כך נראה שבוע המלחמה של הפלוגה שמכירה את קו עזה מכל זווית

כשנותנים כנפיים ל"נשרים" של הפלוגה הייעודית בגדוד האיסוף הקרבי 414, הם יודעים בדיוק מה לעשות איתן. בין אם מדובר בהנחתה של מסוק המחלץ פצועים מהשטח, או ברחפן אותו מתפעלים במקצועיות - בתרגיל הפתע הייחודי שעברו, הוכיחו מחדש לוחמי היחידה כי הם הפתרון האנושי והטכנולוגי לאתגרים הביטחוניים סביב רצועת עזה - גזרה שכבר מזמן מהווה לא פחות מאשר המגרש הביתי שלהם

14.05.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

השמש הקופחת תלויה במרכז השמיים, יוקדת עם קרניה הלוהטות על שורות בניינים מרובעים וצהבהבים, מכוסים בחלקם בסמליו של ארגון הטרור חמאס, אשר מבהירים כי השטח, למרות שנמצא בגבולות ישראל, ממוקם לא רחוק בכלל מרצועת עזה.

לפתע, מהדממה בוקע קול חלוש של צעדים, ומאחורי אחד הבניינים מגיחים בזריזות שורת לוחמים שנדמה כי לא היו שם שניות קודם לכן. עטויים אפוד ורעולי פנים, עושים הכוחות את דרכם אל נקודה אחרת בשטח במטרה אחת - להצליח לאסוף כמה שיותר מידע על האויב, לנטרל את יכולותיו ולהוות מעטפת הגנה לתושבים המתגוררים בסמוך.

הלוחמים של הפלוגה הייעודית מגדוד האיסוף הקרבי 414 הגיעו לאותו אימון במחנה צאלים, לאחר שבשבת האחרונה הופעל בפעם הראשונה "שבוע מלחמה" בהפתעה מוחלטת. במהלכו תרגלו עשרות תרחישים שנועדו להשחיז את יכולותיהם אל המקסימום ומעבר לו. "מבחינתי, כל צעד שהם עושים כאן, כל טעות והצלחה, הם שיקוף מלא לדרך בה יפעלו בזמן אמת", מצהיר מפקד הפלוגה הייעודית, רס"ן א'. "הקלף החזק ביותר שלנו הוא ההיכרות עם השטח ועם האויב שאנחנו מתמודדים מולו. אלה שני גורמים משתנים שלומדים לאורך זמן".

ה-DNA של הפלוגה הייעודית מורכב כולו משורת יכולות מרשימות הכוללות פעולות חשאיות, חלקן אף חוצות גדר, תצפיות ומארבים, וכן שימוש בכלים משוכללים שנבחרו בקפידה ובהתאמה לגזרה הדרומית, אליה משויכים הלוחמים מבחינה אורגנית. כל זאת, כדי להעניק לכוחות את אותו יתרון מיוחד בזירה המורכבת.

קול הבוקע מהקשר של אחד מהמפקדים מדווח כי כחלק מהתרחיש האחרון "נפגעו" מספר אנשים מהכוחות. שניות ספורות לאחר קבלת הידיעה, הלוחמים אכן מזהים את הפצועים, פותחים אלונקות ויוצאים לדיונות - שטח פתוח בו יידרשו להנחית בבטחה מסוק שיפנה את הנפגעים למקום מבטחים. "הפלוגה שלנו נדרשת לא פעם לדעת לבצע שיתופי פעולה עם כלל הזרועות", מגלה רס"ן א'. "בתרגיל האחרון שלנו, עשינו זאת עם זרוע הים בזיקים. מדובר בחלק בלתי נפרד מהתכלית. אנחנו מסוגלים לתצפת מכל נקודה, גם אם היא באמצע הים וגם אם היא עשרות מטרים מעל פני הקרקע".

בתום פינוי הפצועים, התרגיל, שהשתרע בסך הכל על גבי שלושה מיקומים בשטח, עבר לזמן קצר לאזור קיבוץ רעים, אליו הגיעו הצוותים לקפ"ק - בו המשימה שלהם עברה שינוי מהותי ממצב הגנה להתקפה. מתחת לצלייה מאולתרת שהקימו, כל מפקד עבר בפירוט על המשימה והיעדים שעל הצוות שלו להשיג, עד שלבסוף התמונה המלאה של הטקטיקה הושלמה. חדורי מטרה התקדמו הכוחות לנקודה האחרונה והסופית של התרגיל, בה ישלימו את משימתם.

במשך שעות ארוכות, כל צוות שקד על משימתו. החל מתפעול אירועי פח"ע וסיכולי חדירה ממנהרות, דרך הפגנת יכולות הסוואה בכל תוואי שטח ועד לפתיחה ולאבטחה של צירי תנועה באמצעות תצפיות ורחפנים, אף משימה נותרה ללא מענה והתרגיל נחתם בהצלחה.

"היה לי חשוב שהלוחמים יבינו את מהות המשימה וכי ההצלחה נמצאת בידיים של כל אחד מהם, דרך הרצון להיות מעורב ובאמצעות הקשר עם שאר הצוות", הוא מדגיש. "הימים האחרונים היו עצימים ולא פשוטים, אבל בסופו של דבר הגענו לכל המשימות שלנו יחד כפלוגה. אנחנו צוותים שמורכבים מלוחמים חזקים ומקצועיים, שהוכיחו שגם בלי הרבה שעות שינה, גם בחום וגם בקושי - הם מסוגלים לתת את המענה החד והמדויק לכל סיטואציה, גם באימון ובעיקר בזמן אמת".