איך מונעים השתלטות מחבלים על נמל התעופה החדש? צפו בתרגיל הענק

רגע לפני שפותח את שעריו לקהל מכל רחבי העולם - נמל התעופה הטרי "רמון" עובר טבילת אש אחרונה בתרגיל משולב ופורץ דרך ממש על מסלול הנחיתה. הנה הצצה מיוחדת ל"בידוק הביטחוני" שעשו בפיקוד הדרום, כדי להבטיח שהטיסה הבאה שלכם תהיה הכי בטוחה שיש. צפו

03.03.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

השעה הייתה שעת בוקר מוקדמת באילת, והשמש היוקדת התלויה מעל הרי אדום הצביעה על עוד בוקר שגרתי בעיר הדרומית ביותר בישראל. את הנוף הפסטורלי קוטעת שיירת רכבים עמוסה שעושה את דרכה אל יעד מעט מפתיע - נמל התעופה רמון, שדקות בודדות מרגע כניסתה לאזור - יהפוך, יחד עם המטעים המקיפים אותו, לחלק אינטגרלי בתרגיל ביטחוני ענק.

הנמל החדש נפתח לראשונה רק בינואר האחרון, והוא השני בגודלו בישראל אחרי בן גוריון, ומשמש גם כשדה נחיתות החירום המרכזי בארץ.

 

בשל מיקומו בצמוד לגבולות הדרומיים, החליטו בפיקוד הדרום, בדגש על עוצבת אדום, ובשיתוף כוחות ביטחון נוספים, לקיים בשבוע שעבר תרגיל מיוחד לצורך בדיקת יכולת הכוחות לספק מענה הגנתי לשדה במקרה של התחממות גזרתית.

"נמל תעופה בינלאומי, מעצם היותו כזה, מהווה מוקד לאירועים ואיומים מכל סוג", מספר האיש שעומד מאחורי התרגיל ומפקד עליו, אל"ם יובל בן-דב, "מצבי חציית מטוס או כניסת גורם זר לשטח של שדות תעופה, הם תרחישים שקרו בעבר וזו החובה שלנו להכין את עצמנו לכל תרחיש שעלול לקרות".

חמושים החלו להתפרס בשטח. הידיעה על החדירה הגיעה בראשונה למנהלת התרגיל הממוקמת בעוצבת אדום, זו עדכנה במהירות את כלל הגורמים הרלוונטיים בשדה שהחליטו פה אחד - נדרשת הקפצת כוחות.

לצד כוחות לוט"ר אילת שתפעלו את האירוע, לתמהיל המדים המגוון הצטרפו גם יחידות ביטחוניות נוספות, לא צבאיות, שהגיעו במטרה לחזק את שיתוף הפעולה שיידרש מהם במצב אמת עם צה"ל. "עבדנו בשיתוף פעולה עם מג"ב, משטרת ישראל, כיבוי והצלה, מד"א ורשות שדות התעופה", משתף מפקד התרגיל, "כולם הוקפצו בו זמנית והם היו צריכים לעבוד יחד כדי להצליח להשתלט על האירוע".

זמן קצר לאחר הגעת הכוחות הם נחשפו לתרחיש המרכזי בזירה - אירוע רב נפגעים בלב השדה, כתוצאה מירי המחבלים על אזרחים.

"חדות היא שם המשחק", אומר אל"ם בן-דב בפשטות, "כשמקבלים דיווחים על שריפת תחנת דלק מטוסים לצד אירוע חדירה, כל שניתן לעשות הוא לפעול כפי שתורגלת, להפעיל שיקול דעת ולהיעזר בכל האמצעים שלרשותך".

וכך נעשה בדיוק - הלוחמים התפזרו בשטח כולו, איתרו את המחבלים שהסתתרו במסדרונות השדה ובמטעים הסמוכים לו והצליחו, שלב אחרי שלב, לעצור את כלל המחבלים ולהעביר את הפצועים בפינוי רגיל ומוסק לבית חולים לצורך קבלת טיפול.

"כדי לאפשר סביבה כמה שיותר מדמה, השתמשנו בפירוטכניקה ובכלים שעמדו לרשותנו, ויצרנו תחושה של מצוקה אמיתית", מחדד אל"ם בן-דב, "מהרגע שלוחם או פאראמדיק הניח את כף רגלו בשטח השדה הוא היה מתורגל. רצינו ליצור סיטואציות שיעלו אצלם שאלות, כדי שברגע האמת - לא יישאר להם ולו סימן שאלה אחד, והם יוכלו לפעול בצורה חלקה מרגע זיהוי הבעיה ועד סיכולה".

רגע לפני שאתם ממהרים לרכוש את כרטיס הטיסה הבא שלכם, דעו כי השדה יחל לפעול במתכונתו המלאה רק בעוד מספר שבועות, ולפני שזה יקרה - שני שדות התעופה הזמניים הקיימים באילת ובעובדה עתידים להתאחד עמו. "אחת המשימות שלנו", ממשיך אל"ם בן-דב, "עכשיו כשהנמל הופך להיות הנמל היחידי, המשימה שלנו כאן היא לא רק ההתמודדות הנקודתית עם התרחישים שתפעלנו, אלא גם הדרך בה אנחנו מצליחים להחזיר את הפעילות השוטפת לנמל לאחר כל אירוע כזה מבלי להשאיר את אילת מנותקת לחלוטין".

"בתרגיל הזה בחנו את היכולת לקבל החלטות ולפתור בעיות בשיתוף עם שאר הגופים הביטחוניים שאמונים על הגזרה", מסביר מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, שנכח במקום, "כמו כל תשתית לאומית חשובה אחרת - נמל התעופה הזה חייב להיות מוגן מכל זווית אפשרית וללא פערים מצדנו, רק ככה נוכל להבטיח שכל אזרח יוכל לצאת מהארץ ולחזור אליה בלב שקט ובידיעה שבין אם באוויר או בקרקע - יש מי ששומר עליו".