הכירו את הגיבורים של פיקוד הדרום

על שנת 2020 אפשר להגיד לא מעט דברים: היא הייתה מאתגרת, גררה את כולנו לקצה ודרשה מאיתנו להתאקלם למציאות חדשה. במסגרת כל זה, בלטו במיוחד כמה אירועים יוצאי דופן - גילוי ונטרול מנהרה, סיכול פיגועים והצלת חיים. חזרנו למקומות ולגיבורים, שברגע של תושיה ועוז רוח הצילו את המצב, והפכו את השנה הבאה - לבטוחה הרבה יותר

24.12.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

בסימן חג החנוכה, ולקראת סיום השנה, הוענקו בטקס חגיגי ביום שלישי האחרון תעודות הצטיינות לגיבורים של פיקוד הדרום - על חתירה למגע, על נחישות ועל גבורה במהלך האירועים המבצעיים שהתרחשו בשנה האחרונה.

 "המפגש עם האויב, על כל מגוון האפשרויות שיש בו, מציב בפני הלוחמים אתגר. את אלו שהתמודדו עם מפגש זה בהצלחה - בחרנו לציין כאן היום", הכריז מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, רגע לפני הענקת התעודות.

 

פיגוע הדריסה בדרום הר חברון 

ב-14 במאי השנה, ירדו שלושה לוחמים מחטיבה 401 מרכב בדרכם למגדל שמירה בחטמ"ר יהודה. מחבל שנהג בסמוך אליהם דהר לעבר הלוחם שאדי איברהים ודרס אותו. תוך שניות ספורות, זיהה סמל נדב עטרי כי הדורס מתכוון לנסות לפגוע באדם נוסף, שלף את נשקו וניטרל אותו. יחד עם סמ"ר (במיל') דוד ברודסקי, הם הזיזו את שאדי מטווח סכנה והצילו את חייו.

סמל נדב עטרי

"שמעתי 'בום' חזק וצעקה של שאדי, הייתי בטוח שהוא נהרג. קפצתי מהרכב, ראיתי שהמחבל עדיין יושב מאחורי ההגה והבנתי שכולנו בסכנה. יריתי בו, הוא נהרג במקום ואז רצתי לשאדי", מתאר סמל עטרי. 

 

סמ"ר (במיל') דוד ברודסקי

סמ"ר (במיל') ברודסקי מנסה לתאר את הרגעים הקשים: "בשניה שהבנתי מה קורה, יצאתי מהרכב ועזרתי לנדב לגרור את שאדי למקום בטוח. הייתה לי מטרה אחת ופעלתי על אוטומט - לעצור את הדימום ולייצב את הפצוע".

 

סיכול הברחת סמים אלימה על גבול מצרים

20 במרץ 2020, כיתה של קרקל מתמקמת במארב לילי ומתצפתת על גבול מצרים-ישראל. אחד הלוחמים מזהה התקרבות חשודה לגדר, ומהר מאוד התמונה מתבהרת - מספר מבריחים רצים לכיוון הגדר, ובידיהם סולמות, שקי סמים וכלי נשק. 

"הרמנו מטול תאורה לאוויר כדי להזהיר ולהרתיע את המבריחים, אבל הם התחילו בירי רתק מדויק לכיווננו", מתאר את רצף האירועים סמל אור בן נעים, מפקד הכיתה. "בעזרת הכוונת התצפיתניות, הצלחנו לאתר אותם ולירות בחזרה - שלושה מהמחבלים נהרגו וההברחה סוכלה", מוסיף סמל אייל זרביב, לוחם מהכוח.

בגזרה כזו מורכבת, ההבדל בין אירוע פח"ע לאירוע פלילי הוא קטן ויכול להשתנות ברגע. את התעודה קיבלו הלוחמים על התושייה וקור הרוח שהפגינו בזמן המשימה, בזמן שכדורים שורקים ממש לידם. "למרות שזה היה אירוע יוצא דופן לגזרה שלנו, עבדנו בשיתוף פעולה וככוח אורגני. אני גאה להיות חלק מהכיתה הזו - סמכנו אחד על השני וזו הייתה התוצאה", מסכם בהתרגשות סמ"ר שגב מזרחי.

 

פעילות חוצת גדר בסוריה של גדוד 932

בחודש ספטמבר האחרון, ביצע גדוד 932 של חטיבת הנח"ל במהלך תעסוקה מבצעית בחטיבת הגולן והחרמון, פשיטת חבלה רגלית וחשאית חוצת גבול. המטרה: השמדת עמדות של צבא סוריה. למבצע התכוננו הלוחמים במשך זמן רב, והוא הוגדר כהצלחה מבצעית.

 

סגן אסף ליצ'י

על המעט שסגן אסף ליצ'י, מ"מ בגדוד 932, יכול לדבר, הוא סיפר: "קיבלנו משימה שגדוד רגיל לא עושה בדרך כלל. במשך חודשים התכוננו, ביצענו בדיקות, וידאנו את עצמנו מקצועית והתעקשנו על כל הדקויות. זו תחושת זכות מאוד גדולה, להרגיש שיש לך כוח להגן על המדינה שלך באופן ישיר".

סיכול גניבת נשק של לוחם סיירת גבעתי

ב-19 באוקטובר השנה, עמד סמל אמיתי כהן בצומת שער אפרים בדרכו למוצב. אופנוע עצר לידו ושני מחבלים זינקו עליו וניסו לחטוף את נשקו. התוקפים ריססו את פניו בגז מדמיע והיכו אותו, אך סמל כהן לא ויתר ונאבק בהם עד שנוטרלו.

 

סמל אמיתי כהן 

כשהמתח נשמע בקולו, הוא משחזר: "הייתי כולי בתוך הסיטואציה, הצלחתי להפיל אחד מהם על המדרכה תוך כדי שהשני הכניס לי מכות. אזרח שראה מה שקורה רץ לעזור. בעזרתו הצלחתי לקשור את אחד המחבלים עם חוט שמצאתי על הרצפה, ולאזוק את השני עם אזיקונים שהיו לי בתיק. באותן דקות ראיתי רק את המטרה מול העיניים שלי - לעצור אותם ושהנשק יישאר עליי".