המערכת החדשה שתחמם את המים במוצבים 7/24 יצאה לדרך

בימים האחרונים, תנאי השירות של הלוחמים המשרתים במוצב "הר חריף" שבחטיבת פארן השתדרגו פלאים. מערכת ראשונה מסוגה הותקנה במוצב ואמורה לספק להם מים חמים בכל מקלחת ובכל שעות היממה. אז איך היא עובדת? וכיצד היא תתרום לסביבה? כל הפרטים על הפיילוט החדש שיצא לדרך

02.06.20
מירב בראל, מערכת את"צ

רוב הלוחמים שתופסים קו יסכימו כי אחד הרגעים היותר מנחמים במהלך השגרה האינטנסיבית, הוא כשמגיע סוף היום, ואפשר להיכנס למקלחת חמה, להירגע ולשטוף מעליהם את הזיעה והעייפות שהצטברו. בשבוע האחרון, המקלחת של החיילים והחיילות במוצב "הר חריף" שבחטיבת פארן השתדרגה במיוחד, בעקבות פיילוט של משרד הביטחון, במסגרתו הותקנה מערכת ראשונה מסוגה לחימום מים באמצעות אגירת חום. 

המערכת החדשה יוצרה ופותחה על ידי חברת "ברנמילר אנרג'י" האזרחית, במטרה להחליף את המצב הקיים, בו פועלים מחממי מים תרמויאלים, המופעלים באמצעות דלקים מזהמים. "הטכנולוגיה שפיתחנו יודעת בצורה פשוטה להתחבר לכל גנרטור, להשמיש את החום האבוד לצרכי חימום או תעשייה, ולהפחית דרמטית את פליטות הפחמן", מסביר יו"ר ומנכ"ל ברנמילר אנרג'י, אבי ברנמילר, "אנו נרגשים להתקין ולהפעיל מערכת זו שתאפשר לצבא לחסוך משמעותית בצריכת הדלקים במוצב מרוחק ומנותק רשת, וכן להפחית דרמטית את פליטת המזהמים".

 צילום: משרד הביטחון וחברת ברנמילר אנרג'י

אז איך בעצם היא עובדת? המערכת נטענת מהחום השיורי שנפלט משני גנרטורים קיימים המשמשים לאספקת החשמל בבסיס ומופעלים בסולר. בתהליך הפקת החשמל, המנועים פולטים גזים חמים אשר מוזנים לאגירה ומחממים אותה. אותו החום נאגר בתוך מדית האגירה (סלעים מרוסקים) בטמפרטורות גבוהות וכאשר יש דרישה למים חמים בבסיס, החום שנאגר משמש בסוף לחימום המים במקלחות. 

המפתחים מציינים כי המערכת מאפשרת גם ייצור קיטור ואספקתו בצורת מים חמים לפי צרכי הבסיס ואת השבת החום מהגנרטורים הקיימים, שמאפשרת אספקת מים חמים ללא שריפה של דלקים נוספים. כך, לדבריהם, היא חוסכת כ-36,000 ליטרים של סולר בשנה ומפחיתה פליטות מזהמים של כ-112 טונות פחמן דו חמצני בשנה.   

המערכת הותקנה במהלך הימים האחרונים במוצב "הר חריף", כצעד ראשון בפרויקט המיוחד של אגף אמו"ן (מבצעים, לוגיסטיקה ונכסים) במשרד הביטחון בסיוע רשות החדשנות, אותו הובילו ראש תחום הגנת הסביבה ביחידת מתווה, ד"ר זהר ירמיהו, יחד עם יחידת הבינוי 563 של אגף ההנדסה והבינוי ופיקוד הדרום. "המערכת הייחודית תאפשר לנו לחסוך באנרגיה, לצמצם שימוש בסולר מזהם ולא פחות חשוב, לדאוג לחיילי צה" ל - גם במוצבים המרוחקים", מוסיף ראש החטיבה להגנת הסביבה ותשתיות באגף 'אמון' של משרד הביטחון , איתן ארם.

"אנחנו עושים כל שביכולתנו בשביל להתייעל מבחינה תקציבית, ולא פחות חשוב - ממשיכים לפעול למען הערך העליון של הגנת הסביבה", מסכם רמ״ד בינוי בפיקוד הדרום, רס"ן יואב בן אבו, "הכי חשוב לנו זה שהלוחמים בקצה שעושים הכול על מנת לשמור עלינו, יקבלו את התנאים הטובים ביותר".