כנס תוכנית עבודה במרחב האזרחי של מחוז דרום בפיקוד העורף

14.01.20

שלשום (ראשון) התקיים כנס תוכנית עבודה במרחב האזרחי של מחוז דרום בפיקוד העורף ביחד עם ענף העורף בפיקוד דרום. מטרת הכנס הייתה הצגת לקחים ותובנות משנת 2019 והצגת תוכנית עבודה משולבת לשנת 2020. לכנס הוזמנו קציני הביטחון של הרשויות והישובים במרחב הדרום.

ראש ענף עורף בפיקוד הדרום, סגן אלוף ניר עוגן נאם בכנס ומבין הדברים שאמר הוא ציין כי ״במהלך השנתיים האחרונות, תקפנו ברצועת עזה למעלה מ-900 מטרות. הבאנו לפגיעה קשה בחמאס ובגופים נוספים ברצועה בצורה קשה״.

״למעלה מ-1000 שיגורים שוגרו לעבר שטח ישראל, כ-700 נפלו בשטחים פתוחים. התקדמות מרובה במכשול שאנחנו בונים ברצועת עזה. אנחנו רואים בשנת 2020 כשנה שבה בניית המכשול ברצועת עזה תסתיים״.

״מספר לקחים שלנו מהשנה האחרונה - צריך לומר שהסבבים האחרונים מייצרים לא מעט למידה. גם עבורנו וגם עבור הצד השני, אנחנו עשינו לא מעט שיפורים - בתיאום הבין אירגוני, באמל״ח שלנו ובסדר הפעולות שלנו״.

״לחגורה שחורה התכוננו רבות, חיכינו לשעת הכושר המתאימה. במהלך הזמן הזה הכנו לא מעט פעולות נצורות כדי שביום הקרוב נדע להפעיל אותם. ברמה הבין אירגונית, בתיאום עם המרחב האזרחי- רואים שהתכוננו למבצע הזה מבעוד מועד. התכוננו להנחיות, חסימת צירים וחסימת הרכבת ובזמן אמת ידענו בדיוק מה נחסם ואיפה ואיזה ציר עוקף יהיה ונתנו את המידע הזה לקב״טים ולאנשי התקשורת בסמוך לאירוע וזה לקח משמעותי- התיאום מראש והפעלת פעולות נצורות מראש״.

עוגן מוסיף ואומר: ״דבר נוסף לשימור היה החיבור לראשי רשויות, הם נכנסו אחרת לאירוע, הם היו ערניים, הרשות הייתה דרוכה, מרכזי ההפעלה מוכנים לפעולה. לא נגררנו לאירוע. כל הסבב היה כשאנחנו מובילים ולא מובלים. נשאף תמיד להגיע למצב הזה״.

ובתום הסקת המסקנות משנת 2019 הוצגו המטרת לשנת 2020 בענף העורף בפיקוד הדרום, בין היתר מטרות הקשורות להגברת תחושת הביטחון, תרגילים נוספים בשיתוף הרשויות והצבא והכשרת תפקידים שונים התוך הרשויות והיישובים.

במהלך הכנס נאם גם מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, אלוף משנה יוסי כהן, שציין כי: ״שינוי הפוליגונים הוא שינוי משמעותי ביותר. שימו לב איפה היינו לפני ספטמבר האחרון- ככלל היה לנו כ-200 פוליגונים במרחב ועברנו לכ-1700. כל יישוב, כל רשות עומדת בפני עצמה בהיבט של ההתרעה, זה בעייני בשורה שעשתה שינוי דרמטי מכמה בחינות: חסכנו מספר רב של פעמים כניסה למרחב מוגן, אם הצלחתי לחסוך ולהוריד בצורה דרמטית את הכניסה למרחב מוגן יצרתי חוסן משמעותי״.

וסיכם כשאמר את הדברים הבאים: "המאמץ שניהלנו בעורף האזרחי והחוסן שהפגינו התושבים סייע לצה"ל להשיג את מטרותיו. אנו מקפידים לשמור על הקשר עם הרשויות בכדי לפעול בשיתוף פעולה על מנת להכין״.