"שומרי הסוד" של "שומרי הסף"

בחזית עמדו הצלפים והלוחמים, דרוכים בעמדותיהם ולא מסירים לרגע את המבט ואת האצבע מההדק, כשבנקודה לא רחוקה משם, גיבשו את התמונה המודיעינית ותכננו את התקיפה הבאה האנשים שלא הכרתם, אשר בידיהם הופקדה משימה מעט שונה וחשובה לא פחות - להצליח לדלות כל פריט מידע אפשרי על הצד השני תוך כדי שמבטיחים שהאסטרטגיה שלנו, תישאר חסויה לעיני האויב. הצצה אל מאחורי הקלעים של 365 ימים מתוחים ומורכבים ברצועת עזה

29.03.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

במרץ שעבר זה התחיל, ומאז פניה של גדר המערכת ברצועת עזה לא נראו אותו הדבר - הפרות סדר אלימות והתפרעויות המוניות על בסיס קבוע שהפכו את ימי השישי למתוחים וארוכים מאי פעם.

לא מעט חיילים ומפקדים השתתפו ומשתתפים במאמץ הבלתי פוסק הזה מסביב לשעון, במטרה להבטיח את ביטחון תושבי הדרום. חלקם נמצאים ממש על קו העימות ומתמודדים מקרוב עם העשן הסמיך של הצמיגים הבוערים, האבנים המושלכות לעברם, מגוון איומי פח"ע וניסיונות החדירה לשטח ישראל.

שומרי הסוד של שומרי הסף

 

אחרים אחראים על העבודה האינטנסיבית מאחורי הקלעים, בעודם מגבשים את התמונה המודיעינית על ההכנות לימים המתוחים ובתכנונים מדויקים שהוצאתם לפועל מוכרת לכולנו בתור "תקיפות יעדים בצד האויב" או כהוראות ביטחון מידע שמנחות על "איסור פרסום מיקום הכוחות בשטח".

על התהליך עצמו, שנותר סודי עד רגע זה ממש, הם שופכים אור בשיחה בלמ"סית, ומספרים על השנה החולפת מהזוויות שלהם.

"את האירוע הזכור לי ביותר אני חווה ביומי הראשון בתפקיד", כך פותח רס"ן א', רמ"ד בט"ש במרכז האש, "זה היה יום רביעי והייתי בדיוק אחרי חפיפה של כמה ימים. נכנסתי למרכז עצמו והתחלנו לקבל את הידיעות הראשוניות על האירועים. תוך שניות מצאתי את עצמי יושב בתא התקיפה, כותב את התוכניות עם יד אחת וביד השנייה יוצר קשר עם האג"ם בסבב של שלושה ימי לחימה ותקיפת מטרות".

לדבריו של רס"ן א', זו הייתה קפיצה למים שדרשה ממנו לחתור באופן מיידי, ומבחינתו, היה זה תמצות מייצג לאירועי השנה האחרונה: "זה קורה ברגע שאתה מפנה את הגב. אז אתה פשוט לומד לא להפנות אותו אף פעם".

מרכז האש עוסק בפעילות השוטפת של הליך התכנון והבקרה של כל המתרחש ברצועה, ואנשיו הם אלו שבסופו של יום מחליטים על סוג ורמת העצימות של המכה חזרה.

"אנחנו מניחים בפני מקבלי ההחלטות מנעד אפשרויות שמתוכן תיבחר התשובה של צה"ל לכל תרחיש שקורה על הגבול עם עזה", מסביר רס"ן א'. "פה למעשה מתאמים את האסטרטגיה, וכאן מחליטים האם משמידים חמ״ל, מתחם אימונים, מחסן אמל״ח, או פוגעים בפעילי טרור ישירות. ליצור תגובה מידתית, מרתיעה וקטלנית זה כוח גדול ואחריות גדולה בהרבה".

כוח מול אחריות הוא מרכיב משמעותי לא רק במרכז האש, אלא בפיקוד הדרום בכלל, והאיזון העדין בין שני האלמנטים הללו פוגש לא פעם גם את עולם ביטחון המידע.

"מה שאנשים חושבים שהם יודעים על ביטחון מידע הוא אפילו פחות מקצה הקרחון של מה שאנחנו עושים בפועל", אומר סא"ל א', קצין ביטחון המידע הפיקודי בפיקוד הדרום, "במערכה, לא חשוב מאיזה סוג, האינטרס של כל צד הוא להשיג כמה שיותר מידע על הצד השני, על המטרות שהוא רוצה לתקוף והיעדים שהוא רוצה להשיג".

מתוך התפיסה הזו חלק ניכר מעבודתם של אנשי הב"ם הוא להכיר וללמוד כל צעד של האויב ולדעת לחשוב כמותו כדי להצליח לחזות את מה שהוא עתיד לעשות בהמשך. "יש לנו מדור שחוקר את ראיית צה"ל ואת הדרך בה האויב רואה אותנו", הוא מגלה.

לאורך "שומרי הסף" ההגנה על פריטי המידע שיוצאים מהצד שלנו מתוך ההבנה שאם משהו עלה לרשת ואנחנו יכולים לראותו, כך גם ארגון הטרור חמאס.

"האתגר הוא בעיקר טקטי", מחדד הקב"ם, "הרבה פעמים נעשה פעולות של שיבוש תוכניותיו של הצד השני בדרכים מגוונות. אנחנו עובדים בכל הממדים כדי לזהות איפה הבטן הרכה שלהם כדי שבשעת השין נהיה מוכנים לתקיפה הנכונה והמדויקת ביותר".

בינתיים, מזווית מעט אחרת, עומד רס"ן ש', סמ"ט א' בטייסת הזיק הראשונה, שבמסגרת תפקידו מוביל את האנשים שמסוגלים להסתכל על הכל מלמעלה, ממעוף הציפור.

"אנחנו כל הזמן באוויר", הוא אומר בפשטות, "בשגרה אנחנו עוסקים בעיקר באיסוף מודיעיני עילי, נמצאים בכל שישי על הגדר, או יותר נכון מעליה ונותנים מענה לכוננויות השונות לפי דרישה מהשטח".

אירועי השנה האחרונה מסתכמים אצל רס"ן ש' בעיקר ביכולתם לראות מבעד למכשולי הקרקע ולתת את חלק הפאזל החסר לתמונת המצב של הכוחות בשטח.

"לא פעם העשן הסמיך מהבערת הצמיגים משמש את האויב לצורך הטעייה בנוגע למיקומו בשטח", הוא מסביר, "לנו יש את הטכנולוגיה והיכולת לראות פנימה ומזוויות מנוגדות אל מבעד לעשן הזה. והתפקיד שלנו הוא להצליח לכוון את הלוחמים למטה שלא מסוגלים לראות, ממש פנים אל פנים עם המטרה ולסגור את המעגל".

כדי לאפשר לכל הקצוות לעבוד יחד בסינרגיה, ובעיקר בהתפרעויות והפגנות שחוזרות על עצמן במשך חודשים ארוכים, יש צורך ממשי לדעת להסתכל על דברים מנקודה רחבה יותר ולדעת לזהות מגמות.

"אנחנו תחנת המידע של הפיקוד כולו", מספר מנהל לחימה בפיקוד הדרום, סרן א', "התפקיד שלנו הוא להסתכל החוצה מהתמונה הקטנה שיש לנו בידיים גם אל גורמים חיצוניים כמו העורף ומשטרת ישראל למשל. בצורה הזו אנחנו אוספים חלקי פאזל קטנים בשביל לנסות לבנות תמונה גדולה יותר שתוכל להצביע על חזרתיות מסוימת בהתנהגות של האויב".

מבחינת מנהלי הלחימה גם בתום אירוע מסוים, העבודה רק התחילה. "זה לא נגמר בתפקוד שלנו לאורך סיטואציה מסוימת", הוא מוסיף, "אנחנו צריכים לרדת לרזולוציות קטנות של מה בדיוק קרה ולדעת לזהות דברים חדשים לצד ישנים. זה מאפשר לנו להכיר את האויב טוב יותר וכך גם להכריע את הכף".

"אירועי שומרי הסף, בדגש על אלו שקרו לאורך השבוע האחרון, רק הוכיחו לנו כמה העבודה שלנו היא קריטית", מדגיש רס"ן א', "היכולות שלנו משויפות ומושחזות מתמיד גם בחזית וגם בעורף, ולא משנה מה יהיה ואם יהיה - נהיה ערוכים ומוכנים. כמו שעשינו עד עכשיו וכמו שנעשה תמיד".