זה המטבח שהכין את המנה הטובה ביותר בכל פיקוד הדרום

בתים משוקולד, קייקים של סושי, הרים של קציצות וקובה - אלו רק חלק מהמטעמים שלקחו חלק ביריד המזון הראשון של פיקוד הדרום. הצטרפנו לטבחים וללוחמים בפיקוד ליום טעים במיוחד, וחזרנו עם כל המנות והמנצח הגדול

23.02.20
מירב בראל, מערכת את"צ

אם הייתם מגיעים ביום חמישי האחרון לגן הלוחמים שבמחנה "רעים" בדרום, היה קשה לפספס את ריחות הבישולים והטיגונים מעוררי התיאבון שאפפו אותו. באוהל אירועים גדול, שהיה מלא מקצה לקצה, נערך בפעם הראשונה יריד המטבחים של פיקוד הדרום.

"מופע יריד המזון הזה הוא הראשון שאנחנו מקיימים בסדר גודל כזה", מציג ראש מדור המזון בפיקוד, רנ"ג דודו תורג'מן. "הגיעו לכאן צוותי מטבח מצפון ומדרום, מהמפח"טים, האוגדות והבסיסים של הפיקוד, במטרה להכין את המנה המנצחת

ואכן, מהרגע הראשון בו נכנסים אל האוהל, אפשר כבר לראות את עשרות השולחנות והעמדות, שעמוסים במאכלים ייחודיים ופוטוגניים במיוחד. במבט נוסף הייתם מבינים כי לכל אותן עמדות אוכל, יש מוטיב חוזר - כל המנות קשורות ליצירות ספרותיות קלאסיות ומודרניות.

"היריד נקרא 'מבשלים בעקבות הספרות' ומבוסס על סיפורים מעוררי השראה ששמענו בילדות, וקמים לתחייה על הצלחות", מסביר רנ"ג תורג'מן. "למשל, צוות המטבח של מפקדת אוגדה 80 בחרו בספר 'עמי ותמי' והכינו שלל קינוחים שמאפיינים אותו, כמו בתים משוקולד, עוגות קצפת ותותים, מתוקים ועוד".

כמו מפקדת אוגדה 80, כל צוות הכין ארוחה שמביאה לידי ביטוי את הספר שבחר:

  • צוות קש"ג 361 פלוגות וגדוד קרקל - "מלכת היופי של ירושלים"
  • גדוד 727 וחטמ"ר 406 - "הציירת משנחאי"
  • גדוד 435 ובא"ח 84 - "הסנדלר מכוכבאן"
  • גדוד 414 - "האלמנט החמישי"
  • מפקדת אוגדה 143 - "חמישים גוונים של אפור"
  • אגד 215 ובא"פ דרום - "נסיכה מרוקנית"
  • גדוד 46 - "החטא ועונשו"
  • גדוד 50 וגדס"ר 934 - "משחקי הכס"
  • מפקדת אוגדה 80 - "עמי ותמי"

"המנות היו צריכות לעמוד במספר קריטריונים שקבענו מראש, כגון: יצירתיות, חיבור הספר למנה, שימוש מיטבי בחומרי גלם צבאיים, נראות המנה, תפאורה ועוד", מפרט רנ"ג תורג'מן, "בין השופטים שנתנו ניקוד למנות השונות, היו גם יהודה עמר, זוכה העונה הרביעית של תוכנית הבישול "מאסטר שף" ורחלי קדוש, שהשתתפה גם כן בתוכנית בעונה החמישית".

אל המופע, הגיע גם מפקד פיקוד הדרום, האלוף הרצי הלוי, מפקד מערך המזון, אל"ם משה חזן וקצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל רונן כהן. הם טעמו את המנות, שמעו את הסיפורים וקיימו שיח עם צוותי המטבחים השונים. "לאירוע הזה הייתה חשיבות כפולה", קובע הרמ"ד, "מצד זו הייתה הזדמנות להרים לטבחים, לפרגן להם ולהגיד להם תודה על כל העבודה הקשה שהם עושים למען החיילים שלנו. ומהצד השני, הזמנו לוחמים מהתעסוקה המבצעית בכל הגזרות לאכול וליהנות ממאכלים המיוחדים".

לדבריו, הועבר כאן מסר נוסף, ואולי בעצם החשוב ביותר. "בזכות המעורבות של המפקדים הבכירים ביותר, וההבנה שלהם שאוכל בצבא הוא גורם משמעותי לתפקוד ולמוטיבציה שלהם בשירותם הצבאי, צוותי המטבחים לוקחים את זה כפרויקט גם מחוץ ליריד, ומנסים תמיד להשתפר ולהיות טובים יותר בשביל החיילים - שיהיה להם טוב וטעים".

"כולם עשו עבודה מצוינת ועלו על הציפיות ולכן החלטנו להעניק לכל צוות צ'ק על סך 2,500 שקלים, מדליות ותעודות הערכה והשתתפות במעמד האלוף. עם זאת, הצוות שבלט לטובה וזכה בערב מפנק של יהודה עמר ורחלי קדוש, הוא לא אחר מצוות המטבחים של גדוד 435 ובא"ח 84 (גבעתי)", הוא משבח, "זה היה אתגר לא פשוט, במיוחד בלב העשייה המבצעית בעזה. אבל בכל זאת הם הגיעו והכינו מנות שלא מביישות את המסעדות המצליחות ביותר".

רנ"ג תורג'מן מבקש להודות לכל העוסקים במלאכה. "תודה לקציני המזון והספקים שלקחו את האירוע ברצינות", הוא מודה ומסיים באמרה עליה הוא חוזר תמיד: "זו זכות להאכיל לוחמים. אם תקומו כל בוקר ותבינו את המשמעות של המשימה החשובה הזאת - אתם תכינו את האוכל הכי טוב שיש".