הכירו את המסכלות של חטיבת פארן


שתי הברחות סמים סוכלו בשבוע שעבר על גבול מצרים, על ידי תצפיתניות ולוחמי חטיבת פארן. עבור החיילות האלה, זו ממש לא הייתה הפעם הראשונה - תפסנו לשיחה לוחמת קרקל ואת קצינת החמ"ל שהפכו למומחיות בסיכולי הברחות על הגדר, ושמענו איך נראית עמידה על המשמר בגבול של שלום

20.01.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

רקע הנוף המדברי וגדר המערכת המתפרסת לאורך קילומטרים ארוכים, עלולים אולי להטעות אותנו. אמנם מדובר בגבול של שלום, אבל השקט הזה בגבול מצרים לא תמיד נשמר באופן טבעי. באופן יום-יומי עומלים התצפיתניות והלוחמים של חטיבת פארן בשמירה על ציר המערכת, כדי להבטיח שתושבי האזור יוכלו לחיות בביטחון. 

בשבוע שעבר סוכלו בגזרה שתי הברחות סמים משטח מצרים אל עבר ישראל. הברחות בשווי מוערך של כמה מיליוני שקלים כל אחת. 

בתהליך, שכבר מוכר היטב אצל הכוחות, ובאמצעות שיתוף פעולה צמוד, זיהו התצפיתניות את נקודת ההברחה הפוטנציאלית לפי מודל "סימנים מעידים", מיקמו את הלוחמים במארב וכיוונו אותם הישר אל הזירה.


לוחמים ולוחמות אחרי אירוע ההברחה ב-11.01.2021

לשתיים מהאחראיות על הפעילויות המוצלחות בשבוע שעבר, אתם יכולים לקרוא "המסכלות של חטיבת פארן". סגן דפנה ליפסקי, קצינת חמ"ל תצפיות בגזרת חריף דרום, נושאת איתה הישג מבצעי של לא פחות מחמישה סיכולים וסמ"ר בר ניסים, לוחמת בפלוגה קרקל, מנעה כבר ארבע הברחות.

"אנחנו עובדים כמו תזמורת - כל כוח יודע מה התפקיד שלו", פותחת סגן ליפסקי, "אנחנו על הקשר והמצלמות, כשעיקר המשימה היא להזרים כמה שיותר מידע לשטח". מהירות העברת נקודות על המפה ואיכות ההוראות הן שיכריעו בסוף אם הברחה תצא לפועל - שניות בודדות יכולות לעשות את ההבדל.

התצפיתניות של חטיבת פארן יושבות ומנתחות את השטח במשך ארבע שעות רצופות בכל פעם, ועד המשמרת הבאה יש להן מנוחה של שמונה שעות. "הן עובדות מאוד קשה, אבל ככה הן מכירות ממש כל שיח, רועה צאן או חקלאי באזור - זו התמדה קריטית שלא מובנת מאליה", מספרת בגאווה סגן ליפסקי.

התצפיתניות האחראיות על סיכול ההברחה ב-11.01.2021, רב״ט גלית קוטלובסקי וסמל ליגל רביאן

בשנה החולפת נרשמה עלייה במספר ההברחות האלימות על גדר המערכת, שכללו ירי לכיוון כוחותינו. "יצא שבאחד המארבים בניצנה ירו עלינו. ממש הרגשתי אבן מתפוצצת לידי", משחזרת סמ"ר ניסים, "אם אזרח יצא לריצה וכדור תועה יפגע בו זה כבר ממש לא עניין פלילי - אסור לנו לתת לזה לקרות".

הביטוי "בין פח"ע לפלילי" נפוץ בחטיבת פארן, ומחדד את ההבדל בין אויב - דאעש, ליריב - מבריחי הסמים. אומנם המרחק בין ארגון טרור לעבריין פלילי גדול, אך הסכנה שמציבות ההברחות ממש לא שולית. "כל ניסיון כזה, מוזיל את הגדר. אנחנו חייבות לשדר נוכחות באופן תמידי, כדי למנוע את היום בו בשקים לא יהיו רק סמים, אלא גם כלי נשק ואמל"ח מסוכן", מסבירה סגן ליפסקי.

סיכול ההברחה ב-14.01. משמאל לימין: סמל אוריה יעקבי, סמל ליאם מוסרי, רב"ט נגה יואל, סמ"ר לירון דדון ורב"ט עמית בוך

"שמעתי כל מיני תגובות על למה אנחנו מתעסקים בהברחות של סמים, אבל בסופו של דבר זו הברחה - כשאנשים מתקרבים לציר המערכת, אנחנו לא יודעים בוודאות אם הם מניחים מטען על הגדר, מנסים לחדור לישראל או מבריחים סמים או נשק, ולכן אנחנו פה - לשמור מפני כל מי שבא לערער את תחושת הביטחון בגבול", מסבירה בפשטות סמ"ר ניסים.

גדודי קרקל וברדלס רואים הרבה שטח וממש חיים על הגדר. על בסיס קבוע הם מבצעים סיורים, מארבים ופעולות יזומות כדי למנוע מכל הברחה שהיא לצאת לפועל, ורק ב-2020 כבר עשו זאת כ-60 פעמים. "זה לא פשוט לתפוס קו באזור כזה, בלילה קפוא, ביום רותח והנוף לא משתנה, אבל תמיד עובר לך בראש כמה העבודה שלך חשובה", משתפת לוחמת קרקל.

סיכולי הברחות בשנת 2020

"מה שהופך אותנו לטובים יותר וחזקים יותר, זה שיתוף הפעולה הצמוד בין המחלקות השונות בשטח, ומול התצפי' במכשיר הקשר ובמשואה", מדגישה סמ"ר ניסים. סגן ליפסקי מצדה מסכימה לכל מילה: "אנחנו לא יכולים בלי השטח, והם לא יכולים בלעדינו".