כך נראים בסיסי פיקוד הדרום אחרי 2020, ומה יקרה השנה? התמונות בידינו

מקלחות חמות ושירותים משופצים, חדרים ממוזגים, מיטת חדשות ואוכל חם שמגיע עד לעמדת השמירה - בשנה החולפת הרבה השתנה בבסיסי פיקוד הדרום. עם תחילת 2021, שמענו מקצין הלוגיסטיקה הפיקודי על מתיחת הפנים שנעשתה למען רווחת החיילים והחיילות, ואפילו זכינו לקבל הצצה למה שצפוי לנו הלאה

27.01.21
בתיה ואן זיידן , מערכת אתר צה"ל

זו הייתה שנה עמוסה בפיקוד הדרום. לא רק במובן המבצעי, אלא גם בעשייה לוגיסטית למען החיילים והחיילות ברחבי הגזרה: ממגורים משודרגים, דרך מוצבים משופצים, ועד למקלחות וחדרי כושר חדשים. "עבדנו קשה מאוד בפיקוד בשביל להבטיח שיפור בתנאים", מסביר קצין הלוגיסטיקה הפיקודי, אל"ם דורון נויזאדה, "כדי לוודא שהחיילים יקבלו את המעטפת שהם צריכים".

2020 אומנם הסתיימה, אבל העבודה ממש לא נגמרה. בשנה הקרובה מתוכננים התהליכים הללו להימשך, כשבקנה עוד שיפורים למען הקצה המבצעי ובכלל.

חדרי האוכל והמטבחים של בא"ח נחל ובא"ח גבעתי, לדוגמה, צפויים לעבור שיפוץ מהותי. באוגדת עזה יחלו במיזוג מחנה אמיתי ומוצב כרם שלום לבסיס אחד - מהלך שיוביל גם לחיסכון במשאבים וכוח אדם. בפלוגה ייעודית בגדוד 414 יקבלו מגורי קבע חדשים הכוללים מטבחונים ושירותים.

תוכניות הבינוי לשנת 2021

בפיקוד מספרים כי הצורך המבצעי, יחד עם ההתאמות לנגיף הקורונה, הובילו להקמת מוצבים קטנים לאורך גדר המערכת בעזה. בעקבות יעילות הכוחות במקום ובידוד בין הקפסולות, הוחלט לשמר את המוצבים - אך להפוך אותם למגורי קבע, תהליך שצפוי להתחיל בשנה הקרובה. 

גם חטיבת פארן עומדת להתחדש - מגורי הלוחמים והלוחמות בבסיס נחל רביב עומדים להשתנות, ובבסיס האימונים של קרקל וברדלס, "נמר המדבר" הידוע כ"שבטה הקטנה" - ייפרדו מאוהלים לטובת מבנים.

זה מה שצפוי בהמשך, אבל מה כבר קרה רק השנה? כל ההסברים והתמונות:

בא"ח נח"ל ובא"ח גבעתי

כל לוחם נח"ל וגבעתי נושא בחובו סיפורי גבורה מתקופת הטירונות - כשישן בחורף הקר ובקיץ החם באוהלים שבבא"ח. טירוני 2020 לא יזכו לספר מור"קים כאלה, כי בנו עבורם חדרים עם מגזנים, שקעים, מיטות חדשות ומקלחות ושירותים בנויים.

"שיפוץ המגורים האלה העלה את הנתונים, כך ש-85% ממגורי החיילים והלוחמים שבפיקוד כבר נמצאים במבנים מסודרים, מחוברים לחשמל וממוזגים", מבהיר קצין הלוגיסטיקה הפיקודי.

בא"ח גבעתי
בא"ח נח"ל

בא"פ דרום

אחד הפרויקטים הגדולים שנעשו הוא המהפך שעבר הבא"פ - הבסיס שמארח ומאמן כוחות לאורך כל השנה. שיפצו שם את המגורים לחלוטין, כדי שיהיו ראויים ללינה - החליפו את המבנים, התקינו מזגנים, חידשו את התשתיות ושיפרו את הפיתוח הסביבתי, כדי שגם מחוץ לחדר תהיה סביבה ירוקה ומוצלת.

שירותים ומקלחות ברחבי הפיקוד

בפיקוד הדרום הבינו שבשביל נוחות מרבית, חייבים לשים דגש על תשתיות הלוחמים והמשרתים - לכן מספר גדול של חדרי שירותים ומקלחות עברו שיפוץ וחידוש: "פעם רוב תאי השירותים היו במכולות, כיום כ-95% מהם בנויים".

שיפוץ מוצבים

במשך שלוש שנים עברו המוצבים מארס וסופה באוגדת עזה, ומוצב שגוב באוגדה 80, שיפוץ מאסיבי - כדי למגן, לשפץ ולהתאים את התשתית לימינו. השנה, הסתיימו שלושת הפרויקטים.

שומרים על כושר

גם בנושא האימון הגופני והמתקנים, בשנה האחרונה לא נחו. כדי שהלוחמים שתופסים קו יוכלו להתאמן ולהזיע קצת בין השמירות, דאגו למתקני כושר בבסיסים השונים.

ואחרון חביב - אוכל

בהנחיית סגן הרמטכ"ל, עמלו בשנה האחרונה בפיקוד גם על הגדלת מנת החלבון שמקבלים כל לוחם או לוחמת בקצה. לצד זאת, נעשו התאמות לכך שמחלקה שנמצאת יחד בבידוד, לוחם בשמירה או בפילבוקס, יקבלו עד אליהם מנות חמות, משביעות וטעימות.