בסדיר ניר רע"ן במרכז, במילואים הוא מג"ד בדרום

בזמן שחיילי גדוד המילואים 5073 עוזבים את הקריירה ואת שגרת החיים כדי להגיע לאימון חטיבתי, עבור מפקד הגדוד סא"ל ניר עוגן הסיפור הוא קצת שונה. ככה זה שאתה האיש שאחראי גם על האימונים בפיקוד המרכז וגם מג"ד בפיקוד הדרום

24.11.21
גל פלוק רוה, מערכת את"צ

בעוד רוב משרתי המילואים נפרדים משגרת החיים כשהם עולים שוב על ב', סא״ל ניר עוגן לא היה צריך לשנות את הנוף יותר מדי. יותר מזה, עבור מפקד גדוד המילואים 5073, האימון המיוחד בחטיבת יואב דווקא היה הזדמנות לתרגל בשטח את מה שהוא מלמד חטיבות אחרות לאורך השנה. 

״התפקיד הסדיר שלי הוא ראש ענף אימונים בפיקוד המרכז״, מספר סא״ל עוגן. ״כלומר, אני מכין את היחידות השונות בפיקוד המרכז ליום פקודה. עכשיו אני הופך ממתרגל למתורגל, וזוכה ליישם בעצמי". 

וכך, בזמן שהמילואמיניקים של החטיבה אורזים את הקיטבג לשבוע של אימון, סא״ל ניר לובש את המדים כבכל יום. יחד הם מגיעים לחטיבת יואב הדרומית, לשבוע של אימון ותרגול התרחישים השונים שיפגשו הכוחות ברגע האמת. 

״הגדוד מאוד מיוחד״, הוא מסביר כשאני שואלת אם ההבדל בינו לבין שאר אנשי המילואים מורגש לו, ״המטרה של החטיבה היא לחזק את ההגנה לאורך הגבול עם מצרים, עד אילת. כל הלוחמים בגדוד הם תושבי הערבה ואילת, שמוכנים להקפצה בכל רגע״.

״ברור שאלה לא מילואים רגילים בשבילם״, הוא ממשיך, ״כי הם באמת מגנים על הבית. התכלית של הגדוד היא לתכלל את כל מה שקשור בביטחון העורף כדי להבטיח המשך שגרת חיים סדירה של התושבים, או שבמקרה שלהם - החברים והמשפחה שלהם, גם בזמן חירום״.

למרות שסא"ל עוגן גר בכלל בגן יבנה, הוא לא מרגיש את הפער בינו לחבריו לצוות, להיפך. "הם מכירים את הגזרה הכי טוב והם מבינים שמה שהם מתרגלים היום, זה מה שישמור על המשפחה שלהם בטוחה ברגע האמת. כולם נותנים את כל כולם כדי להיות הכי מוכנים שיש״. 

הבחירה להיות מפקד גדוד, בנוסף לתפקיד הסדיר התובעני, הייתה עבורו מובנת מאליה, ואף מהווה יתרון. ״מבחינתי״, הוא מסביר, ״הכובע הכפול שאני מחזיק משחק לטובתי - עצם זה שאני רע״ן אימונים מאפשר לי להעביר לגדוד שלי אימון ברמה הכי גבוהה ולשמור אותם בכשירות המירבית. מצד שני, בתור מג״ד, אני זוכה ליישם דברים שאני מפקד עליהם בשגרה, ולראות אם יש מקום לשיפור ולמידה שאני יכול ליישם באימונים בפיקוד המרכז״. 

״זאת פרספקטיבה שלא הייתי יכול לקבל בשום דרך אחרת", הוא מסביר לי בגאווה, "ואני שמח שניתנה לי ההזדמנות לקחת על עצמי שני תפקידים כל כך מאתגרים. אני נותן מעצמי יותר, אבל גם מקבל יותר. זה שילוב שבסופו של דבר עושה אותי - ואת הכוחות, טובים ומוכנים יותר״.