כך התכוננו בגזרה הדרומית לתקופה הקרובה

איך הלוחמים שתופסים קו בגזרת עזה מתכוננים לאתגרים שיפגשו? ומה התפקיד של כל כוח? כל השיטות והמאמצים

31.03.22
אודם כץ, מערכת את"צ

יום האדמה וחודש הרמדאן הם רק חלק מהאירועים שמתרחשים בחודש הקרוב ומאופיינים בפעילויות אלימות והתפרעויות במרחב הגדר ברצועת עזה - אליהם צה״ל נערך בצורה ייחודית.

בכל שנה, הלוחמים שתופסים קו בגזרת עזה יודעים שהם נכנסים לתע״ם בתקופה שדורשת מהם ערנות שיא ובקיאות בכל הנהלים והתרחישים.

 

לכן, לקראת תפיסת עמדות המשמר, החיילים עברו אימונים מותאמים לגזרה אליה הם נכנסים - למדו את המכשול, אירועים מבצעיים בהם יכולים להיתקל ואת תוואי השטח, בצורה הרלוונטית ביותר. ״האימון כולו בנוי מלקחים של שנים קודמות״, מסביר סא״ל מישל דהן, מפקד בא״פ דרום, בו התאמנו הלוחמים.

״לתפיסת הגזרה בתקופה הזו מתלווים שני אתגרים משמעותיים - אירועי הבט״ש בשגרה ובחירום וחודש הרמדאן והאירועים בו, שעלולים להוביל להתפרעויות ואירועים אלימים״, מתאר סא״ל דהן.

אתמול צוין יום האדמה שעבר ללא אירועים חריגים, לאחר ההערכות המקדימה והרחבה במספר מישורים - כדי לממש מטרה זו, במהלך שבוע ההכנה, לפני עליית הגדוד לקו, עוברים הלוחמים שיעורים, הכשרות ואימונים מקדימים המתמקדים בכמה מישורים, כדי שבסופם כולם ידעו את השטח על בוריו, ויכירו את האמצעים העומדים לרשותם.

האוגדה נערכה בארבעה נושאים מרכזיים: מאמץ הכנת הכוח, המאמץ המודיעיני, מאמץ ארגון המרחב ומאמץ האמל״ח.

במאמץ הכנת הכוח הלוחמים לומדים את הוראות הפתיחה באש, מתרגלים תרחישים בהם צריכים לקבל החלטות מכריעות ומחזקים את כישורי הירי שלהם. בנוסף, הם לומדים על האתגרים שעלולים לפגוש בתקופה הזו, כמו התפרעויות אלימות.

המאמץ המודיעיני בו כל כוחות המודיעין הפועלים בגזרה, עובדים בצורה מאומצת לקראת ובזמן התקופה הטעונה הזו כדי לקבל תמונה מדויקת ככל הניתן של הדברים שייפגשו עמם הלוחמים. בעזרת מודיעין מפורט ומדויק, יוכלו הכוחות שבשטח להכיר טוב יותר את האיומים מולם הם עומדים - כך ידעו להתכונן אליהם בצורה היעילה ביותר.

מאמץ ארגון המרחב מתכוון למיפוי המקסימלי של הגזרה - כל המפקדים של הגדודים העולים לקו מסיירים בשטח עד שיכירו כל גבעה לשעת פתיחה באש, כל מסלול ממנו יכולים להגיע רכבים וכל בור או תעלה שעלולים להאט את התנועה. בנוסף שופצו העמדות והתלים לאורך הרצועה, כך שייתנו מענה מיטבי לכוחות השונים הנפרסים מול הרצועה.

הנדבך הרביעי בהכשרה הוא מאמץ האמל״ח ומטרתו היא שכל הקצוות יהיו סגורים - שלכל רכב יהיו ארבעה גלגלים מלאים ומוכנים לתזוזה, שכל רחפן יהיה צמוד למפעילו, ושכל בואש יהיה מלא בחומר שזקוק לו, בנוסף על התעצמות בטכנולוגיות רלוונטיות נוספות.

״תסתכלו ימינה שמאלה ותראו את כל המכשולים שיעמדו מולכם״, מסביר סרן איילון טובי, מ״פ במסייעת 51, לחיילים שתופסים קו בגזרת עזה בימים אלו ושם דגש עמוק על כך שכולם יכירו את המרחב כמו שצריך.

המטרה היא שכל התשתיות יהיו מוכנות לשעת השין - כדי שברגע האמת, הלוחמים, קצין המודיעין וקצינת החמ״ל יהיו ערוכים בצורה הטובה ביותר.