לוחמי הלוט"ר שבין איו"ש לחוף של מוש

אם לאחרונה נפשתם באילת, כנראה שלא שמתם לב לפעילות של יחידת המילואים המיוחדת בעיר. אנשיה מתמחים בלוחמה בטרור ומתרגלים בין היתר בבתי מלון ובסביבה אזרחית, אבל כמו שגילינו - גם יודעים לבצע 3 מעצרים בלילה אחד באיו"ש

15.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

למרות החום, הגבולות הימיים עם מצרים וירדן, והמוני התיירים שפוקדים אותה, העיר הדרומית ביותר, אילת, נחשבת לאחד המקומות השקטים בארץ, ויש מי שדואג שתישאר כך.

מדובר באחת מיחידות המילואים המעניינות ביותר - לוט"ר (לוחמה בטרור) אילת. היחידה היא טריטוריאלית, מה שאומר שהיא מורכבת מאנשי מילואים הגרים בעיר, ומספקים מענה מהיר לאירועים באזור. 

״עולם הלחימה בטרור דורש הרבה התעסקות”, מצהיר סא״ל א', מפקד היחידה. ״הוא דורש כשירויות רבות ושונות, לצד התעסקות מתמדת בפרטים הקטנים ביותר. מודל המילואים בהקשר הזה הוא מאתגר במיוחד, מכיוון שהחיילים שלנו לא מתאמנים ביום -יום״.

העיסוק המרכזי שלהם כיחידה הוא בליבת הלוחמה, ירי במערכות נשק שונות, תרגולת בסיסית ויצירת שפה משותפת בין כל אנשיהם. 

תוצאה נוספת של הזמן המוגבל העומד לרשותם, היא הדאגה שכל דקה ודקה על מדים - תהיה חיונית. ״אם האימון היה פחות טוב, אני לא יכול לקרוא להם שוב מחר״, הוא מסביר, ״בהתאם, בנינו אימון לפי הכשירויות הנדרשות, וסידרנו את זמן העיסוק לפי סדר עדיפויות״. 

למרות שמם, לוט"ר אילת יודעים להסב במהירות את פעילותם גם לגזרות נוספות. ״רק בסוף פברואר האחרון התחברנו לחטמ״ר עציון״, משחזר סא״ל א', ״זו הייתה הפעם הראשונה מאז 2019 שעשינו תע״ם, ולפני שהגענו למדנו היטב את הגזרה, ואת הטכניקות שהפעילות בה דורשת״. 

במסגרת סדרת התע״ם, בהובלת מח"ט עציון, הם יצאו לפעילויות מבצעיות במטרה לסכל אירועי פח״ע: ״היחידה שלנו הוציאה לפועל שלושה מעצרים בלילה אחד. חשוב לנו במהלך השנה לנסוע לאיו״ש בשביל לשמור על כשירות מבצעית, ואנחנו גם מתגברים כשיש התפרעויות בגזרת עזה״.

״אירוע טרור עלול לפגוש אותנו בכל מקום, והמטרה שלנו היא לעזור למאמץ הצבא הגדול - זה משפר אותנו כלוחמים וכיחידה״.

כמובן, שאילת היא מגרש המשחקים הביתי שלהם, ורוב אימוני היחידה קורים שם. ״מה שיפה זה ההירתמות של העיר לעזור לנו״, משתף מפקד לוט"ר אילת, ״האזרחים ובתי המלון מסייעים לנו במתקני אימון. יצרנו יש מאין - תשעים אחוז ויותר מהפעילות מתרחשים כאן״. 

״אנחנו כשירים ואנחנו בכוננות, בין היתר בשביל להבטיח שהתיירות באילת תתנהל בשגרה מלאה״, מסכם סא״ל א', ״נעשו המון פעולות ברמת האוגדה כדי לשמר מוכנות, בשביל שאם מחר יש משהו, היחידה תדע לשמור על רלוונטיות ולא לבזבז דקה״.