"מגני הנגב" מעלים את האיומים נגד הזירה החמישית באש

כחלק ממניעת התבססות הפשיעה בשטחי אש של צה״ל בנגב, יצאו הכוחות בפיקוד הדרום, בשיתוף המשטרה ו׳הסיירת הירוקה׳ למבצע ׳מגן הנגב׳. המטרה: לעקור את התשתיות הכלכלית של מערכת הטרור והפשיעה מהשורש

10.07.22
אודם כץ, מערכת את"צ

כבר כמה חודשים שבכל בוקר יום ראשון יוצאת 'הסיירת הירוקה' של רשות הטבע והגנים אל שטח אש אחר בדרום הארץ - אנשיה מאתרים חממות סמים, מגיעים אליהן ושורפים אותן, כחלק מפרויקט מקיף שקיבל את השם 'מגן הנגב'.

"פושעים המתגוררים בנגב מקימים את החממות האלה בשטחי האש של צה"ל למטרות סחר", מספר רס״ן צור-נתן דוראני, רמ״ד מבצע 'מגן הנגב', "בכל שטח כזה יש בערך 50 חממות, ותפקידנו לשרוף את כולן".

מדי שבוע, מחליט רמ"ד המבצע על שטח אחר בו תפעל הסיירת, מיידע את המפקדים הרלוונטיים ומתאם את הפעילות מול הלו"ז של הכוחות המתאמנים באזור.

לאחר מכן, הסיירת שאחראית על שריפת החממות ממפה את השטח באמצעי חישה מתצלומי לווין, שולחת מסוק משטרתי או מטוס קל אזרחי הסורק את האזור. אנשי הסיירת 'דוקרים' את הנ.צ של כל החממות שזוהו, ולבסוף - מגיעים אל הנקודות ולא פוסחים על אף אחת.

"אנחנו מתייצבים בשטחי האש בימי ראשון ב-5 בבוקר ונמצאים בהם עד 12 בצהריים בערך", אומר רס"ן דוראני ומסביר את הרציונל: "אלה השעות הראשונות אחרי סוף השבוע, ולכן אין לרוב עדיין פעילות בשטחי האש. הרי אנחנו רוצים להפריע כמה שפחות לאימונים של הצבא".

מבצע 'מגן הנגב' יצא לדרך בשנה האחרונה במטרה להפוך את הגזרה למקום בטוח יותר עבור תושביו, ועל מנת לנטרל את הקרקע הפוריה שהוא מהווה עבור הברחות אמל"ח, גידול סמים והפצתם. "מדובר במשימה לאומית, לא נקודתית", מדגיש הרמ"ד, "לכן יש צורך בשיתוף פעולה נרחב בינינו לבין המשטרה ורשות הטבע והגנים".

"אנחנו משקיעים מאמצים רבים בפינוי חממות הקנאביס מאחר ומדובר בתעשיית הון המשמשת את הגורמים העבריינים. פגיעה באמצעי הכלכלי הזה של פעילי הטרור מכניעה את גלגלי הפשיעה בכל אזורי המדינה ופוגעת בהם מהשורש", מספר אורי מלכה, מנהל הסיירת הירוקה.

שריפת החממות היא רק אחת מהפעולות שהחליטו הכוחות לקחת על עצמם בעקבות ההבנה שהגיעה אחרי "שומר החומות" - כפי שניסח אותה אלוף פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו: "אנחנו לא עומדים מול ארבע זירות בלבד, אלא מול חמש - כשהנגב הוא הגזרה החמישית".

"ברגע שהבינו שזו הזירה החמישית, התחילו ללמוד אותה לעומק - מיפו את האיומים, אספו מודיעין ובנו תוכניות ארוכות טווח למלחמה אל מול האיומים הללו", מסביר רמ"ד "מגן הנגב".

המטרות העיקריות, מסבירים בסיירת, הן לפגוע במחבלים כלכלית, מה שיקשה עליהם להמשיך ולפעול בפעולות הטרור, למנוע הברחת נשק לאיו"ש (המטרה הסופית המוכחת של רוב התחמושת שנתפסת - א.כ), להפליל חשודים - להצמיד אותם לראיה שמוכיחה את ההאשמות נגדם, ולאתר מראש את המתכוונים לחדור לבסיסים.

"לפני שהפושעים והמחבלים מבצעים את הגניבה, הם מתצפתים ובודקים את השטח", מבהיר רס"ן דוראני, "בנקודות האלו אנחנו מנסים למנוע את איסוף המידע שלהם".

כבר כמעט שנה שמבצע 'מגן הנגב' בעיצומו - במסגרתו כוחות צה"ל היושבים בכל פיקוד הדרום משתפים פעולה עם מחוז דרום של משטרת ישראל ועם "הסיירת הירוקה" של רשות הטבע והגנים.

כדי לייעל את העבודה בין כלל הגופים, נוצר התפקיד של רס"ן דוראני, ובנוסף - הוקם חמ"ל אחוד ובו יושבות סמב"ציות של הפיקוד ונגד שמתכלל את הפעילות: "ככה, כל דבר שמגיע אליהם על מחנות שלנו - הם מעדכנים אותנו, וכל אינדיקציה שיש לנו, אנחנו מעדכנים אותם".

מתחילת מבצע "מגן הנגב":

חממות סמים פעילות שהושמדו
1478
שתילי קנאביס שהושמדו
878010
חממות סמים שהושמדו ביום אחד בשיא המבצע
58

בשיאו של המבצע, ב-3.7.22 נרשם כאמור השיא עד כה: פונו 58 חממות הכוללות 39,690 שתילי קנאביס בשטחי האש בצאלים.

"בסוף, לכל אחד בגזרה יש את העיסוק שלו והתיאום בין הגופים לא היה בראש סדר העדיפויות של אף מג"ד בא"ח או מ"פ שתופס קו. לכן, עכשיו כשהעבודה מוסדרת ויש מי שאמון על הקשר בין כל הגופים ודואג לייעל אותו, אפשר לבצע את המשימות בצורה טובה מיטבית ולהפוך את הנגב למקום מוגן הרבה יותר", מסכם רמ"ד 'מגן הנגב'.