כך נראה 'עלות השחר' מעיני המפקדים בשטח

מאחורי כל תקיפה מוצלחת - עמדו לוחמים שנמצאים בכוננות מהרגע שנורתה מכת האש הראשונה. שמענו מ-3 מ"פים מהחטיבות השונות על הרגע בו הוקפצו לאוגדת עזה, ההכנות לפני הפקודה והתחושות אחרי שהמשימה הושלמה

07.08.22
מיה צדוק ואודם כץ, מערכת את"צ

בצהרי שישי, בזמן שאזרחי ישראל התעדכנו מכלי התקשורת על פתיחת "עלות השחר" - הלוחמים חוו אותו ממקור ראשון. היו כוחות שמיד הוקפצו לגזרה, חלקם היישר מחופש, ועבור אחרים המבצע הגיע בדיוק בסוף הקו. 

הם אומנם מחטיבות שונות, אבל לכל הכוחות כאן בגזרה ברור שיש מטרה משותפת אחת - לפגוע ביעדי הטרור של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ולהנחית מכות אסטרטגיות על האויב: מתקיפת עמדות תצפית ועד הפגזת מחסני אמל"ח - אלה הלוחמים שעומדים מאחורי ההישגים המרשימים עד כה: 

רס"ן טל בר לב, מ"פ פלחו"ד אלון, בגדוד 82 של חטיבה 7

"זיהינו את המטרות, חיכינו לאישור - עלינו וביצענו"

הם היו בשבועות האחרונים לקו, כבר חמישה חודשים של הגנה באזור כיסופים - ובמשך השבוע האחרון היו בכוננות בעמדות עד לרגע הפקודה. ברגע שנתנו את המכה הראשונה - גדוד 82 של חטיבה 7 היה בטנק שירה. 

את הראיון עם המ"פ לקח לי זמן לקיים, כי בדיוק כשהתחלנו את השיחה, נפל מהשמיים גשם של פצמ"רים, שרק הדגישו את קרבתם לנקודות הכי בוערות. "בתחילת השבוע כולם נעו אחורה בגלל איום הנ"ט", מספר רס"ן טל בר לב, מ"פ בגדוד 82 של חטיבה 7, "אנחנו היחידים שנשארו עם הטנקים". 

ואז כשהתחיל המבצע, הטנקים שכבר היו בעמדות, רק חיכו לפקודה. "הפלוגה לקחה חלק בירי הראשון", הוא מוסיף, "אנחנו מבצעים ירי לעבר קו הגנת הבט"ש - עד כה השמדנו 3 עמדות של הגא"פ". 

"אנחנו זיהינו את המטרות, חיכינו לאישור - עלינו וביצענו", נזכר המ"פ, "אתה יודע שיש לך 20 שניות לבצע את הירי - אתה מכוון, ויורה. אחרי זה הולכים לאחור, מודיעים לנו אם השמדנו את המטרה - ועושים את זה שוב". 

וב-24 שעות האחרונות, מלבד לשהות בטנק 24/7, הם עשו מבצעים התקפיים לאורך הגבול, שיתפו פעולה עם כוחות וגזרה ואפילו זיהו כוח צלפים של האויב. "יש פה לוחמים שנמצאים בחזית הלחימה", מדגיש סרן בר לב,  "אנחנו הראשונים שנמצאים על הגדר, ואנחנו מבינים את המשימה ומוכנים לבצע אותה".

סרן ניר ארזי, מ"פ ח', בגדוד 74 של חטיבה 188

"נמשיך לעמוד במשימה, ולהגן על תושבי ויישובי העוטף"

גדוד 74 היה בעיצומה של לבנת אימון בבא"פ דרום, שהייתה אמורה להכין אותם לקו בעזה עוד שבועיים. רק שבמקום לסגור שבת בבא"פ, הם הוקפצו לגזרה ותוך שעות ספורות הגיעו לאוגדת עזה, בשביל לקחת חלק בהתקפה שהתחילה את המבצע. 

לא רק מטוסי קרב תקפו ב-16:15 של צהרי יום שישי, ובמכת האש הראשונה במבצע לקחו חלק גם פלוגה ח' בגדוד 74 של חטיבת השריון 188. "היינו בעמדות מוכנים לפקודה", משחזר סרן ניר ארזי, "בקשר הודיעו על מכת אש בגזרה, וברגע שנתנו את האישור - ירינו אל עמדת תצפית של הגא"פ ופגענו גם במחבל שהיה בה". 

"בסוף מדובר בתהליך מאוד מחושב, מבחירת המטרה ועד התקיפה בפועל", הוא מספר, "כולנו מבינים את המשמעות של כל מהלך במבצע". 

ובדקות שלפני הירי, סרן ארזי מתאר שיש תחושת לחץ חיובי ורצון גדול לעמוד במשימה: "זה מה שהתאמנו עבורו לאורך כל השירות - וזה גם בין היתר האירוע המבצעי הראשון בסדר גודל כזה עבור כל מי שבצוות". 

"הכוחות מוכנים למשימה ולמה שהמבצע הזה יביא", הוא מדגיש, "אנחנו נמשיך לעמוד בה, ולהגן על תושבי ויישובי העוטף".  

 סרן איתי סביליה, מסו"ל א', בגדוד 402 של חטיבה 215

"נמצאים על הגבול, מכינים את הכלים שלנו - מוודאים שהכול מוכן לפקודת האש"

"אם יקרה אירוע שיהפוך את הקערה, אנחנו צריכים להיות שם ולהשתמש בצורה הטובה ביותר ביכולות שלנו", מסביר סרן סביליה, "אנחנו נמצאים על הגבול, מכינים את הכלים שלנו - מוודאים שהכול מוכן למקרה ותגיע פקודת האש". 

ביום שהלוחמים של 402 קיבלו את ההודעה שהם צריכים להתייצב - הם ארזו את 'תיק ה - 24' שלהם ושינסו מותניהם. "המטרה הכי גדולה שלנו כרגע היא להכין את הלוחמים ולגרום להם להבין שאנחנו במצב נפיץ - כדי שיהיו הכי ממוקדים במידה ויצטרכו אותנו", הוא משתף. 

הם ירו בקנים, וידאו שהציוד והכלים במקום ומכוונים היטב, והתמקמו בגזרה. עכשיו רק נותר לצפות שלא נגיע לאותו אירוע הופך קערה, ושהתותחים של הגדוד יישארו נטולי אפר.