כשכל הכוחות בדרום מתאחדים למען "ערבה בטוחה" יותר - אלה התוצאות

סיכול הברחות אמל"ח וסמים, תגבור טכנולוגי ולוגיסטי, מרדפים, מארבים והכנות לבניית גדר. בחטיבת יואב חברו לשלל גורמים לטובת מבצע רחב וכולל שמטרתו אחת: לחזק את הביטחון בגזרה הגדולה (והחמה) ביותר

10.05.22
גל רביבו, מערכת את"צ

חיזוק תחושת הביטחון במרחב האזרחי חשוב לא פחות מחיזוק הביטחון עצמו. כחלק מהבנה זו, יצאה בחודש החולף חטיבת יואב, המתפרסת בין גבול ירדן לגבול מצרים ועד אילת, לנוהל קרב מיוחד. המטרה: לסכל ולמנוע אירועים שעלולים להוות סכנה ולהביא הישגים חדשים. השם: מבצע "ערבה בטוחה".

"הבאנו כוחות רגליים שלא קיימים בשגרה ותגברנו לוגיסטית וטכנולוגית את הגזרה", מסביר סמח"ט יואב, סא״ל שחר נחמני, "בין אם מדובר בכוחות איסוף שמגנים על הגדר או בבלוני איסוף ניידים נוספים שלא נמצאים בשימוש ביום יום".

"הוספנו מארבים וכוחות רגליים שנמצאים בכל היישובים ובתחנות הדלק כדי לחזק את תחושת הביטחון", מפרט סגן מפקד החטיבה, "תגברנו את פעילות הגששים בכל אזור הערבה על מנת לזהות צירי הברחות והכשרנו עוד צירים לבט"ש. במקביל נעזרנו גם בכוחות צמ"ה והנדסה כדי שנוכל להכין את הגבול לבניית גדר והעמדת אמצעי איסוף חדשים בעתיד".

"הישג נוסף ולא פחות חשוב במבצע הזה היה שיתוף הפעולה והעבודה הצמודה עם מגוון גורמים שאנחנו יכולים לרתום", אומר סא״ל נחמני, ולא לשווא - 'ערבה בטוחה' איחדה כוחות חי"ר, איסוף, משטרה, ימ"ס, מג"ב, גששים, רשות הטבע והגנים, ביטחון אזרחי ביישובים, ורבים אחרים. "בסופו של דבר משימת ההגנה היא משותפת לכולנו". 

בזכות כל אלה, הצליחה החטיבה להשיג יעדים משמעותיים בתקופת זמן של שבועות בודדים: תפיסת עשרות חממות סמים, אוטובוסים של שב"חים, וגולת הכותרת - סיכול הברחת אמל"ח ענקית, שהוביל מ"פ בברדלס.

"מיפינו מקומות שאנחנו יודעים שיש בהם סיכוי גבוה להברחות סמים ואמל"ח ופשיעה חקלאית, וניסינו לאתר "נקודות מירבץ" - נקודות בהן האויב מתמקם לפני פעולה", מספר סרן אייר חיון, מפקד פלוגה ג׳. 

"אחד מרכבי הסיור זיהה עקבות בצד הירדני ופרצה בגדר, והבין שהסתובבו אנשים במקום שהם לא צריכים להיות בו. ההודעה הזו עברה שרשרת דיווחים, עד שהגיעה ליחידה משטרתית של מודיעין במג"ב".

"כחלק מפתיחת ציר שגרתית, זיהינו טנדר אפור שלפי מידע שהגיע אלינו, הוא בעל היסטוריה של עבירות", ממשיך סרן חיון, "תוך כדי קיבלנו טלפון על הברחה  - וחיברנו את הנקודות. התחלנו לנסוע לכיוון הטנדר, אך לא השגנו אותו. יצרנו קשר עם מפעלי ים המלח באזור וברגע שזיהינו את הרכב שוב, חברנו לקב״ט של המפעלים והחל אחריו מרדף - ממש כמו בסרט״. 

"החשוד עלה על כביש 90 ומשם לנחל חצרה, שם הטמין את התיק עם תכולת ההברחה באחד השבילים", הוא משחזר, "המשטרה חסמה את הכניסות לנחל והצליחה לתפוס אותו - אבל ללא התיק. באותו רגע החל מבצע סריקות מאסיבי של יותר מ-30 שעות שערכו כוחות איסוף קרבי, גששים, כל פלוגות גדוד ברדלס ובהמשך גם עוקץ".

"אני והחפ"ק שלי ביצענו סריקה בגיא מסוים וזיהינו עקבות של נעל ספורט", משחזר המ"פ, "עקבנו אחרי העקבות וראינו צעיף אדום בשיח. הזזנו את השיח ומצאנו תחתיו מזוודה ובה 30 אקדחים. יצאנו מנקודת הנחה שחייב להימצא עוד אמל"ח בקרבת מקום, המשכנו עוד 15 מטר לתוך הנחל וראינו שיח עם שורשים הפוכים. כשהזזנו אותו, גילינו תיק עם קלצ'ניקוב ועוד המון תחמושת". 

"כשאתה הולך פה בערבה, הכול נורא דומה - יש המון שטח, נחלים וגאיות, והיינו כוח נורא קטן", מסכם סרן חיון, "אתה לא יודע תמיד בדיוק מה אתה מחפש. האמונה שתצליח למצוא את מה שאתה לא יודע שאתה מחפש לא תמיד חזקה, אבל כשהצלחנו לתפוס אמל"ח זו הייתה הרגשה מטורפת, הרגשתי איך אני בעצמי מגן על המדינה שלי ומסכל איומים עליה - אני בעצמי הופך את הערבה לבטוחה יותר".