זו תפיסת ההגנה החדשה באוגדת עזה

לפני כשנה חויינו כולנו את מבצע "שומר החומות", 10 ימים של מערכה מול רצועת עזה. עכשיו, שנה אחרי, באוגדת עזה מציגים איך תפיסת ההגנה השתנתה ומה נראה במערכה הבאה. לכל הפרטים

16.06.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

"במהלך 11 ימי 'שומר החומות', הצלחנו לשבש ולדכא כמעט את כל הניסיונות ההתקפיים של ארגוני הטרור, בכך ששינינו לחלוטין את משוואת ההגנה", כך פותח מאו"ג עזה, תא"ל נמרוד אלוני, "לא חיכינו שפעילי הטרור יגיעו לגבול כדי להילחם בהם, אלא צדנו אותם בכל פעם שהרימו ראשם וניסו לפגוע באזרחינו ובכוחותינו". 

ואכן, המסקנה העיקרית מהמבצע הייתה להמשיך ולהכין את האוגדה להגנה מפני איומי הגזרה, ולייצר מעין מודל מחודש להתרעה מודיעינית למקרה של פשיטת כוח אויב. 

בשומר החומות צה"ל תקף 450 מטרות ברצועה, חיסל 12 מנהרות התקפיות והוציא 100 תקיפות של מערך הנ"ט. סה"כ נורו 346 פגזים וכ-60 יעדים הותקפו על ידי יחידות מיוחדות באמצעות טילים מדויקים. כמחצית מפעילי הטרור שסוכלו במהלך המבצע סוכלו על ידי מאמץ ההגנה וסוכל מתווה פשיטה אווירי ע"י בקאי, השמדת מחסן וחוליה. בהשוואה למבצעים קודמים, בשנה שאחרי "שומר החומות" נורה מספר הטילים הנמוך ביותר, שעומד על 11 לעומת 297 בעופרת יצוקה. 

מהי תפיסת ההגנה במלחמה? היערכות הגנתית חכמה, בשילוב רוח התקפית ויכולת סיכולית, ימנעו מהאויב את היכולת לגבות מחיר מכוחותינו.  השאיפה היא להגיע ביום פקודה לארבעה הישגים בהקדם האפשרי - בשלב הראשון, מעבר מהיר משגרה לחירום וצבירת סד"כ ההגנה בזמן קצר. ברגע שהכוחות ערוכים, הם יפעלו למניעת הישגים משמעותיים מהאויב, לגביית מחיר משמעותי מהאויב (או במילים אחרות - "הגנה קטלנית") והשמדת כל אויב החוצה לשטח הארץ.

התפיסה מתבססת בראש ובראשונה על הכנה מקדימה ומעמיקה, לצד חופש פעולה לכוחות ומדיניות מאפשרת. היא דורשת אגרסיביות, מוכנות אש גבוהה, יכולת לפגוע במטרות נבחרות ומשמעותיות במערכים ההתקפיים של האויב, 'ציד' רחב של פעילי טרור בכלל המימדים, וכמובן - להרתיע את האויב ולגבות ממנו מחיר. 

בלב ההשתנות, מוצבת מערכת המכשול האפקטיבית - "קיר הברזל", המאפשרת מקסימום פעילות יזומה במרחב האבטחה והאחזקה. כשנרצה להיכנס ונצטרך להילחם, אנחנו ניזום את זה כשהכוח בידינו, עם מינימום פעילות החזקה ושגרה, כי המערכת הטכנולוגית מתפעלת את עצמה.

בזמן לחימה, השאיפה היא למצות את הרק"ם בעל המיגון האקטיבי בחזית בשביל למנוע כניסה של אזרחים וכוחות צבאיים לא ממוגנים למרחבים מאוימים וחשופים. בנוסף, נאפשר לוגיסטיקה מבצעית, עצמאית ובעלת יכולת פעולה וגמישות לכוחות המגנים למול איום הנ"ט והתמ"ס. עקרונות אלו מושתתים על יתרונות הארגון במרחב ותכנון קרב ההגנה עד לפרטים הקטנים ביותר. 

"תפיסת ההגנה של אוגדת עזה בנויה על שכבות רבות ואיכותיות של הגנה הנותנת מענה לאיומים השונים מהרצועה", מסביר תא"ל אלוני, "בארבע השנים האחרונות מערכת ההגנה זיהתה את ניסיונות החדירה מהרצועה. התפיסה המבצעית החדשה שינתה לחלוטין את ההתנהלות של כוחות צה"ל במרחב המכשול ברצועה, כך שננצל את יתרונותיו ונקטין את הזדמנויות האויב לפגיעה בכוחותינו".

 

סרטון אילוסטרציה מתקיפת מנהרה התקפית כאשר בתוכה פעילי נוח'בה בדרכם לפשיטה בשטח ישראל ב-11 במאי 2021, במהלך מבצע 'שומר החומות'

"כוחות ההגנה שפעלו באוגדה ביבשה, באוויר ובים הפגינו כושר ביצוע ומשמעת מבצעית למופת, לצד יוזמה התקפית כתוצאה מחופש הפעולה לו זכינו" מדגיש המאו"ג. מהמבצע ולפניו, הבינו כי סיכול פשיטה יתבצע במהירות וביעילות רבה יותר בעזרת כוחות רב זרועיים משותפים, ומתוך יכולת פשוטה כביכול של מפקד להכריע בזמן אמת ולתת את הפקודה לתקיפה מכלולית.

 

"השפעת מבצע 'שומר החומות' והצעדים שננקטו אחריו עוד מורגשים ברצועת עזה, אך המתח גבוה והדריכות נמשכת", מוסיף תא"ל אלוני, "למרות שהצלחנו לשבש את מהלכיו ההתקפיים של האויב, למדנו מה עלינו לשפר ואנו לומדים את השתנות האויב בעקבות המבצע. כוחותינו מתאמנים ללא הרף כדי להגיע מוכנים יותר לעימות הבא".