התותחנים של 405 קבעו שיא בסיכול הברחות סמים

בארבעה חודשים בלבד נתפסו סמים בשווי מיליוני שקלים - אך ורק בידי גדוד 405. הם הגיעו לאוגדה 80, והדהימו את כולם כשהעלו את אחוז סיכולי ההברחות ביותר מ-10%. אז איך השתנו כך חוקי המשחק? מפקד הגדוד מסביר

01.12.22
אודם כץ, מערכת את"צ

"סיכולי הברחות הם חלק מהמאמץ שלנו לטפל בעבריינים", כך מדגיש אל"ם עידו סעד, מח"ט פארן, לאורך השיחה שלנו, ומבהיר שהברחות סמים ואמל"ח הן איום תמידי שהכוחות בנגב מתמודדים איתו. 

מאז שהבינו בחטיבות הדרומיות שמדובר באיום ממשי על אזרחי ישראל, הם פועלים במרץ לייעל את הסיכולים ולהשתלט על המדבר המיוחד שלנו. 

"אנחנו לומדים היטב את משפחות הפשע בנגב - את אופיין, את שיטת הפעולה שלהן, את המטרות שלהן ופרטים נוספים רבים", מספר מח"ט פארן, "בשנים האחרונות המודיעין שלנו השתפר משמעותית - דייקנו את הקשר בן התצפיתניות לכוחות בשטח, והאמצעים שלנו הפכו מחודדים יותר ומצבור המידע שלנו רק גדל וגדל". 

גדוד 405 של חטיבת התותחנים 282 הגיע לגזרת הר חריף אחרי תקופה ארוכה שלא היה בה. כמו בכל פעם שמתחילים פעילות מבצעית, הגדוד הנכנס נחשף לאיומי הגזרה אותה הוא תופס, לומד את השטח ובונה תוכנית פעולה - איך למגר אותם בצורה היעילה ביותר. 

כאמור, אחד האיומים המרכזיים של 150 הקילומטרים עליה מתפרסת החטיבה הוא נושא ההברחות. לקראת בואם של התותחנים, מג"ד 405, סא"ל איתן גיליס, למד היטב מה עומד מולו - מהם נתוני הסיכולים, איך אותו גדוד שרגיל להשתלט על שטח של קילומטרים ספורים מתמודד עם גזרה גדולה בהרבה, ואיך מוודאים שהלוחמים רואים בפעילות את אותה החשיבות כמו זו שעשו לפני כן ביהודה ושומרון.

גדוד 405 מחזיק בשיא סיכולי ההברחות באוגדה 80 אי פעם. בארבעת החודשים שהיו שם, הם תפסו 190 ק"ג סמים ועשרות אמצעי לחימה והעלו את את אחוזי ההצלחה ביותר מעשרה אחוז. "הם הוכיחו לנו שדרך דייקנות, תחבולה מחושבת ואגרסיבית, ובעיקר פיקוד מלפנים, אפשר להגיע להישגים משמעותיים בהרבה", מפרגן מח"ט פארן. 

כשאני שואלת את סא"ל גיליס איך גדלו המספרים בתע"ם אחד, הוא עונה בביטחון: "לפני שעלינו לקו, למדתי מה עשו בגדודים האחרים - והבנתי שבגלל שאופי הפעילות כאן שונה וצריך זמן להתרגל אליה, התורפה היא ההתחלה, אז פשוט החלטנו להסביר ללוחמים לאן אנחנו מגיעים עוד לפני הנחיתה, ושאנחנו מתחילים הכי חזק שלנו", מסביר המג"ד, "כבר בלילה הראשון עשינו מבצע מוצלח מאוד ובזכות זה הייתה תחושת סיפוק בגדוד שרק התחזקה עם הזמן".

ההבנה שההברחות הן חלק בלתי נפרד ממאבק הביטחון כבר הושרשה לא רק בקרב גדוד 405, אלא בכל רחבי אוגדה 80. לכן, לפני שנה פצחו כוחות הביטחון בגזרה במבצע 'מגן הנגב', שמהותו לשלב את היכולות של כל הפועלים במרחב בצורה היעילה ביותר. 

במסגרת 'מגן הנגב', בין היתר, נבנה חמ"ל אחוד לצה"ל ולמשטרת ישראל, יצאו לפועל מבצעים מאורגנים לשריפת חממות קנאביס בשטחי אש, ואף הוצב רמ"ד האחראי לתוכנית ולשיתוף פעולה מקסימלי בין כל המעורבים. 

בתחילת השבוע ציינו שנה לפתיחת התוכנית, והציגו את הנתונים המרשימים:

שווי הברחות(מיליון ש"ח)
145
ק"ג סמים
3000
ניסיונות הגירה בלתי חוקיים
30
עלייה בכמות סיכולים
185

"בגדוד 405 הבינו את האיום ופעלו נגדו - ממש כמו קסם הם הגיעו והעלו את אחוזי ההצלחה", אומר בגאווה מח"ט פארן. "אבל אנחנו מבינים שקסם לא היה כאן, אלא הבנה עמוקה של האיום, רתימת הלוחמים למשימה, פיקוד נחוש ובלתי מתפשר מלפנים, והרצון למגר את כל הפוגע בביטחון תושבי הנגב בצורה הטובה ביותר".