מבט מבפנים לתראו"ג שגרם ללוחמים להתמודד עם 5 תרחישים במקביל

מחבלים במטע בקיבוץ אליפז, בני ערובה במצפה רמון וחדירה מגבול מצרים - והכול בטווח של 24 שעות. בשבוע שעבר דימתה אוגדה 80 את כל התרחישים מולה ניצבים כוחותיה בתרגיל אחד. מבלי לפסוח על אף איום - הוכיחו החיילים שליום הקרב הם מוכנים

23.10.22
אודם כץ, מערכת את"צ

עשרות מחבלים עברו מגבול מצרים אל מצפה רמון, נכנסו אל מבנה אזרחי ולקחו בני ערובה. מהרגע שחצו את הגבול - קיבלו כוחות צה"ל מידע על החדירה מגדוד האיסוף 727. גדוד התותחנים 405 שתופס קו בגזרה, התייצבו מיד במקום, כיתרו את המבנה, חסמו את המחבלים וניסו לנטרל כמה שיותר. הלוחמים לא היו שם לבד - כששמעו שהמבנה מלא בפעילי טרור, כוחות ימ"מ ומשטרה נכנסו לתמונה - תפעלו את חילוץ בני הערובה וחיסלו את המחבלים הנותרים. 

זהו רק אחד מתוך חמשת התרחישים שתרגלה אוגדה 80 בשבוע שעבר. במשך 24 שעות, כל אירוע שתורגל המשיך להתגלגל, וכל דבר שיכול היה להשתבש קרה - מה שבחן בצורה המעמיקה ביותר את כוחות החטיבות הדרומיות - פארן ויואב. 

במשך חודשים בנו באוגדה את התרגיל "תרועת מבטחים", ועשו כל שביכולתם כדי לייצר תרחיש שידמה בצורה היעילה ביותר את האתגרים איתם הכוחות נאלצים להתמודד. מגבול מצרים, דרך ים המלח והערבה (שגובלים עם ירדן) ועד לאילת - פרוסה האוגדה. מפאת המרחב העצום שלה והמתארים המגוונים שהיא מכילה - האיומים בה רבים מהמצופה. בתוואי הזה כידוע יש דיונות ומכתשים, ערים מאוכלסות וכפרים מפוזרים - ועל כל אלה מנצחת האוגדה.

"לא ידענו מה עומד לקרות", נזכר קצין אג"ם של חטיבת פארן, רס"ן עומר אליהו, "כל האוגדה תרגלה - מהמח"טים ועד לחיילים בקצה. תפקידי היה לתכלל את כל מה שקורה בחטיבה בו זמנית - האיומים היו שונים באופיים בכל נקודה, וחלק מהם התרחשו באותו הזמן״.

גדוד 727 הוא היחיד שלקח חלק בכל התרחישים. "כל אירוע התחיל במידע מודיעיני ונחתם במידע מודיעיני", מסביר מג"ד 727, שראה את התראו"ג מכל זוויותיו הרבות. חיילי האיסוף לקחו חלק גם באיסוף נייח, כלומר מהחמ"לים, אך גם בשטח - הם הוקפצו לנקודות ותחזקו את המידע לכל אורך ההשתלשלות. 

"ראיתי איך למרות כל הדברים שקרו במקביל הצלחנו לשמור על סדר קוהרנטי של פעולות. לא נוצר כאוס באף שלב ב-24 השעות העמוסות האלו", מדגיש קצין אג״ם של חטיבת פארן, "זה בלט ביכולת של החיילים בחזית. לשמוע את המפקדים בקשר ולהישמע להם - זה הוכיח לי בצורה הכי ברורה שאנחנו מוכנים ליום הקרב". 

בנוסף לאירוע במצפה רמון, בחטיבת פארן דימו תרחיש נוסף - מחבלים שחודרים ממצרים בשני מוקדים ומשתלטים על היישוב עזוז. "היו גלגלים בוערים, המחבלים נסעו על אופנועים במהירות שיא, והגדר לכיוון צפון הופצצה", מפרט רס"ן אליהו, ״הבנו שהם ניסו להגיע לבירת הנגב".

באותם רגעים בשעות הצהריים, נשמעו יריות בקיבוץ אליפז. נוטרלו ארבעה מחבלים במטעי הקיבוץ, ובאותו הזמן, התצפיות זיהו 4 חשודים במרחב הגדר - באזור שדה התעופה רמון. "השילוב המיוחד והאינטנסיבי של סוגי האיומים השונים גרם לנו להרגיש שאנחנו צריכים להיות מוכנים בכל עת לכל דבר״,  מספר מג"ד 727, רס"ן אייל לוי,״זו ההכנה הכי טובה למציאות".