אוגדה 162 מציגה סוג חדש של תמרון

כחלק מ״מרכבות האש״, בתרגיל ייחודי, דימו באוגדה 162 השתלטויות על מטרות בלבנון, שיתפו פעולה עם מגוון גורמים ויישמו את העיקרון החדשני ׳תמרון רב-זרועי׳ - הצצה קטנה לתראו"ג גדול

26.05.22
אודם כץ, מערכת את"צ

"המטרה, לפני כל כניסה ליעד, היא לשלוט עליו מבצעית - בצורה שתבין בדיוק מה אתה מונע מהאויב ומה אתה מאפשר לכוחותינו", כך מתאר סרן חייב זוביב, מ"פ הפלוגה הרובאית ב"צבר", את אחת המשימות המרכזיות שהוצבו בתראו"ג 162.  

מי שצפה מהצד בשבוע האחרון בתרגיל יוצא הדופן, יכול היה לראות שבעזרת שינוי תודעתי ופרקטי של משמעות המילה 'תמרון' ושימוש בפיתוחים טכנולוגיים, באוגדה 162 בהחלט עשו כאן קפיצת מדרגה. 

"סיימנו תרגיל משמעותי גדול, עם כלל כוחות האוגדה, כוחות אמ"ן, כוחות אגף התקשוב, חיל האוויר, אגף אט"ל והיחידה הרב ממדית", מספר מאו"ג 162, תא״ל נדב לוטן, "בשלושה שבועות האחרונים האוגדה עסקה בתרחישים שונים, תרחישי חירום, בעיקר לזירה הצפונית, עם אתגר משמעותי ביותר שבמרכזו התמרון". 

החיבור בין כל הזרועות, עליו מדבר המאו"ג, מאפשר תמרון מתקדם ויעיל יותר. הדגש ששמה האוגדה באימון הוא בראש ובראשונה להשמיד מערכות התקפיות של חיזבאללה, לאתר ולהרוס שטחי כינוס וזינוק של פעילי טרור, ולנטרל את האיום בגזרה הצפונית. 

בעצם מדובר בתמרון רב מימדי - כך שטנק, למשל, לא יהיה ניצב לבד בשטח אף פעם - כי הוא מחובר למודיעין של החטיבה, למעגלי אש, והכול במערכת שמקשרת בין הקצוות.

ובאמת, דרך צי"ד 750, מערכת שליטה ובקרה שמאגדת את כל רכיבי המלחמה ומנגישה את תמונת המצב למפקדים ולחיילים בקצה, המודיעין היום מגיע למ"פ בשטח ונותן לו כלים להתעדכן בזמן אמת ולקבל החלטות בהתאם. 

"בעזרת המערכות האלו, אנחנו מתכוננים ללחימה בצפון בצורה הכי פרקטית ומדויקת שאפשר - עוברים על כל הצירים, מתכננים מסלול ובונים אסטרטגיה מבצעית לכל כפר שאנחנו עלולים לפגוש בלחימה", מספר סרן זוביב. השימוש במערכות אלו מאפשר לכל צה"ל שפה אחידה, וכך העברת המידע תהיה בציר אחד בכל המישורים ותאפשר עבודה יעילה הרבה יותר. 

ועל גבי המערכת הזו, נבנתה אחת דיגיטלית - ברז לצי"ד. "בנינו תשתית ידע רחבה, מונגשת לצי"ד, שמאפשרת לכל לוחם בקצה לצרוך את המידע המודיעיני", מסביר ראש מחלקת מודיעין השדה, אל"ם ל'. בעזרת ניתן להעביר נקודת ציון מדויקת מהשטח, לצורך סגירת מעגלים ברמת הגדוד מול חיל האוויר בזריזות, מה שיוביל בין השאר לתקיפת מטרות בזמן קצר הרבה יותר.   

כדי לייעל את אופן העבודה, הבינו גם שצריך להגדיל את מספר הכטמ"מים בצורה משמעותית ככה שכל מ"פ ומ"מ יוכל להשתמש בהם בצורה רציפה ורצינית - לא לגיחות בשטח, אלא ללחימה ממושכת.

היום היקף המטרות הוא גדול הרבה יותר - פי כמה עשרות מאלו שהיו במלחמת לבנון השנייה, לדוגמה. מיקום ומצב המטרות מחוברים ישירות לקוקפיטים של טייסים וככה, במקום שיעבור המידע אישורים וצירים רבים, הכול מגיע מיידית למי שלוחץ על הכפתור.  

עוד דרך בה באה לידי ביטוי הרב-זרועיות בתראו"ג הנוכחי, היא השליטה הפנימית של אוגדה 162 בחטיבת האש שלה. יכולת זו מאפשרת הפעלת אש וויסותה לאורך התמרון במטרה להעמיק את ההישגים, לנצל הזדמנויות ולחשוף את האויב. 

בנוסף לפיתוחים החדשים בשדה הקרב עצמו, על מנת להעביר ציוד מסיבי בצורה בטוחה וכדי להתנייד בקלות בשטח, המערך הלוגיסטי של צה״ל בנה מערכת כבישים אלטרנטיבית בה יוכלו לעבור כלי רכב צבאיים. 

ככה, גם אם יש תאונה בכביש מרכזי, או עומס בצומת שמוביל למקומות בהם כוחות צה"ל מתארגנים - אין שום עיכוב, ויהיה אפשר להעביר את כל הציוד במינימום זמן ובלי הפרעות.

זו תוכנית ״ציר הצירים״, שבסיומה תלווה את הכבישים הלאומיים בכל הארץ. זו נבנתה בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל והפיקוח על התנועה נעשה על ידי שני הגופים. בתרגיל הזה השתמשו לראשונה בצירים הללו וראו איך השימוש בהם משרת את המטרה - שהציוד יגיע ליעדו הכי מהר שאפשר. 

"הדבר הזה תורגל בווליום מאוד גבוה, עם לא מעט לקחים ותובנות, ניקח אותו ונרחיב אותו, זה בהחלט יאפשר לצה"ל מענה הרבה יותר משמעותי", מסביר רח"ט לוגיסטיקה, תא"ל פיני בן מויאל.

כפי שהגדודים משתפים פעולה בשטח במהלך התראו"ג, ומחלקים משימות בצורה היעילה ביותר - כך גם הצבא עושה בגדול - מבין איפה אפשר להפיק תועלת רחבה יותר מעבודה יחד ומפתח הרבה פלטפורמות שיאפשרו לו לעשות זאת.

בשנה האחרונה שולבו  גם אנשי המילואים, שמהווים 50% מאוגדה 162 במגוון תרגילים במטרה לשמור על כשירותם ולהכין אותם בצורה המיטבית לתרחישים השונים.

במהלך השבוע, תורגל גם 'צימוד' מודיעין-אש-תמרון - תהליך שנועד להגביר את האפקטיביות המבצעית בלחימה באמצעות שילוב ממדי ידע, תנועה ואש. 

"התמרון הוא כלי משמעותי וחשוב שבמהלכו אנחנו נבחנים", מסכם תא"ל לוטן, "קודם כל ביכולת שלנו להשיג את המשימות בזמנים שמוקצבים לנו בתוכניות תוך הפגנת שיטות חדשות יחד עם מודיעין צמוד כוח, יחד עם הפעלת אוויר משמעותית ביותר על ידי הכוחות הלוחמים. אני חושב שהיום יש לנו יכולת טובה יותר ומוכנות גבוהה יותר למשימה".