לוחמות 727 מוסיפות לרזומה תפקיד נוסף - תפיסת קו

לראשונה בתולדות צה"ל תופס גדוד איסוף קו. על ציון הדרך הזה חתומות לוחמות 727, וסיכולי ההברחה יתחילו ויסתיימו בזכותן. יצאנו לשמוע על מאחורי הקלעים של המהלך, חשיבותו לחטיבה, ועל הלוחמות עצמן - שהגזרה כבר הפכה עבורן לבית

28.05.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

"הגדוד שלנו הוא גדוד האיסוף היחיד בצה"ל שעושה משימה של שני גדודים", כך פותח את שיחתנו סא"ל אייל לוי, מג"ד 727, ומיד מפרט: "לא רק שהלוחמות שלנו מבצעות פעילות ייעודית אל מול מודיעין מדויק ומשימת איסוף ייחודית שאליה הוכשרו, הן גם תופסות קו בגזרה מורכבת - כמו לוחמי ולוחמות חי"ר גבולות".

בחודשים האחרונים, עובר 727 ("מגן אילת") שינוי משמעותי. "פעם היינו כמו כל גדוד איסוף אחר ברחבי הארץ - ביצענו משימות תצפית, רחפן, בלונאות וגרניט (רכב עם תורן תצפית ומכ"ם). כל פעילות כזו הובילה לאיסוף מל"ם שהועבר לכוחות הגנת הגבולות בשטח, שבסופו של דבר שימשו או סיכלו הברחה", מתארת מ"פ בגדוד 727, סגן נועה זרי, "היום אנחנו לא רק הגורם שאוסף את המידע - אלא גם זה שעושה בו את השימוש וקופץ לסכל את ההברחה הפוטנציאלית".

היום, כמו שמסבירה סגן זרי, הן תופסות קו בגזרה מבצעית, וקופצות לשטח במקרה הצורך ובהתאם לאינדיקציות המודיעיניות שנאספות באמצעות כלים שונים העומדים לרשותן, ובזכות התצפיתניות.

וזה עוד לא הכול. "הלוחמות מבצעות פעילויות משך, במזג אוויר קיצוני. בימים חם, בלילות קפוא, ותחת עמדות הסוואה, בחשאיות מלאה, הן נשארות שם בין 24 ל-72 שעות ואוספות מידע", מדגיש המג"ד, "השילוב הזה של איסוף ובט"ש, של מקצועיות במגוון התחומים - מביא לתוצאות משמעותיות בשטח".

כשאני מבקשת ממנו לגולל את הצעדים שהובילו לכך, הוא מספר שבעיצומו של מבצע "שובר גלים", ולפני השינוי, נקרא גדוד 727 לדגל ותפס קו לראשונה באזור הר חריף כמעין פתרון ביניים. הפתרון הזמני הזה היה כל כך מוצלח, שהפך לקבוע.

"הלוחמות עמדו במשימה שקיבלו, ולמדנו שאנחנו מסוגלים לתפוס גזרה גם בשוטף", מצהיר המג"ד, "כשהטמענו את זה בפועל, הבנו שיש חשיבות נוספת לשינוי - הגזרה שלנו היא רב-ארגונית, ובגלל שיש בה מעברים, יישובים וארגוני רפואה והצלה אזרחיים, יש צורך בגדוד קבוע שייצור ויתחזק איתם קשר טוב. כזה שיוביל לשיתוף פעולה מוצלח בסיכולי ההברחות".

גם סגן זרי חשה בתרומה: "עכשיו כשאנחנו מכירות כל כך טוב את הגזרה, אנחנו מצליחות לאחוז בשטח בצורה מיטבית. אנחנו רואות את ההשפעות של זה בכל המשימות שאנחנו מקבלות, ומרגישות שהפלוגה הפכה משמעותית יותר מעצם הקשר הקרוב והישיר שלה עם החטיבה".

את השינוי, סיכם הגדוד במסע סיכה שמשקף את כל הרוח הגדודית של הלוחמות: "אנחנו עצמאיות ויודעות מה היכולות והחשיבות שלנו לחטיבה. כל הלוחמות בגדוד, וכמובן החיילות שלי בפלוגה, עושות עבודה יוצאת מן הכלל, וכל סיכול הברחה מתחיל בלוחמת שעברה הכשרה - לא רק על אמצעי האיסוף השונים, אלא גם הכשרה של לוחמת".

"יש לנו אחריות מקצה לקצה", מסכם סא"ל לוי, "היום, אני יכול להגיד שכוחות הבט"ש השונים שמגיעים לחטיבה רוצים שנגיע לבצע איתם פעילויות, כי הם יודעים שהלוחמות שלנו מביאות את האקס פאקטור. זה לא קיים בשום מקום אחר בצה"ל, ונמשיך לעשות את המשימה המוטלת עלינו בצורה הטובה ביותר".