הפרויקט החשוב שמחזק את הקשר בין הבדואים לצה"ל

בקרוב, 12 בתי ספר בפזורה הבדואית הולכים לארח ארבעה חיילים שיגיעו להעשיר את הידע בשפה העברית של האוכלוסייה המקומית. יצאנו להכיר את התוכנית "דרך הנגב", ושמענו ממפקדת היחידה וחיילת בה על הפרויקט המיוחד

27.09.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

לפני כמעט חודש, תלמידי ישראל לבשו מחדש תלבושת אחידה, ארזו את המחברות והספרים בילקוט, והחלו את שנת הלימודים. אחרי החגים, יצטרפו אליהם גם 12 בתי ספר בפזורה הבדואית שמתחילים תקופה מיוחדת במינה בשם "דרך הנגב", פרויקט שבמסגרתו מוסדות החינוך יארחו מש"קיות הו"ד, וחיילים מחטיבת הנח"ל במסלול "פרק משימה", שילמדו את התלמידים עברית מדוברת.

"זה לא צעד טריוויאלי", מצהירה סרן בתאל אקלו, מפקדת יחידת "דרך הנגב",  "עצם הבחירה של בתי הספר לקחת חלק ביוזמה שנועדה להכיר בינינו, לייצר שיח, להוריד חומות ועוזר לנו לגדל כאן דור שיכיר את צה״ל ומתוך כך יאמין בצה״ל ובחיזוק השייכות של החברה הבדואית לחברה הישראלית כולה".

נוסף לכך, יש פער בשפה העברית באוכלוסייה הבדואית, מה ששמניע חלק לא מבוטל מהחברה הבדואית ללמוד מחוץ למדינה. מתוך הצרכים האלו קמה התוכנית, בה פיקוד הדרום וחיל החינוך והנוער משתפים פעולה לפיתוח הדור הצעיר בחברה הבדואית בנגב. 

במסגרת התוכנית, ארבעה מש"קי הו"ד או ארבעה חיילי נח"ל יבואו לבתי הספר השונים ויעבירו לילדים תכני עברית מדוברת, ככלי להשתלבות ביום יום במדינת ישראל. התכנים מחולקים לרמות ומותאמים ליכולות של כל תלמיד. לפי רב"ט מיכל ויסברד, מש"קית עברית, הפרויקט כבר הניב פירות רבים, "התלמידים שמחים ללמוד ולדבר עברית", היא מתגאה, "הם מדברים וצוחקים אחד עם השני בהפסקות". 

אבל ההתחלה של "דרך הנגב" לא הייתה פשוטה, "הרגשנו את הרתיעה ממדים בהתחלה", משתפת סרן אקלו, "אף תלמיד לא רגיל לראות חיילים בבית ספר". לכן, הם התחילו בשלושה בתי ספר ובנו את האמון בהדרגתיות, ובפתיחת השנה הנוכחית ישתתפו תשעה בתי ספר נוספים. 

"דרך הנגב" מאפשרת צוהר לחשיפה לא רק מהצד של התלמידים אלא גם עבורנו כחיילים בצבא הגנה לישראל. "המפגש שהפרוייקט מייצר, מאפשר עבורנו היכרות שהיא הדדית ודו כיוונית", משתפת סרן אקלו, "לא רק האוכלוסיה הבדואית נחשפת לצה״ל אלא גם צה״ל וחייליו נחשפים ומעמיקים היכרות עם האוכלוסייה הבדואית בנגב. כדי להיות חייל ובעתיד גם אזרח טוב יותר, וכצבא העם, חשוב שנבין כי עלינו להיחשף לכמה שיותר חלקים שהפסיפס הישראלי מייצר עבורנו"

אמנם רק עכשיו מתחילים, אך סרן אקלו רואה עתיד מזהיר ל"דרך הנגב": "הציפייה היא להתרחב לכמה שיותר בתי ספר ולהמשיך לראות את ההשפעה החיובית של הפרויקט על האוכלוסייה".