הצצה לימים האחרונים מהחמ״ל הרב-מימדי באוגדת עזה

עם תמרון בין מודיעין, עורף, רפואה ואש - החמ"ל הרב מימדי הופך למקום שבו הכול קורה. מרגע ההתרעה הראשונית ועד לתקיפת מטרות האויב, הסמב"ציות של החמ"ל באוגדת עזה מתפעלות הכול מא' ועד ת' ודואגות לסגור מעגל בצורה הטובה ביותר. קיבלנו הצצה

08.04.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ
תוך דקות ספורות, כל החמ"ל על הרגליים. עשרות אנשים מביטים על מסך אחד גדול. שקט מוחלט בחדר. שלוש, שתיים, אחת… בום. יש פגיעה.

בימים האחרונים מורגשת התחממות בשלוש הגזרות במדינה. בלילה בין שלישי לרביעי, התרחשו העימותים בהר הבית שהציתו את הרשתות החברתיות. מה שהתרחש שם התרחב להפרות סדר באיו"ש ומשם למטחי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל, שיורטו על ידי לוחמי ולוחמות הגנה אווירית.

ארגון הטרור חמאס הוא האחראי למתבצע ברצועה, והוא ישלם את המחיר על ההפרות הביטחוניות במדינת ישראל. המשמעות - תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה על ידי כוחות צה"ל.

אבל איך יודעים איזו מטרה לתקוף? מי מתפעל את האירוע? ואיפה כל הגורמים הרלוונטיים מתחברים לפעולה מדויקת, ממוקדת ומיידית? כאן החמ"ל הרב-מימדי של אוגדת עזה נכנס לפעולה.

חוות החמ"לים שבבסיס אוגדת עזה נמצאת קילומטרים ספורים מגבול הרצועה, ומהווה מוקד רב-מימדי ורב-זרועי של כלל המידע והפעולות בגזרה. מגוון בעלות ובעלי התפקידים ברחבי החדרים והתאים ב"חווה", מתפעלים את האירוע, כל אחד בתחומו.

החמ"ל הראשון, שפותח את המעגל ומתכלל את האירועים, הוא חמ"ל אג"ם בט"ש. הסמב"ציות שנמצאות בו הן הראשונות לזהות את האירוע, והן אלו שמקשרות בין הדרגות השונות בחווה, ומעבירות מידע מדויק בין שלל הגורמים שנמצאים בה.

"ברגע שעולה דיווח קונקרטי, אנחנו רואות אותו במערכת ה'משואה' ומאפיינות אותו בתוך שניות", הן מסבירות, "לאחר מכן, אנחנו מתקשרות לכל שאר החמ"לים ומעדכנות אותם במתרחש, מרכזות את כל המידע שהם מוסרים לנו על תחום האחריות שלהם, ומעבירות אותו הלאה למפקדים".

את הטלפון הראשון מהסמב"ציות של אג"ם בט"ש, מקבלות הסמב"ציות של חמ"ל עורף וחמ"ל רפואה. בחמ"ל עורף הן מעבירות את המידע על התרעות "צבע אדום" ומאפיינות אותן - האם יורט? האם נפל בשטח פתוח? "אנחנו גם מעבירות הודעות לציבור ויוצרות קשר עם גופים אזרחיים, זה עוזר למתן את הנפגעים ולשמור על השגרה והבטיחות בעורף כמה שניתן".

באותו הזמן עובדים בחמ"ל הרפואה על הבנת תמונת המצב מבחינת נפגעים בשטח. "אם יש נפגעים, צריך להבין כמה ומה מצבם, ובהתאם - להקפיץ כוחות לשטח במהירות המירבית״, מדגישה סמב"צית בחמ"ל, ״אנחנו שם כדי לדאוג שיגיעו כוחות רפואיים לשטח - ויצילו חיים".

בבוקר שאחרי ירי הרקטות בליל שלישי, כמה שעות לפני סדר הפסח, צה"ל תוקף אווירית וארטילרית שני אתרים לייצור ואחסון אמל"ח, מחנה אימונים ועמדות צבאיות של הארגון.

 

לאחר מספר התרעות נוספות בעוטף, גם ביום שישי מבוצעות תקיפות על ידי מטוסי קרב, כטמ״ם וטנקים שמשמידים צמד מנהרות טרור מאזור בית חאנון וחאן יונס שלא חצו לשטח ישראל, עמדות ואתרים לייצור אמל"ח.

כפי שהבנתם החמ״ל הבא בחווה כבר לא עוסק בהגנה - אלא בתקיפה. זהו חמ"ל האש, ובו ארבעה מכלולים מרכזיים, שבכל אחד מהם יושבות סמב"ציות - חלקן מאוגדת עזה וחלקן מחיל האוויר, שמאפיינות את המטרות האופציונליות מבנק המטרות.

הן יודעות לתת תמונת מצב עדכנית על המטרה, ואפילו האם ואיך היא ניתנת לתקיפה בכל רגע נתון. ברגע האמת, לאחר אישור המטרה, תאי התקיפה שבחמ"ל האש נכנסים לפעולה. הם אלו שמכוונים, מוודאים, ולבסוף - הם גם אלו שילחצו על הכפתור האדום.

במקביל, חמ"ל האיסוף כבר מתחיל לפעול. אל מול תוכנות תצפית משוכללות, יושבות מפענחות המודיעין החזותי. כל אחת מהן אמונה על שטח מסוים, ואחראית להכיר אותו כמו את כף ידה - כדי לדעת לאתר כל שינוי חריג או תזוזה חשודה. כך הן מוודאות שבזמן התקיפות האוויריות, הגבולות הקרקעיים נשארים שלווים.

ועל כל אלו - מנצח חמ"ל המפקד. בו, כבר מהרגע הראשון, התכנסו כלל המפקדים - נציגי כל החמ"לים, נציגים ממטה האוגדה וכן בכירים מצה"ל ומגופי ביטחון נוספים. בחדר ענק, מתנוסס שלט אדום שברגע עובר מ"שגרה" ל-"חירום". לצידו, עשרות מסכים, כל אחד מריץ תוכנה חדשנית, תצלום בזמן אמת או מערכת משוכללת, שמרכיבים את תמונת המצב המדויקת ביותר שאפשר.

אם הסמב"ציות של אג"ם בט"ש פתחו את המעגל, חמ"ל המפקד הוא זה שיסגור אותו. וכדי לסגור מעגל, צריך לפעול. המטרה נבחרת: תוואי של מנהרת טרור היוצאת מאזור בית חאנון, וכן תוואי מנהרה נוספת היוצאת ממרחב חאן יונס.

וכך, תוך דקות ספורות, כל החמ"ל על הרגליים. עשרות אנשים מביטים על מסך אחד גדול. שקט מוחלט בחדר. שלוש, שתיים, אחת… בום.

יש פגיעה.