איך בוחרים את הלוחמים המתאימים ביותר להתמודד מול החום?

מי לא רוצה להיות גיבור על? לנהל חיים נורמטיבים, וכשאף אחד לא רואה, ברגע שבו הכי צריך אותך, אתה מחליף למדים, ורץ להגן על תושבי העיר שלך. יחידת המילואים הזאת מאפשרת ללוחמים משוחררים לעטות את הגלימה - ולהגן על הבית. יצאנו לבדוק מה מחכה לכם במיונים ללוט"ר אילת

02.01.23
אביטל פשחור, מערכת את״צ

הם עמדו בשורה מול הסגל, עם חולצות לבנות ומספרים מאולתרים, כשהמתח מורגש באוויר. "תשתו הרבה מים", אומר האחראי עליהם - ולא סתם, "אתם עומדים להזיע היום". 

הם יודעים שהמבחנים שיעברו לא יהיו פשוטים. אבל הם נחושים מתמיד, הם לא באו לכאן ליהנות. תשעת הגברים שעמדו שם הגיעו לשלב האחרון של המיונים הקפדניים ועשו את הכול מסיבה אחת, לשרת בלוט"ר אילת - להגן על הבית.

"לוט"ר אילת היא יחידת המילואים המבצעית היחידה באזור", מספר רס"ן י', סגן מפקד היחידה, "היא הוקמה מתוך ההבנה שאם קורה אירוע מבצעי באילת והסביבה, הזמן שייקח לכוחות מהמרכז להגיע הוא רב מדי, וצריך כוח שיוכל להגיב במיידי". 

"היחידה מאוד מוכרת באזור, אנחנו כמו משפחה. כולם יעידו על הסטנדרט הגבוה שאנחנו מייצגים והרבה ירצו להצטרף אלינו, המון פונים בשאלה אם אפשר להתמיין", מגלה רס"ן י', "בשביל לשמר את הרמה, המיון מקצועי מאוד - מהרגע שבו המועמד מתחיל את התהליך ועד להגדרתו כלוחם ביחידה, עוברת תקופת זמן ארוכה המורכבת משלושה שלבי מיון מרכזיים". 

בשלב הראשון, בודקים את הנתונים היבשים של המועמדים, בהם מקום מגורים. לעומת תפקידים אחרים בצבא, כאן הנתון הזה הוא קריטי: "אנחנו מגיעים לאירועים מתפרצים תוך 25 דקות, למי שלא גר בגזרה זה לא אפשרי", מסביר רס"ן י". 

"בנוסף", הוא ממשיך, "מי שמשרת אצלנו צריך להיות עם רקע בתחום ועבר של הכשרה קרבית. לכן אנחנו מחפשים את מי ששירתו כלוחמים בסדיר. אנחנו עושים זאת כדי שהם לא 'יתחילו מאפס' ויוכלו להיכנס לכושר מרבי תוך חודש".

"שירות המילואים הוא חלק משגרת החיים של האנשים שלנו - זה מקצוע נוסף שמי שמגיע אלינו לוקח על עצמו", מבהיר סגן המפקד, "ערך הדגל של היחידה הוא ההגנה על הבית, ולכן אנחנו מחפשים אנשים שרואים גם העתיד שלהם באזור הזה".

בשלב השני המועמדים עוברים ראיונות מעמיקים וסימולציות בהן בוחנים את שיקול דעתם ובגרותם האישית: "אנחנו מחפשים את מי שמוכן לעשות הפסקה מרצף החיים ולהיות לוחם כמקצוע". 

בשלב השלישי והמסכם, הבחינות הן מאתגרות יותר ומתרחשות ביום אחד. כבר בחימום אפשר היה לראות שהיכולות המצופות מהנבחנים גבוהות, אי אפשר לספר הכל אבל ריצות 'ספרינט' ושכיבות סמיכה ללא הפסקה, היו החלק הקל של היום, שבין היתר כלל ארבעה מבדקים מרכזיים.

מבדק הראשון הוא מבחן ״יבש״ על מערכות הנשק השונות המשמשות את היחידה. הוא בחן את הידע של המועמדים בתפעול נשק ותגובה מהירה לפקודות. לאחר מכן בוצע בוחן קרב מגע אינטנסיבי.

בהמשך, הם נדרשו לגלות חוסן וחתירה למגע בסימולציית חילוץ ילד פצוע תחת תנאי לחץ, ותוך היתקלות במחבלים. המשימה האחרונה קצובה בזמן ודורשת מהמועמד לבנות אסטרטגיה בשניות בודדות. היא בוחנת את נחישות המועמד גם כשהתנאים מורכבים ו"בלתי אפשריים".

המועמדים שעוברים את כל השלבים המאתגרים, מגיעים ל'הקמה' - בה מכשירים אותם במשך חודש לתפקיד באמצעות למידת שתי מערכות נשק שונות. הם עוברים אימונים פיזיים ותכנים לימודיים שמכינים אותם להיות הכוח שמגן על תושבי אילת וסביבתה.

"בסופו של דבר, מוטיבציה זה הדבר שהכי חשוב לנו", מסכם רס"ן י', "זה לא שירות מילואים רגיל, האנשים שלנו הם אלה שרוצים לתת מעצמם גם בלי תמורה. נתנו לנו את המשימה להגן על האזור, לקחנו אותה על עצמנו ונמשיך לעשות אותה בצורה הטובה ביותר".