המבצע הזה קרה מתחת לאף שלכם - עד שעלה עשן

במשך שבועיים שלמים התאחדו כל הכוחות בערבה למען מטרה אחת. במבצע משותף הם השמידו בין היתר לא פחות מ-9 מעבדות סמים ועשו הכול על מנת להגביר את תחושת הביטחון באזור. שמענו ממח"ט יואב ומקצין ההגמ"ר על הפעילות המוצלחת בגזרה הלוהטת

01.08.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

לא רק גל חום ליווה את הערבה בשבועיים האחרונים -  אלא התגייסות של כוחות גדולים עבור תרגיל עצים, כניסת מג"ד חדש ואפילו פעילות מוצלחת לשריפות סמים.

כל אלה הם חלק ממבצע נרחב בשם "ערבה בטוחה", במסגרתו לוחמים, שוטרים, כבאים ואף חברי "הסיירת הירוקה" (היחידה הארצית לפיקוח בשטחים הפתוחים), ירדו יחד למדבר לטובת מטרה משותפת: חיזוק הביטחון בגזרה הגדולה ביותר. 

בואו נלך כמה צעדים לאחור. בתקופה האחרונה תופעת הפשיעה החקלאית בערבה עולה ומתגברת. עבריינים, אשר מנסים להבריח סמים מגבולות הדרום ללא הצלחה, משתמשים בציוד שגנבו, כמו טפטפות ורשתות חקלאיות, לגידול חממות סמים משלהם בשטחי האש והעורף. לאחר מכן, הם סוחרים באותם חומרים אסורים ומוכרים אותם לבני נוער באזור. 

בתגובה לכך, ביום ראשון האחרון, כשהשמש עדיין לא זרחה, יצאו חיילי גדוד "קדם" מחטיבת החילוץ וההצלה, לפעילות במהלכה איתרו מטוסי רשות הטבע והגנים תשע חממות קנאביס שכללו כ-2,200 שתילים. הלוחמים, יחד עם לוחמי גדוד 727 שנמצאים בגזרה, הציתו אותן עד אפר תוך שעות בודדות, ולאור ההצלחה, מתכננים בחטיבת יואב לבצע פעילות דומה בתדירות גבוהה מבעבר.

"זה אירוע שהוא פלילי, ולמנוע אותו משרת את כולנו", הסביר רס"ן רון לוי, קצין הגנה מרחבית בחטיבת יואב, "אנחנו לא יכולים לחיות במציאות שהפשיעה בנגב משגשגת, לכן אנו עושים כל שביכולתנו למגר את התופעות בגבול, בעורף ובהתיישבות". 

כשהשמש ירדה, אירוע נוסף במבצע הגדול התחיל. לראשונה, לוחמי החטיבה, יחד עם פיקוד העורף, כב"ה, עיריית אילת ושדות התעופה, תירגלו אירוע רעידת אדמה רב נפגעים במפרץ אילת. יחד הם התאמנו על חילוץ ואף פינוי מוסק. "זה אימון מאוד חשוב שחיזק את המוכנות לאירועים מהסוג הזה, ומראה שצה"ל בקדמה", הדגיש מח"ט יואב, אל"ם איתמר דשל. 

לאורך כל המבצע התקיימו פעולות מגוונות נוספות, כגון חיזוק ההגנה בגבול, השתתפות כוחות הנדסה שהביאו כלים לפתיחת צירים ובניית גדרות, ותרגיל לרגל כניסתו של מג"ד "קדם" החדש לתפקידו. "בשבועיים האלה גם ביססנו כלים מודיעיניים שמאפשרים לנו להיות אפקטיביים יותר בפעילות המבצעית", ציין אל"ם דשל. 

כעת, בתום מבצע נרחב, מסכם מח"ט יואב את ההישגים: "אני שמח ממבצעים כאלה. תחושת הביטחון עלתה, ונעביר לא מעט אקטים שתרגלנו כאן גם לשגרה החטיבתית. זה חיזק גם את תחושת השליחות והזכיר לנו שוב כמה משמעותיים הדברים שאנחנו עושים כאן יום יום בגזרה".