אלה שטחי האש שנפתחים למטיילים בחג. ההמלצות וההנחיות

אם אתם אוהבים לטייל, כנראה שנתקלתם בשלטים המכריזים שלפניכם שטח אש והכניסה אסורה. בכל יום רגיל, תאלצו להסתובב וללכת. אך לרגל חגי תשרי, צה"ל פותח שטחי אש למבקרים ומעניק לכם הצצה מיוחדת - לאזורים הכי בוערים במדינה. ויש גם המלצות חמות והנחיות חשובות

27.09.23
שירה הלמן ואביטל פשחור, מערכת את"צ

הם מהווים כ-7.7 מיליון דונם משטח מדינת ישראל, ומשתרעים על מגוון נופים מרהיבים ברחבי הארץ. אלה מכם ששירתו ביחידה קרבית בוודאי מכירים אותם מקרוב, אך לאזרחים הכניסה אסורה. באירועים מיוחדים ובתקופת חגי תשרי, פותח אותם צה"ל לקהל הרחב כך שכל אחד יוכל ליהנות מהם. 

כך למשל, במהלך חג סוכות, תתאפשר התנועה בכביש 10 דרך מצפור בר לב ועד צומת שקמה (מפגש כבישים 10 ו-12), החל מיום שישי, 29 בספטמבר ועד יום שבת, 7 באוקטובר - בין השעות 16:00-08:00.

"שטח אש", מסביר ע"צ פנחס איבגי, מפקד מתא"ם של פיקוד הדרום, "הוא מרחב גיאוגרפי מסומן המוקצה לצבא ובו מתבצעים אימונים, הכוללים בין היתר גם ירי חי". 

פתיחת השטחים המדוברים אינה כרוכה רק בעוצר אימונים. מדובר בתהליך מורכב בהרבה. מאחוריו עומדים אנשי המתא"ם, אשר טיפול בעניינים כאלה הוא מעוז עשייתם: "כל כניסה לשטח אש, של חיילים או אזרחים - עוברת אישור שלנו וכוללת תיאומים רבים". 

כהכנה לכניסה, "מייבשים" את השטח - ולא, זה לא אומר שמסננים אותו בווטסאפ. כוחות קרקעיים רכובים ומוסקים, ביניהם יחידת ס"פ (סילוק פצצות) מיהל"ם, עוברים וסורקים את האזורים כדי לוודא שלא נותרו שאריות ארטילריות שעלולות לפגוע במטיילים.

"מכיוון שבצה"ל אף פעם לא מפסיקים להתאמן, עלינו למצוא פתרונות לתקופות "המיובשות"", מציינת ע"צ מעיין סבג, מפקדת מתא"ם (מרכז לתיאום אימונים) של פיקוד הצפון, "אנחנו מוציאים פקודה מקדימה לכלל היחידות, ועוצרים את מרבית האימונים. במקרים של דרישות חריגות מוצאים פתרונות ומתחשבים, בסמכות אישור מאלוף". 

ואכן, האימונים לא ייפסקו לחלוטין. בפיקוד הדרום למשל, במקום מאות אימונים ביום, כמו בשגרה - אושרו 14. 

האחריות על שמירת ביטחון המטיילים אינה מסתכמת במתא"ם בלבד. טרם הכניסה לשטחי אש, על האזרחים לתאם את כניסתם לשטח: לדווח דרך דרכי התקשורת באתר צה"ל או להתקשר למספר הכתוב בשלט הכניסה לאזור הרלוונטי  ולעדכן.

"חשוב להבין שהכול צריך להיות מאוד מסונכרן", מסכמת ע"צ סבג, "כך, במקרה ויש אירוע חריג, נדע איפה כל הכוחות והאזרחים נמצאים בכל רגע נתון, ונוכל לשמור על כולם מוגנים". 

על אזרחי ישראל, כפי שחוזרים ומחדדים השניים, לנהוג בזהירות ובהתאם להנחיות ולוודא כי אינם נכנסים בשוגג לשטחי A שבאזור יהודה ושומרון, פעולה המהווה עבירה על החוק בהתאם לצו מפקד פיקוד המרכז. שטחי A מסומנים בשילוט אדום המזהיר מפני סכנת חיים.

מעוניינים לטייל באזור הדרום? יש לנו המלצות בשבילכם!

מסלול מעגלי יפה בתוך ערוץ נחל, קיים חניון לילה. 

מסלול רגלי משפחתי עם אתרי ארכיאולוגיה ופריחה ייחודית בסוף החורף. 

מסלול טיולים קל ומשפחתי. מגיעים בסופו לגב מים, בין המכתש הקטן למכתש הגדול.

למפת שטחי האש ותיאום כניסה, לחצו כאן.