הקמ"נית של אסמן מספרת

מפענוח תצלומי אוויר, דרך קמ"נית שתי חטיבות באיו"ש ועד לרע"ן שטח בפיקוד הדרום, סא"ל מ' משתפת במסעה בצה"ל ובקשר המשמעותי שלה עם שרון אסמן ז"ל - מח"ט נח"ל, שנפטר ימים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד. היום, היא מספרת לנו על האדם שהוא היה עבורה, וכיצד הוא ממשיך ללוות אותה עד היום

24.04.23
איה חיימוביץ' ואורי פרוידמן, מערכת את”צ

"זה תפס אותי לא מוכנה", היא משחזרת לאט לאט את הרגעים הקשים, "הגעתי למשרד בבוקר, ואחד החיילים התקשר ואמר: 'אסמן נפטר'. הייתי המומה. מישהו כל כך משמעותי שהתייעצתי איתו ודיברתי איתו על הכול – ופתאום, ברגע אחד, זה נעלם".

זו סא”ל מ’, רע”ן השטח של פיקוד הדרום, במקור מירושלים, אך גדלה והתחנכה בגבעתיים וגם החליטה להמשיך שם את חייה וכיום גרה בגבעתיים עם בעלה. מ׳ מספרת כי הבית שלה תמיד היה מלא בצבא ושירי ארץ ישראל והיה לה ברור כי היא הולכת לעשות שירות משמעותי ולחתום קבע.

כשפוגשים אותה לראשונה – מיד רואים שמדובר בקצינה מיוחדת, שאוהבת מאוד את מה שהיא עושה ורואה שליחות בכל רגע מהשירות שלה.

היא התגייסה לתפקיד מפענחת תצלומי אוויר, ושובצה בחטיבת המחקר באמ”ן. לאחר מכן יצאה למגוון תפקידי שטח, ואף שירתה בתפקיד חשוב במהלך מבצע צוק איתן. היא יצאה ללימודים מטעם הצבא, עשתה תואר ראשון ושני בממשל ויחסים בינלאומיים וביטחון. בסוף הלימודים שובצה כקמ”נית חטיבת עציון שבאוגדת איו”ש. שם, הכירה את אל"ם שרון אסמן ז"ל, שהיה אז מפקד החטמ”ר.

“תפקיד הקמ”ן קרוב מאוד למפקד החטיבה, משום שעל הקמ”ן לתכלל את תמונת המודיעין בחטיבה ובאוגדה, לשקף אותה בצורה הנכונה, המדוייקת והרלוונטית ביותר למפקדים”, היא מסבירה, “היה בנינו חיבור מיידי, גם בפן המקצועי וגם בפן האישי. הוא נתן לי את המקום להתפתח בתפקיד ולהיות בקדמת הבמה, להוכיח את עצמי, להתקדם בקצב שלי, אבל גם – לעמוד באתגרים”.

בעקבות החיבור בין השניים, כעבור כמה חודשים כשאל”ם אסמן ז”ל עבר תפקיד והתמנה למח”ט בנימין, הוא ביקש שסא”ל מ’ תעבור לתפקיד החדש יחד איתו. היא שירתה בתפקיד למעלה משנה, ומאוחר יותר עברה לאגף המודיעין של פיקוד הדרום, בו היא משרתת עד היום כרע”ן שטח.

לפני כמעט שנתיים, אל”ם אסמן ז”ל, מח”ט נח”ל הנכנס דאז, התמוטט במהלך אימון קרבי ונפטר בבית החולים. סא”ל מ’, שכאמור הייתה קרובה אליו בצורה יוצאת דופן, קיבלה את הבשורה הקשה עוד באותו היום. אמנם השניים התקדמו לתפקידים שונים בצבא ודרכיהם נפרדו, אך עד ליום פטירתו הם שמרו על קשר חזק ומשמעותי.

“הוא לימד אותי כל כך הרבה דברים – ענווה, התמקדות במטרה, והסתכלות על הכלל תוך עבודה משותפת עם חברי הצוות והעמיתים לתפקיד“, היא נזכרת, “הוא היה מפקד שקט, ועד יומו האחרון השרה על הפקודים שלו ביטחון, גם בימים מורכבים. אלו דברים שלקחתי ממנו מאז, ואני מעבירה אותם הלאה לפקודים שלי. זו הדרך שלי לזכור אותו“.

סא”ל מ’ מספרת שאל”ם אסמן ז”ל היה איש רוח וערכים. הוא היה לוחם, מפקד ואדם מיוחד עבורי ועבור כל מי שנקרה בדרכו. עד היום היא עוד שומרת על קשר עם משפחתו, ומגיעה למירוץ לזכרו, המתקיים מדי שנה. “אני מקווה שבימים המורכבים האלו שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, נוכל כולנו לזכור את שרון אסמן”, היא מסכמת, “וכמוהו – להאמין באחדות, באהבה, ובצבא החזק שלנו”.