15 שנה להקמת גדוד הסיור: הצנחנים חוזרים לקסבה של שכם

עשור וחצי אחרי הקרב של חטיבת הצנחנים בקסבה של שכם במסגרת מבצע "חומת מגן", ערכו מפקדי גדוד הסיור של החטיבה האדומה ביקור יוצא דופן במקום בו התרחשה הלחימה. הם סקרו את מהלך הקרב, למדו על מאפייני המקום ודנו בשאלה כיצד תיראה הלחימה באיו"ש בשנים הבאות

10.09.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

בדומה לגדודים רבים בצה"ל שעורכים ערבי מורשת יחידתיים, גם לוחמי גדוד הסיור של חטיבת הצנחנים התכנסו במהלך השבוע בכדי לציין 15 שנות פעילות. אולם להבדיל מערבי היחידה המסורתיים בצבא, שכוללים לרוב סרטונים, סיפורים ופאנל בהשתתפות לוחמי עבר, "התכנית האומנתית" הפעם הייתה שונה ויוצאת דופן.

הלוחמים, שמבצעים בימים אלה תעסוקה מבצעית בגזרת שומרון ובמרחב שכם, עלו באישון לילה על ציוד והגיעו יחד לסיור מיוחד במעמקי הקסבה של שכם, אותו מקום בו רק לפני 15 שנה נלחמו הצנחנים במסגרת מבצע "חומת מגן" והכריעו את ארגוני הטרור אחרי קרב עיקש.

"ברגע שניתנה לנו האפשרות לרכז את כל מפקדי הגדוד יחד לערב מורשת, היה לנו חשוב לעשות איתם משהו מעבר", מספר מפקד הגדוד, סא"ל ישי רוזיליו. "החלטנו שהערב יהיה בסימן יוזמה ולמידה מבצעית, ולכן הבנתי שאין יותר טוב מלקחת את כל מפקדי היחידה, מהפלוגות הלוחמות, דרך פלוגות ההכשרה ועד קציני המטה, לזירת הקרב האמיתית, בשביל שיוכלו לראות וללמוד בצורה הכי מציאותית שאפשר את הקרב הקשה שניהלה החטיבה שלנו בגזרת שכם, עליה אנחנו אמונים היום".

בשעה שתיים וחצי בלילה, הגיעו מפקדי הגדוד לקסבה, מאובזרים באפוד וקסדה ומוגנים על ידי צוותי הלוחמים מהפלוגות הסדירות שדאגו לאבטח את כל נקודות ההתכנסות בסיור. הם צעדו בסמטאות הצרות והצפופות שבלב העיר הערבית ושחזרו את מהלכי הלחימה מהקרב ההוא.

לסיור הלילי הצטרף גם סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, שפיקד על חטיבת הצנחנים במהלך המבצע, ובנוסף מפקדה הקודם של החטיבה, תא"ל נמרוד אלוני, שפיקד על הסיירת במהלך הקרב. "מפקדי הגדוד שמעו מהם על שקרה ממש בסמטאות בהן צעדנו", מציין סא"ל רוזיליו. "הם שמעו על ההיתקלויות הרבות עם האויב, כיצד הצנחנים עברו מבית לבית, מקיר לקיר, ונלחמו עד הכדור האחרון נגד המחבלים הרבים, שבמקום כה מורכב אתה לא תמיד יודע היכן הם נמצאים".

הקרב בקסבה של שכם נמשך ארבעה ימים, בתומם צה"ל סיים כשידו על העליונה. יותר מ-70 מחבלים נהרגו ומאות נוספים נעצרו. מנגד, חטיבת הצנחנים איבדה בקרב לוחם אחד, מפקד פלחה"ן צנחנים, רס"ן אסף אסולין ז"ל.

"החזרנו את הקרב לחיים", גורס מפקד הגדוד ומסביר על החשיבות של האירוע: "הביקור במקום אפשר לנו להעלות את נושאי המנהיגות, הפיקוד והחתירה לניצחון לראש מעיינינו. בנוסף, דנו בלקחים מהמבצע וכיצד עלינו לשפר את הקרב שהתרחש בנקודה בה סיירנו, על מנת שהיום, 15 שנים אחרי, נוכל להמשיך לנטרל כל איום שיקום נגד אזרחי מדינתנו".

עוד מוסיף סא"ל רוזיליו, כי סיור לילי כזה הוא לא דבר שבשגרה ומונה עמו גם לא מעט סיכונים. "חשוב להבהיר שהקסבה היום עדיין פעילה מבחינת טרור. אומנם המצב כרגע לא מזכיר את תקופת האינתיפאדה השנייה, אך עדיין מתרחשים פה לא מעט הפרות סדר, זריקות בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים, ומנגד פעילויות מבצעיות ומעצרים של כוחותינו. בסוף, ההחלטה להגיע לפה, היא מתוך ביטחון מלא בלוחמים שלי שיידעו להגן ולאבטח את הסיור בצורה הטובה ביותר. עם לוחמי הגדס"ר - אני מרגיש הכי בטוח בעולם".

מבחינתו, העובדה שהגדוד תופס כעת קו במרחב היא הזדמנות חד-פעמית להתכונן לבאות: "היה לי חשוב להסביר ללוחמים איך נראית הקסבה ואיך צריכה להיראות לחימה בה בעתיד. אני תמיד אומר להם: ''חבר'ה, אנחנו לא מחכים אף פעם למה שיבוא'. יש לנו פה עידן שאפשר ללמוד בו עד לרמה שלא יהיה דבר באיו"ש שלא נהיה בקיאים בו. צריך להיות בתוך הקסבאות, השווקים ומחנות הפליטים וללמוד את המאפיינים שלהם על מנת שברגע שנידרש יהיה לנו את המענה הנדרש".

"באמצעות החתירה למגע עם השטח והמקומות עליהם אנחנו מגנים", משוכנע סא"ל רוזיליו, "נהפוך למוכנים יותר בעת הסלמה, ונמלא את חובת ההגנה על אזרחי מדינת ישראל אשר מוטלת עלינו - בצורה הטובה ביותר".