איך מגנים על אחת הנקודות הרגישות ביהודה ושומרון?

בחטיבה המרחבית עציון נוקטים כל העת צעדים לשיפור מערך הביטחון בצומת הגוש, שמשמש מצד אחד עורק מרכזי באזור, אך גם מוקד משיכה למחבלים. כתבנו התלווה לקצין האג"ם של החטיבה, וראה מקרוב מה חדש בצומת הגוש. תמונת מצב

22.05.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

עם תחילת גל הטרור ביהודה ושומרון בספטמבר 2015, גבר החשש שהמצב היציב בצומת הגוש עשוי להתערער באופן משמעותי. הצומת, המהווה נקודה חשובה על ציר 60 המחבר בין ירושלים, חברון והיישובים בעציון, נחשב עבור רבים ללא פחות מסמל בשל מיקומו ומרכזיותו בשגרת החיים של תושבי האזור, כשרבים מהם מבקרים במרכז הקניות הגדול שבו ונעזרים בתחנות התחבורה הציבורית.

מרכזיותו של הצומת משכה אליה גם מחבלים שניסו לפגוע בשגרת החיים במקום. בגל האלימות האחרון נרשמו בנקודה לא פחות מ-15 אירועי טרור, שגבו בין היתר את חייהם של שני ישראלים: הדר בוכריס ואליאב גלמן ז"ל.

לנוכח הפיגועים ופוטנציאל הנפיצות במקום, צה"ל הבין שצומת גוש עציון הוא לא עוד נקודה במפה בה הלוחמים נדרשים לבצע פעולות ביטחון שוטף, וכי יש לפעול מיידית על מנת להבטיח את ביטחון האזרחים בצומת ולמנוע את הפיגוע הבא.

"מאז אירועי גודל השעה, התשתיות בצומת השתפרו מקצה לקצה", מבהיר רס"ן אלון חנוני, קצין האג"ם של חטיבה מרחבית עציון. "בעבר מחבלים היו מנצלים את הפקקים בצומת, ולכן הוספנו הסתעפויות נוספות בציר על מנת למנוע את העומסים ולהביא להורדה משמעותית בטרור. בנוסף דאגנו למגן את תחנות האוטובוס והטרמפיאדות בצומת על ידי מעקי מתכת ובטון ובכך למנוע ניסיונות פיגועי דריסה נגד אנשים שמחכים להסעה".

עוד מוסיף רס"ן חנוני, כי לא רק על הקרקע נעשו שינויים, וכי גם על עמודי התאורה שהאירו את הצומת לאורך השנים נוספו מספר אמצעים שנועדו לשפר את מערך ההגנה בצומת. "אם בעבר הצומת היה מאור בצורה מינימלית ומחבלים יכלו להגיח ולארוב לכוחות ולאזרחים מאזורים חשוכים הסובבים את הנקודה, כעת הצומת מצוידת בתאורה חזקה ומקיפה יותר המאפשרת לכוחות לצפות על כל שטחי העוטף בכל שעה ביום".

"בנוסף לתאורה", ממשיך קצין האג"ם, "הצומת מרושתת במצלמות העוקבות אחרי העוברים והשבים ומאפשרת לנו לשלוט בצורה טובה יותר במרחב. היום, מחבל שיגיע לצומת מהשטחים הסובבים אותו לא יוכל להפתיע את כוחותינו".

כל השדרוגים והפיתוחים שהושקעו בצומת הגוש אומנם תורמים משמעותית להגנה על המקום, אך מקור הביטחון מספר אחת במקום הוא כמובן פלוגת לוחמי צומת הגוש.

"אחרי רצף הפיגועים ב-2015, הבנו את המשמעות של צומת הגוש וכי עלינו להקדיש לו פלוגה ייעודית שתחזיק ותאבטח את הצומת בצורה המקצועית והטובה ביותר", מסביר רס"ן חנוני. "המחלקות ששומרות על הצומת הן מחלקות של הגדוד המרכזי, שיושב בחטיבה, והן חלק מפלוגת צומת הגוש הייעודית שהוכשרה לשמירה על המוקד.

"את הלוחמים", מציין רס"ן חנוני, "אנחנו מכשירים באמצעות אימונים מיוחדים, הכוללים ירי מטווח קצר, קרב מגע, תרגול אירועי פח"ע בהפתעה ולמידה מעמיקה של סביבת הצומת וזיהוי הנתיבים החשודים שבהם עלול להשתמש המחבל".

והפלוגה הייעודית אכן הוכיחה את עצמה. גדוד צבר של חטיבה גבעתי, אשר תפס את הגזרה עד לשבוע שעבר, תפעל בהצלחה ובמקצועיות רק בחודש וחצי האחרונים שני פיגועי דריסה.

עידו פינטו, לוחם בגדוד צבר של חטיבת גבעתי

"בפיגוע הראשון, עלתה נערה בת 16 עם הרכב על אי תנועה וניסתה להתנגש חזיתית בתחנה אותה אני איישתי עם לוחם נוסף", משחזר עידו פינטו, לוחם מגדוד צבר שהייתה זו עבורו הפעם הראשונה שעלה לשמור על הצומת. "מעקה הבטון שקדם לתחנה בלם את המכונית ומנע ממנה לפגוע באנשים, ובשבריר שנייה הגבנו בירי לעבר המחבלת שנפצעה קשה - ובכך סיכלנו את הפיגוע".

כעת, לאחר שגדוד צבר שתפס את הגזרה במהלך החודשים האחרונים יורד לאימון, הגיע גדוד נחשון של חטיבת כפיר על מנת לאייש את הצומת בתום אימון בן חודשיים ברמת הגולן. "גם פלוגת צומת הגוש של גדוד נחשון עברה את האימונים הדרושים לקראת העלייה לקו, כששיא ההכשרה הייעודית השלהם התבצע בלילה שלפני התחלת התעסוקה המבצעית באופן רשמי", מציין רס"ן חנוני ומפרט: "אנחנו דואגים שהם יבצעו הכרה עם השטח על ידי אימון לילי מיוחד, בו יתרגלו תרחישי קיצון, המבוססים על אירועי אמת במקום מהשנה החולפת, בהם הם עלולים להיתקל כבר למחרת".

"אני תמיד שב ומסביר ללוחמים שלי שעליהם להיות הכי חדים והכי מקצועיים", מדגיש קצין האג"ם של חטמ"ר עציון, ומסכם: "האימונים הרבים והאמצעים החדשים שממוקמים בצומת מצליחים להביא לירידה משמעותית באירועי הטרור, ולשיפור התפעול של הלוחמים בשטח. הם יודעים היטב את גודל המשימה ומודעים שהצומת הוא תמיד מקום רגיש ונפיץ. אני סומך עליהם שיידעו לשאת באחריות הגדולה ולשמור על ביטחון האזרחים כאן בצורה הטובה ביותר".