בשנתיים האחרונות, מאז תחילת גל הטרור, התמודדו כוחות צה"ל ביהודה ושומרון מול האתגרים הביטחוניים בגזרה, ודאגו לבלום ולעצור גורמים החשודים בפעילות עוינת נגד אזרחי המדינה.

אולם, מלבד לוחמי החי"ר, חיילי האיסוף ואנשי מערך המודיעין, יש גורם נוסף שבלעדיו כל הלחימה בטרור ביהודה ושומרון הייתה נראית אחרת לגמרי: אגף ההנדסה הפיקודי, שבאמצעות כליו הכבדים, לוחמיו החרוצים והידע הרב שרכש במהלך השנים בנושא מיגון והגנה מפני הטרור, הביא לדעיכה משמעותית במספר האירועים בזירה.

לפני כחודש סיים את תפקידו מפקד ההנדסה של פיקוד המרכז, אל"ם עידו מזרחי, לאחר שנתיים של עשייה רחבה ומשמעותית. הוא היה שם כשפרץ גל הטרור לפני שנתיים בדיוק, הוביל את מסע המיגון הענק ברחבי יהודה ושומרון והוציא לפועל אינספור פעולות הנדסיות מיוחדות.

"לחיל ההנדסה יש את היכולת ליצור מעטפת הגנתית רחבה וחזקה עבור האזרחים, ולצד זאת לבצע פעולות יזומות מיוחדות במטרה להקשות ולהכשיל את ניסיונות האויב לפגע בעורף הישראלי", מסביר אל"ם מזרחי בריאיון מיוחד. "צריך להבין - את היכולות האלו יש רק לחיל ההנדסה, ובלעדיו, המצב היה יכול להיראות שונה מקצה לקצה".

במהלך מסע הנדסי חסר תקדים שחצה כמעט את כל איו"ש בשנתיים האחרונות, לוחמיו של אל"ם מזרחי מיגנו קרוב ל-150 תחנות אוטובוס, בנו עשרות פילבוקסים חדשים במטרה להגביר את האחיזה בגזרה, ואף פרסו קילומטרים ארוכים של גדר הגנה באזור יישובים, מחנות צה"ליים ונקודות בהן אירעו פיגועים בעבר הלא רחוק, כל זה על מנת למנוע אירועים דומים בעתיד הנראה לעין.

"כמי שאמון על ההנדסה בפיקוד, אני רואה חשיבות עליונה בניצול היכולות ההנדסיות שיש לנו במטרה לחזק את מרכיבי ההגנה והאבטחה באיו"ש", מבהיר אל"ם מזרחי. "נתקלנו באתגרים רבים, כמו צירים בהם נעים יחד פלסטינים ויהודים, מרחבים מאוימים בהם מתיחות ביטחונית רבה, וכמובן תופעת המפגע הבודד שמחייבת אותנו להיות מוכנים בכל רגע גם בלי מידע מקדים, לקראת פיגוע שעלול להתרחש במרחב".

"מבחינתי, מילת המפתח שלנו להתמודדות עם האתגרים הללו היא יצירת 'תשתיות'", הוא מדגיש ומפרט: "אנחנו יוזמים כל הזמן פעילויות לחיזוק מרכיבי ההגנה, מתוך הבנה כי במקום בו מונחת תשתית אבטחה חזקה, המחבל ימנע מלהוציא לפועל את הפיגוע בשל הכישלון הצפוי, וישוב על עקבותיו".

עוד הוא מוסיף, כי למעט פיתוח תשתיות ההגנה בגזרה, אגף ההנדסה בפיקוד המרכז מוביל גם את מאמץ הריסת בתי מחבלים כאמצעי ענישה והרתעה. "בשנתיים האחרונות הפעלנו מגוון רחב מאוד של אמצעים על מנת להוציא לפועל את החלטות הדרג המדיני בעניין הריסת מבנים, וזאת תוך כדי שנדרשנו להתמודד עם אתגרים לא פשוטים גם בנושא זה, כמו שטחים צפופים, שמירה על המבנים השכנים ופעילות תחת לחץ והפרות סדר של בני המקום".

בנוסף, לוחמי ההנדסה בפיקוד יודעים גם להוציא לפועל מבצעים במסגרתם הם פוגעים קשות בתשתיות הטרור של המחבלים. "יש לנו את היכולת להגיע לעומק השטח ולפגוע בצירי התנועה של המחבלים, ל'אדרכל' מחדש את המקומות בהם מתרחשות הפרות סדר לעתים תכופות, כך שהמענה שלנו יהיה טוב יותר, ולחזק את מערכות המגון הקיימות במטרה למנוע ניסיונות פיגוע או חדירה לשטח ישראל".

לפיו, כל הפעולות הללו, משכלול תשתיות ההגנה, דרך פעולות התקפיות למניעת הפיגוע הבא ועד להרתעת המחבלים באמצעות הריסת בתי מחבלים, הביאו לירידה ניכרת בפעילות הטרור ביהודה ושומרון בשנתיים האחרונות. "אנחנו פה כדי לתת ביטחון לתושבים ולשפר את איכות חייהם", הוא קובע.

כעת, אל"ם מזרחי כבר נמצא הרחק מהפיקוד ששימש לו כבית, והוא מפקד על בית הספר להנדסה צבאית בו מכשירים את דור הלוחמים והמפקדים הבא של החיל. "הלוחמים שיצאו מכאן, הם אלה שיצטרכו להמשיך ולבצע את המשימות החשובות שלנו בעתיד הקרוב", מציין אל"ם מזרחי ומכריז: "בסוף, אנחנו הקיר שמפריד בין המחבלים לאזרחי המדינה, ולכן אחריות כבדה מונחת על כתפינו. אני בטוח שנדע לפעול בעצימות הגבוה ביותר, במטרה למנוע ולמגר את ההתפרצות הבאה".