גדוד הגמ"ר ביצע לראשונה אימון גדודי מלא

מלבד לוחמי הסדיר שפועלים לכל אורך איו"ש במטרה להגן על תושבי הגזרה ואזרחי מדינת ישראל, ישנם גם לוחמי מילואים מסוג טיפה שונה, כאלה שהגזרה היא חלק בלתי נפרד מחייהם, ו"לשמור על הבית" הוא יותר ממשפט עבורם. כתבנו שמע מקצין ההגמ"ר של חטמ"ר שומרון על האימון הגדודי המיוחד

27.07.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר התכנסו לראשונה כל לוחמי גדוד ההגמ"ר (הגנה מרחבית) של חטיבה מרחבית שומרון לאימון ראשון מסוגו בסדר גודלו והיקפו, שנועד להכין אותם למטרה אחת: להיות מוכנים לרגע בו ייקראו אל הדגל.

"הגדוד מורכב מאנשי מילואים שמתגוררים ברובם המוחלט ביישובי המרחב, ומטרתם היא להגן על יישובי הגזרה בשעת חירום", מסביר סרן שלומי כהן, קצין ההגמ"ר של חטמ"ר שומרון. "לוחמי הגדוד הם בהכרח אנשים שעברו שירות צבאי והוכשרו ברמת רובאי 03, אך לא כולם שירתו כלוחמים, חלקם תושבי הגזרה, שנרתמו והתגייסו לגדוד מהחיבור הרב ליעוד שלנו להגן על הבית, והם הגיעו לרמת לוחמה שלא נופלת מאף לוחם אחר".

לוחמי הגדוד מחולקים למחלקות, כאשר לכל יישוב יש מחלקה משלו שנועדה לספק הגנה בחירום: מפעילות בתוך היישוב, ועד לביצוע פטרולים במרחב האבטחה החיצוני של היישוב, ואף מארבים.

"בזמן שגרה יש לנו כיתות כוננות שמורכבות מלוחמי חטיבות המילואים וההגמ"ר, שמספקים לנו הגנה שוטפת על המרחבים ואף מענה מבצעי מהיר בעת התרעה", מדגיש קצין ההגמ"ר, אך מבהיר: "ביום שבו תהיה הסלמה באחד הגבולות ולוחמי כיתות הכוננות יגויסו ללחימה, נצטרך לגייס את מחלקות החירום שלנו על מנת לשמור על היישובים ולהבטיח את שלום תושבי הגזרה".

ובשביל לדאוג שלוחמי הגדוד יבצעו את משימתם כנדרש ויהיו כשירים לרגע האמת, הוחלט באיו"ש לקיים את האימון המיוחד בכמה היבטים: "זאת הייתה הפעם הראשונה שגדוד הגמ"ר בצה"ל ביצע אימון גדודי מלא לאורך שבוע שלם. בדרך כלל אימוני הגמ"ר מתבצעים באופן פלוגתי ונמשכים ימים ספורים, ואילו אנחנו קבענו רף חדש ליחידה".

בנוסף, האימון של לוחמי ההגמ"ר, שבעבר נערך בבסיס האימון של פיקוד מרכז, התקיים הפעם בשטחי אש במרחב החטיבה. "הבנו שעלינו להתאמן במקום שבו בסופו של דבר יהיה עלינו גם להילחם. הלוחמים ישנו בשטח כמו לוחמי הסדיר, תרגלו לחימה בשטח פתוח ובשטחי היישובים, הרחיבו את הידע המבצעי שלהם ולבסוף גם ביצעו מסע גדודי ראשון שהסתיים בטקס בהשתתפות מפקד החטיבה", מספר המג"ד.

"האימון היה מוצלח ביותר", גורס סרן כהן, ומדגיש שבשל ההצלחה האימון יועבר גם ליתר גדודי ההגמ"ר של החטמ"רים באיו"ש. "הלוחמים גילו מקצוענות, חריצות ומשמעת שהובילו לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל. מבחינתי, האימון משמעותי מאוד בשל החיבור שהוא יצר בין האנשים ובכך שהוא גורם להם להבין עד כמה פעילותם והירתמותם לביטחון היישובים ותושבי הגזרה חשובות". 

"הוכחנו שאנחנו גדוד רציני ואיכותי בעל יכולות לבצע פעילות מבצעית כמו כל גדוד אחר", מציין סרן כהן ומבקש להעביר מסר לתושבי גזרתו: "חשוב לי שתדעו שיש גדוד חזק בחטיבה שיודע להתמודד עם כל אתגר שיעלה בגזרה, ושכל אדם החפץ להצטרף, יותר ממוזמן לבוא אלינו ולהירתם לעבודת ההגנה שלנו ולהתעצמות היחידה".