גדוד המילואים החרדי היחיד בצה״ל

לאחר 8 שנות פעילות איכותית ורצון לתרום, עומד להפוך גדוד ״נצח ישראל״ לגדוד חוד באיו״ש. מפקד גדוד המילואים החרדי מסביר איך משלבים צבא ואורח חיים דתי: ״כשהמשימה מול העיניים - ניתן לפתור כל בעיה״

26.12.16
מערכת אתר צה"ל

בגדוד המילואים החרדי היחיד מסוגו בצה״ל ״נצח ישראל״, פועלים החיילים לא רק לפי הוראות המפקד, אלא גם לפי אלה של הרב הגדודי.
"הרב הוא אחת הדמויות המשמעותיות בגדוד", מסביר סא"ל ליאור פרי, מפקד הגדוד, ומספר על אירוע שמדגים זאת: "לפני יציאתנו למבצע ״צוק איתן״, קיבלנו מספר ימי חסד במהלכם רצינו להתאמן, אבל התדיינו אם הדבר נתפש כפיקוח נפש. כשהעלו החיילים את הסוגיה מול הרב, קיבלו תשובה שלא ציפו לה - הרב כעס על עצם ההתלבטות אם להתאמן. מבחינתו היה הדבר בגדר חובה. לטענות על הקלת שבת מצד החיילים, מספר המג״ד, ענה הרב: "אני לא מקל בשבת - אני מחמיר בפיקוח נפש".

אם היה סא״ל פרי נדרש לתאר את מערכת היחסים הייחודית בין הרב לגדוד - הרמוניה הייתה הגדרה מתאימה: ״החוכמה היא לפעול ליצירת אותה סימביוזה, שהיא משל לחברה הישראלית ככלל. בגדוד שלנו משרתים אנשי גבעות לצד חילונים גמורים.
ככל שעובר הזמן אני משוכנע יותר ויותר: כאשר המשימה היא זו העומדת למול העיניים - ניתן לפתור כל בעיה״.

גדוד "נצח ישראל" הוקם בשנת 2009 בעקבות ביקוש של החיילים עצמם, ומורכב ברובו מיוצאי גדוד "נצח יהודה" של חטיבת "כפיר". "כשהקמנו את הגדוד למדנו לא ׳להסתכל בציציות׳ של החיילים", מתאר סא"ל פרי, ״המוטו של הגדוד הוא "בית חם לכולם״, ומשמעותו היא לאפשר לכל חיל מילואים לשרת שירות מילואים למהדרין, מכל הבחינות״.

לצד זאת, סא״ל פרי מתאר מציאות מאתגרת: "לפני עשור שירות בצה״ל היה נחשב ל׳אות קין׳״. לדבריו, המצב אומנם השתפר מאז, אך אותם משרתים עדיין חווים קשיים בניסיונם לחזור להשתלב בחברה החרדית: ״הבוגרים הרגישו שאין להם מסגרת חברתית. הגדוד בונה להם קהילה, אנשים לשמור איתם על קשר ולהיפגש. המורל והחברות בגדוד מהווים מערכת תמיכה חיונית לכולם״.

צה״ל מצוי בימים אלה במגמת קליטה נרחבת של מילואימניקים חרדים. ואכן, אחרי קרוב לשמונה שנים, ובזכות הפעילות האיכותית והרצון לתרום, עומד הגדוד לקבל מעמד של גדוד חוד באוגדת איו״ש: "נקיים תרגיל גדול שיבחן את המעבר למעמד של גדוד חוד ויבדוק את יכולת הגדוד לעבור ׳מאפס למאה׳״. 

"אני מרגיש את השינוי, ועוד 10 שנים המצב אף יוסיף להשתפר. לא משנה לאיזה מגזר, דת או מגדר אתם שייכים - מחובתכם לשרת", מסכם סא״ל פרי.