גן חדש נחנך למפקדי ההנדסה בפיקוד המרכז

10.05.17
מערכת אתר צה"ל

ביום שלישי, 9 במאי, התקיים לראשונה ״ערב מהנ״פים לדורותיהם״ בפיקוד המרכז, בראשות מפקד הפיקוד, אלוף רוני נומה, וקצין ההנדסה הראשי, תא״ל אושרי לוגסי. מטרת ערב זה הייתה לכנס יחדיו את מפקדי ההנדסה של הפיקוד מכלל השנים.

הטקס התקיים ב״מתקן מגן״, אשר במחנה ״ענתות״, שם חנכו את ״גן המהנ״פים״ - גן של עצי פרי שניטע במיוחד לקראת ערב מיוחד זה. בגן הוקדש לכל מהנ״פ עץ, יחד עם שלט הנושא את שמו של המהנ״פ ומציין את שנות מפעל עשייתו בתפקיד זה בפיקוד. מעתה והלאה, יקוימו טקסי החלפת הכהונה בתפקיד על ידי נטיעת עץ חדש בגן.

כמו כן, זכו האורחים לקבלת פנים מאירה, יחד עם ארוחת ערב חגיגית, בליווי שירתם של להקת פיקוד המרכז. במהלך הכנס אף הוקרן סרט דוקומנטרי אשר תיעד ארבעה מהנ״פים לשעבר, ששירתו בתפקיד זה במהלך תקופות משמעותיות.

בין המשתתפים בסרט היה תא״ל (מיל׳) אברהם בכר, ששירת בשנים 1989-1991 לאורך האינתיפאדה הראשונה, ואף נפצע בה ואושפז בעקבות זריקת אבנים: ״תקופתי כמהנ״פ אופיינה כמעבר מכמעט שלווה ויכולת לנוע בכל מקום במרחבי יהודה ושומרון, ללא שימוש ברכב ממוגן ומבלי חשש, לצורך בכוננות מתמדת״.

הוא ממשיך ומספר כי ״בתחילת התקופה ובמהלך הזמן, לא היה שום מכשול ושום סימון או גדר למה שנקרא כיום 'הקו הירוק'. אולם, בעקבות המאורעות שהיו, החלטנו לסלול שם דרכים ולעשות סיורים. היינו הראשונים לפרוץ דרך לאורך קו זה, ובכל דאגנו להגנת התושבים״.

״זו הפעם הראשונה שעורכים אירוע מסוג זה. אני מתרגש לפגוש את חבריי בכנס ולהיות שותף למסורת״, הוא מסכם.

משתתף נוסף היה אל״ם (מיל׳) אליעזר ביטנסקי, אשר שירת בתפקיד זה בתקופת האינתיפאדה השנייה ובמבצע ״חומת מגן״. ביטנסקי מספר כיצד ההסתכלות לאחור על כלל המפקדים שהיו, עוזרת לעצב את האופן שבו בונים את ההווה והעתיד: ״הערב מסמן מפגש של מכנה משותף אחד, אליו כולנו יכולים להתחבר. הלמידה ממה שהיה, היא זו שנותנת את תחושת ההמשכיות שמעצבת אירוע זה״.

״בתקופת כהונתי ב'חומת מגן'", ממשיך לספר אל"ם ביטנסקי, "גדוד הצמ״ה הפיקודי הגיע לשיאו בקרבות על ג׳נין. להבדיל מחילות אחרים, התורמים לא פחות, חיל ההנדסה עוסק בתשתיות פיזיות - בין אם זה סלילת דרכים או הרמת מחסום - מדובר בעבודה שמשפיעה על ה'כאן ועכשיו', שהרי עיצוב המרחב הוא שמעצב את התודעה״.

בערב אף בוצעה תערוכת אמצעים של חיל ההנדסה בפיקוד, שם זכו האורחים לראות את הכלים השונים והמגוונים בהם משתמש החיל, כגון: כלי צמ״ה, אמצעי חבלה ואמצעים של יחידת העילית של החיל - יהל״ם.

״קצין ההנדסה הפיקודי נדרש להחלטות כבדות משקל״, אמר נציג המהנ״פים בטקס, אל״ם (מיל׳) יהודה קטורזה, מהנ״פ מרכז בשנים 2002-2004. ״גם בסוגיות כבדות משקל, כגון הריסת בתי מחבלים, טיפול במיקוש ואחזקת המכשול והגדר בבקעה וביהודה ושומרון. כל זאת במטרה לאפשר אורח חיים תקין לאוכלוסייה במרחב הפיקוד ומחוצה לו״.

את הטקס סיים מהנ״פ פקמ״ז הנוכחי, אל״ם עידו מזרחי, שאמר כי ״המפגש המרגש עם מפקדי העבר של יחידת ההנדסה הפיקודית הוא אבן משמעותית בבניית חומת המורשת של מערך ההנדסה בפיקוד המרכז, אשר נשמרה והולכת ומתחזקת״.