הצצה לאימון המיוחד של לוחמי אגוז בקפריסין

נחיתה מוסקת בעומק שטח האויב, השתלטות על כפרים עוינים ותמרון במקום בו רגלה של חטיבת הקומנדו עוד לא דרכה מעולם. יחידת אגוז יצאה לתרגיל רחב היקף ויוצא דופן על אדמת קפריסין - ודימתה באופן המציאותי ביותר כיצד תיראה המערכה הבאה. כך זה נראה

15.06.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

יחידת אגוז של חטיבת הקומנדו ביצעה במהלך השבוע האחרון אימון מיוחד ולא שגרתי. מאות לוחמים המריאו ביום ראשון אל האי השכן קפריסין, ושם תמרנו וביצעו ביחד עם כוחות הקומנדו של הצבא המקומי אימון רחב ומקיף שנמשך ארבעה ימים.

האימון, שנקבע מראש כחלק מגרף האימונים השנתי של היחידה, התמקד בלחימה רצופה ואינטנסיבית בעומק שטח האויב תוך התמודדות עם תוואי שטח לא מוכר ומחסור בעורק לוגיסטי רציף מצד היחידות הלוגיסטיות והתקשוביות של צה"ל.

"אני רואה חשיבות רבה באימון בשטח זר ולא מוכר", מדגיש רס"ן י', מ"פ ביחידת אגוז. "תרגול השהייה בעומק שטח האויב לאורך תקופה ממושכת והדרישה לביצוע מבצעים רבים בקצב מהיר ובתווך זמן קצר, נותנים ללוחמנו ולמפקדנו את תחושת הביטחון המירבית לקראת התמודדות עם אתגר אמת עתידי מהסוג שתורחש באימון".

במהלך ארבעת ימי האימון, הלוחמים ביצעו תמרונים בשטחים הרריים וסבוכים ותרגלו פשיטות על כפרי אויב, השתלטות על מתחמי שטח בנוי שדימו נכסים חיוניים, כיבוש מרחבים אסטרטגים המאפשרים תצפית על האויב או נקודות שליטה חשובות ואף לחימה בתאי שטח פתוחים ומורכבים מהם מתבצע ירי לעבר העורף הישראלי או שמשמש כנקודת מסתור גרילה עבור לוחמי האויב.

"מטרת הפשיטות היא לשנות את יכולות האויב ולפגוע לו בתשתיות שעלולות להביא לאיום על העורף הישראלי, ובנוסף לפגוע ביכולות הפיקוד של האויב והשליטה בכוחות המתמרנים שלו השטח", מסביר רס"ן י'.

הפשיטות של לוחמי אגוז בוצעו באמצעות מסוקים מטייסת "החרב המתהפכת", שלקחה חלק פעיל באימון, כשבנוסף נערכו פשיטות ברכבים צבאיים שהובאו גם הם לקפריסין.

"לאורך כל האימון, דאגנו לתרגל את יכולות הפשיטה וההשתלטות שלנו ולהרחיב את היכולת שלנו בביצוע מבצעים מורכבים רבים בעומק שטח האויב תוך כדי התגברות על כל המכשולים הצפויים לנו בדרך", מציין רס"ן י' ומפרט: "נדרשנו להתמודד עם מכשולי אויב, כמו מטענים ומארבים, מכשולי טבע כגון סבך קיצוני וזוויות טיפוס קשות, וכל זאת מבלי להכיר את השטח בו אנחנו צועדים ובלי עורק לוגיסטי או תקשובי שיכווין ויסייע לנו כל העת".

עוד הוא מוסיף, שחלק מהתמרון במרחק קילומטרים מישראל, וזאת מבלי להכיר את המרחב מסביב, נועד על מנת להכין את הכוח להתמודדות עם תנאי שטח מורכבים ושונים, אשר גם תורגל במהלך האימון.

מלבד לוחמי הסדיר ביחידת אגוז, בתרגיל לקחו חלק פעיל גם לוחמי פלגת המילואים של היחידה, וכוחות חבירה נוספים של זרוע היבשה שישתפו פעולה עם הקומנדו במהלך מערכה מבצעית, כגון 'עוקץ', יהל"ם ו"רוכב שמיים". בנוסף, האימון התמקד לא רק בזירה הקרקעית, כשחמש טייסות חיל האוויר השתתפו בפעילות באי השכן.

התרגיל כולו תוכנן ונבנה ביחד עם צבא קפריסין. במשך כל יממות האימון, 100 מלוחמיו צעדו כתף אל כתף עם לוחמי צה"ל תוך למידה הדדית והפקת התועלת המרבית מהתמרון. "ביחד, הלוחמים תרגלו לחימה בשטח בנוי, פשיטות על כפרים ומרחבים, השתלטויות על תשתיות טרור ואף ביצעו ביום אויב על מנת למקסם את האימון ולהקשות על הכוחות התוקפים".

"בסופו של יום, האימון דאג להכין את הכוחות בצורה הטובה ביותר לשדה הקרב בשעת מלחמה", משוכנע רס"ן י' ומסכם: "ליחידת אגוז יש את האמצעים והיכולות המבצעיות אשר ממקמות אותה בחוד החנית של צה"ל. היחידה הוכיחה במהלך השנים על הצטיינותה בפעילות קומנדו מעבר לקווי האויב ויצירת רצף מבצעים רחבים ועוצמתיים שיגרמו לצד השני לצאת משווי משקל ולהשיג הכרעה בקרב. אני מאמין שהאימון דאג לשפר ולחדד את מיומנויות הלחימה והכישורים של לוחמי אגוז, וכעת אנו מוכנים יותר מתמיד לכל תרחיש, לא משנה באיזה זמן, באיזה תוואי שטח, או באיזה מרחק הוא יהיה מגבולות מדינת ישראל".

 "התרגיל הזה היה הצלחה", אומר בסיפוק מפקד היחידה. "מאות לוחמינו תרגלו פעילות בעומק האויב וביצעו את המשימות המבצעיות שהוגדרו להם אחת אחרי השנייה באדיקות ובמיומנות רבה. מדובר בתרגיל ששיפר כל לוחם ומפקד ביחידה והביא את כולה לרמת הפעילות המקסימלית שלה. נמשיך להתאמן ולעבוד על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל בכל עת ובכל מקום שנידרש".