כך נראית המלחמה בכספי הטרור באיו"ש

כחלק מהתפיסה החדשה באוגדת איו"ש, נתפסו מתחילת השנה ביהודה ושומרון למעלה ממיליון שקלים שיועדו לביצוע פעילויות טרור נגד אזרחי ישראל, ומקורם בארגוני טרור הכספים. לאחר תפיסתם, הם מוסבים לפיתוח תשתיות ברחבי יהודה ושומרון. כך צה"ל סוגר את הברז למימון הטרור הממוסד

17.09.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

רבים מאזרחי מדינת ישראל שומעים דיווחים על כוחות צה"ל הפועלים יום ולילה ביהודה ושומרון לסיכול תשתיות טרור, אך מעטים יודעים כי מלבד ביצוע מעצרים וחיפוש אמל"ח, כוחותינו פועלים גם במישור הפיננסי.

בשנה האחרונה פיקוד המרכז שם בראש סדר עדיפויותיו, כחלק מתפיסת הסיכול המרחיב, את המלחמה בכספי הטרור. "החרמת כספי הטרור", מדגיש גורם בכיר בפיקוד, "מהווה זרוע ביצועית נוספת במסגרת המערכה המתנהלת במרחב הפיקוד לסיכול טרור ולפגיעה בגורמים המסייעים למימושו ולמימונו".

כספי הטרור הם כספים המשולמים ע"י ארגוני הטרור, בראשם חמאס וגא"פ (ג'יהאד איסלאמי פלסטיני), לטובת מימון פעילותם באיו"ש. "הארגונים דואגים לממן פעילויות טרור ולתת קצבאות לפעילים על רקע היותם פעילי התנועה או על ביצוע פעילות טרור נגד ישראלים", מסביר הגורם ומבהיר כי גם מפגעי עבר, שחלקם מרצים עונש מאסר, מתוקצבים על ידי הארגונים - כגמול על פעילותם ובמטרה להשאירם במעגל הטרור.

"מעבר לכספים שמושקעים בביצוע טרור", הוא מוסיף, "הארגונים דואגים גם להעביר כספי צדקה וסיוע סוציאלי לתושבים הפלסטינים כדי לזכות באהדתם ולקרבם למאבק שמנהל הארגון נגד ישראל".

"הבנו שבשביל להילחם בטרור", ממשיך הגורם, "לא מספיק לנו לעצור את החשודים או להחרים את האמל"ח, אלא עלינו גם לקטוע את צינור הכספים של ארגוני הטרור. הוא מעורר ההשראה לגורמים שמקבלים את הכסף ומסית לביצוע פעולות פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) נגד אזרחי מדינת ישראל".

כוחות צה"ל, במאמץ משותף עם אגף המודיעין וארגוני הביטחון הנוספים כגון השב"כ ומשמר הגבול, פועלים במרחבים החשודים ומחרימים בהצלחה כספים ורכבים שמקורם בארגוני טרור: "מבצעים מסוג זה מתחילים בעבודה מודיעינית רחבה הכוללת איתור מעבר כספים המקושרים לארגוני טרור, ובעבודה משפטית כדי לקבל סמכות לתפוס את הכספים או את הרכבים".

העבודה המודיעינית המאומצת מתנקזת בסופו של דבר ללוחמים  - הם המבצעים את החרמת כספי הטרור בשטח. "האדם שבביתו אנחנו עורכים הלילה את החיפוש סייע בהעברת סכום הכספים בוודאות", מציין בפנינו מפקד פלוגה המבצעת בימים אלה תעסוקה מבצעית באיו"ש. "המודיעין בעניין הזה מבוסס מאוד. גורמי המודיעין מעבירים לנו מידע על הסכום אותו אנחנו צריכים לחפש, ועלינו לעבוד באופן מסודר ויסודי על מנת למצוא אותו".

"חשוב להבין", הוא מוסיף, "שקל מאוד להסתיר את הכסף. פעמים רבות הוא מוחבא במגירות, בכיסים, בין בגדים בארון, בתוך רהיטים ומכשירי חשמל ואף לפעמים אנחנו מוצאים אותו במקומות לא צפויים כמו חדרי הילדים, מסתתר בין הצעצועים או מתחת למזרן המיטה".

מעבר לכך, המ"פ מדגיש כי לא תמיד המשאב הפיננסי אותו מחפשים הכוחות מופיע בצורה זהה: "הכסף יכול לבוא בשטרות ישראליים או בשטרות של מדינות זרות כמו דינר ירדני. פעמים רבות הכסף בא בצורת המחאות, מטבעות או בכלל כחפץ יקר ערך כמו תכשיט או מכונית, שמאפשרים לחשודים להסוות את מקורם בארגוני טרור".

טרור הרסני

כאשר הכוחות מוצאים את הכסף, מתבצע תהליך תפיסה קפדני הכולל תיאור של הגוף שנתפס, שוויו והיכן הוא אותר. זאת על מנת לבצע את עיקול הכספים באופן מלא ולוודא שההליך מתבצע בצורה חוקית ותקינה.

בסיום התהליך, הכספים מועברים לידי המנהל האזרחי המשתמש בהם לצרכי הקמת תשתיות ברחבי יהודה ושומרון וחיזוקן. "את התשתיות של הטרור ההרסני המונע מאכזריות ורוע אנחנו מנתבים לשמירה על הביטחון האישי ושיפור איכות החיים של התושבים ביהודה ושומרון", מסביר המ"פ. "אין תחושה יותר טובה מהידיעה שהאמצעים שיועדו לצורך כל כך שלילי מנותבים על ידי כוחות צה"ל לצרכים חיוביים ואף מצילי חיים כמו בניית מדרכות, הקמת תאורה וכדומה. עבורנו זו סגירת מעגל".

מתחילת השנה נתפסו יותר ממיליון שקלים בשטחי יהודה ושומרון שמקורם בארגוני טרור ו-35 כלי רכב של פעילי חמאס וגא"פ ששימשו לטרור או שהיו שווי ערך לכספי הטרור אותם בעליהם קיבלו. הפעילות הענפה של צה"ל במישור הפיננסי אף הראתה הצלחות חסרות תקדים בהשפעה על הטרור הגזרתי: תפיסת הרכבים ככלי למיקוח מול החשודים בקבלת כספי טרור, למשל, הוכחה כמוצלחת לאחר שעיסא שווארמה, פעיל פלסטיני מגזרת יהודה, העביר לידי צה"ל בסוף חודש מאי האחרון 8,000 דולרים כדי לשחרר את רכבו, שנתפס בחודש פברואר על רקע קבלת סכום זהה מחמאס.                  
בצה"ל מעריכים כי הפעולות המתבצעות נגד הגורמים המעבירים והמקבלים את כספי הטרור מחדדות את המסר בצורה ברורה, מרתיעות את פעילי ארגוני הטרור ומביאות לתוצאות הרצויות בשטח.

"פעילותנו בזירה הפיננסית היא חלק ממדיניות מבדילה וממוקדת לפגיעה במעורבים בפעילות טרור, תוך הימנעות מרבית מפגיעה במרקם החיים השגרתי של אוכלוסיות לא מעורבות", מבהיר הגורם מפיקוד המרכז ומסכם: "נמשיך לפעול בצורה המקסימלית על מנת לתפוס את כספי הטרור הנשלחים מחמאס לפעילי הארגון, ולהעביר את המסר שלנו - כל אדם שייתן יד לטרור, יאלץ לשלם את המחיר".