לוחמי גדוד 12 של גולני מסכמים חצי שנה בעיר החמה באיו"ש

אחרי חצי שנה של עשייה מבצעית, גדוד "ברק" של חטיבת גולני חושף רגע לפני שהוא עוזב את יהודה ושומרון, את המספרים מאחורי ההצלחות המבצעיות בגזרת יהודה. "הפעילות במרחב העיר חברון היא מורכבת ולא פשוטה, אבל אנחנו יוצאים מכאן מסופקים ויודעים שעמדנו במשימה"

16.08.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כשלוחמי גדוד "ברק" של חטיבת גולני הגיעו בינואר האחרון לגזרת חברון, הם ידעו שהמשימה שעומדת לנגד עיניהם אינה פשוטה. העיר, בה שוכנת מערת המכפלה, נחשבת אולי למקום "החם" ביותר בשנים האחרונות ביהודה ושומרון, וזאת בעקבות החיכוך הרב שנוצר בין היישוב היהודי בעיר לציבור הפלסטיני, והמעורבות הגדולה של ארגוני הטרור בגזרה.

"מהרגע שהגענו לגזרת יהודה ולאורך כל החצי שנה האחרונה בה פעלנו כאן, עשינו הכל על מנת לבצע בצורה הטובה ביותר את המשימה לה נדרשנו - הגנה על היישוב היהודי בחברון ובסביבתה, והבטחת ביטחונה של מדינת ישראל", מבהיר מג"ד ברק, סא"ל סיוון בלוך.

״הבנו שעל מנת למנוע מהטרור להגיע ליישוב היהודי, צריך לפעול ולתמרן בעומק השטח", מסביר המג"ד. "ככל שאתה עושה יותר בידוקים וסריקות, אתה נתקל בטרור לפני שהוא מגיע לאזרחים, וכך אתה דואג לסכלו ולהבטיח את שלומם״.

אחד ההישגים המשמעותיים של גדוד "ברק" בתקופת התעסוקה המבצעית בגזרת העיר חברון, הוא השקט הביטחוני שהלוחמים הצליחו להשיג במהלך חודש הרמדאן, הידוע ברגישותו הביטחונית, כאשר בשנה שעברה גזרת חברון אף ספגה בתקופה זו פיגועים רבים, ביניהם רצח הלל אריאל ז"ל בת ה-13.

"הצבנו לעצמנו כמטרה שהשנה נדאג שיהיו אפס פיגועים ונפגעים בתקופת הרמדאן, ובזכות עבודה בלתי פוסקת ונוכחות יום יומית של לוחמנו, הצלחנו לעבור את החג בדרך השקטה ביותר", מוסיף סא"ל בלוך.

דרך נוספת למדוד את מידת ההצלחה של גדוד ברק במהלך משמרתו על העיר חברון, היא באמצעות ההתמודדות של הלוחמים עם תופעת המפגע הבודד. במהלך חצי השנה האחרונה, תפסו לוחמי גדוד "ברק" לא פחות מ-54 חשודים חמושים בסכין, כאשר מחצית מהם הודו לאחר תפיסתם כי בכוונתם היה לבצע פיגוע.

בנוסף, הגדוד ביצע 113 מעצרים של חשודים בהסתה וביצוע פעולות טרור, שמתוכם 81 נמצאים היום בכלא. ואם לא די בכך, לוחמי ברק ביצעו גם מספר אדיר של 14,000 בידוקים בגזרה ויותר מ-180 פעילויות מבצעיות יזומות בשטח העיר חברון, במהלכם נתפס מספר רב של כלי נשק ועוד מספר לא מבוטל של מחרטות לייצור נשק.

״בתקופה בה היינו במרחב, הלוחמים נדרשו לדריכות, חדות ומסירות יום יומית למשימה ברמה שלא הכירו ולא חוו עד כה בשירותם הצבאי", מדגיש סא"ל סלוך ומסכם: "הפעילות במרחב העיר חברון היא מורכבת ולא פשוטה, אבל אנחנו יוצאים מכאן מסופקים ויודעים שעמדנו במשימה".

כעת אחרי חצי שנה בעיר, לוחמי גדוד "ברק" עוזבים את יהודה לטובת אימון לקראת המשימה הבאה שהוגדרה להם, ואילו במקומם יגיעו לוחמי גדוד "צבר" של חטיבת גבעתי, על מנת להמשיך לשמור על השקט בגזרה ולהבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל גם בחצי שנה הקרובה.