לראשונה - אימוני ניווט לתצפיתניות

יותר טוב ממראה עיניים: התצפיתנית מכירה כל אבן ושיח בגזרה עליה היא צופה מידי יום, אך אין כמו להרגיש את השטח מקרוב. במסגרת אימון חדש בחטיבה המרחבית עציון, התצפיתניות יצאו לסדרת ניווטים, ובדרך גילו מה מסתתר מבעד לעדשת המצלמה. כך זה נראה

08.05.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כחלק מאימון תצפיתניות בחטמ"ר עציון המתקיים אחת לחצי שנה, יצאו לראשונה צוותי החמ"ל לשטח וניווטו בצורה רגלית ורכובה בתחומי הגזרה עליה הם מתבוננים ללא הפסקה.

עד היום, התצפיתניות, האחראיות לזיהוי תנועות וגופים חשודים ולהכוונת הכוחות הלוחמים בשטח, היו מתרגלות במהלך האימון בעיקר תצפית מרוחקת מגבעות סמוכות לנקודות מוגדרות או מתפעלות תרחישים דרך מסכי החמ"ל.

מתוך הבנה שהאתגר המבצעי בשטח שונה מהתמונה המוצגת על מסכים אלו, הוחלט להוציא את התצפיתניות במהלך האימון לנווט בגזרה עליה הן אחראיות, זאת על מנת שיכירו אותה גם מזווית עיני הלוחם בשטח, איתו הן נמצאות בקשר במהלך פעילות הבט"ש ומסייעות לו במרדף אחרי מחבל או בזיהוי גופים חשודים. 

"הוספת הניווטים לתכנית האימונים היא צעד חשוב שיגביר את ההיכרות שלהן עם השטח, ויביא למקסימום מקצועיות ואפקטיביות בזמן אמת, בו יתפעלו תרחישי פח"ע מול מסכי החמ"ל", מבהיר סרן רותם שבתאי, מפקד פלוגת התצפיתניות בחטיבת עציון.

שלושה ימים מהאימון שנמשך כשבוע הוקדשו לניווטים רגליים ורכובים בצירי הגזרה. "התצפיתניות יצאו לניווטים בליווי כוחות לוחמים שאבטחו אותן", מספר סרן שבתאי. "במהלך הניווט, הן סיירו בשטח ופלסו דרך לעבר הנקודות שהוגדרו להן תוך כדי שהן יוצרות היכרות פיזית עם השטח, ומגלות דברים חדשים שלא נגלו לעיניהן ממסכי החמ"ל, כמו קפלי קרקע בעלי חשיבות מבצעית גבוהה או נתיבי מחבלים ואובייקטים גדולים, לדוגמה צמחייה ובתים שעלולים להסתיר גופים מעדשת המצלמה".

עוד מוסיף סרן שבתאי, כי הניווטים צולמו ותועדו על ידי בלוני התצפית ומצלמותיהם, כך המנווטות יוכלו לצפות באימון ולהשוות בין מה שראו בעיניהן בשטח הפתוח ובין מה שהן רגילות לראות במסכים: "כך נוצרה אצלן הבנה יותר מוחשית של השטח".

גם רב"ט מעיין מוטולה, תצפיתנית שהשתתפה באימון, מציינת לחיוב את תרומת הניווטים לעבודה היומיומית בחמ"ל: "הצלחנו להבין מקרוב מה הלוחמים רואים וחווים בשטח, ואיך אנחנו יכולות לסייע להם בצורה המיטבית ולשמור על הביטחון הגזרתי על הצד הטוב ביותר".

למידע נוסף על תפקיד התצפיתנית לחצו כאן