16 תרחישים בפחות מ-48 שעות

מסיכול חדירה ליישוב, דרך ניסיון דקירה בצומת המרכזית ועד ליציאה לפעילות התקפית נגד הטרור בגזרה: לוחמי החטיבה המרחבית עציון ביצעו בשבוע האחרון אימון מיוחד במטרה להתכונן לתרחישי קיצון ולדאוג שהשקט הביטחוני במרחב לא יופר. "התרחישים שבחרנו לתרגל באימון הושפעו מאוד מהאירועים האחרונים שהתרחשו באיו"ש - אנחנו ערוכים ומוכנים מתמיד"

25.01.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

שגרת החיים במהלך השנים האחרונות בגזרת יהודה ושומרון מלווה במצב ביטחוני רגיש ואירועי טרור בולטים. על מנת למנוע ניסיונות דומים לפגע בעתיד, מפקדי חטמ"ר עציון החליטו לצאת בתחילת השבוע לתרגיל חטיבתי רחב היקף שיכין את הכוחות בגזרה לתרחישי קיצון, וכמובן גם לאתגרים שאינם דווקא נראים כעת לעין.

"המוטו שלנו בחטיבה הוא: טרור צריך לפגוש צבא, ואוכלוסייה צריכה לפגוש שגרה", מבהיר קצין האג"ם של חטמ"ר עציון, רס"ן אלון חנוני. "לכן אנחנו דואגים גם לשמור על כשירות שיא בקרב הלוחמים שלנו, וגם לדעת לתת מענה לכל אתגר אליו נידרש - מהסלמה בטרור בגזרה ועד למצב מלחמה של ממש".

מפקד חטיבה מרחבית עציון, אל"ם שרון אסמן, במהלך התרגיל

במהלך היומיים בהם התקיים התרגיל, גויסו שלושת גדודי המילואים של החטיבה, גדוד ההגמ"ר (הגנה מרחבית) והגדודים הסדירים שתופסים קו בגזרה. יחד הם נדרשו לתפעל לא פחות מ-16 תרחישים גדולים ועוד עשרות קטנים יותר.

"התרחישים שבחרנו לתרגל באימון הושפעו מאוד מהאירועים האחרונים שהתרחשו באיו"ש בכלל, ובגזרה שלנו בפרט", מציין רס"ן חנוני ומפרט: "הכוחות הותקלו ברכב מירי חולף, חדירת מחבלים לישוב ישראלי בגזרה, אירוע ניסיון דקירה בצומת הגוש וגם ניסיון חטיפה כזכר לשלושת הנערים שנחטפו בקיץ 2014 בגזרתנו".

עוד הוא מוסיף, כי מלבד התרחישים הללו, אשר בנויים ומושתתים על אירועי עבר, בחטיבה גם מנסים להתכונן לאתגרים שונים ומורכבים יותר שיכולים לקרות בעתיד. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות מופתעים משום אירוע בטחוני שקורה בגזרה. המטרה שלנו היא להיות מוכנים לכל סוג טרור, גם עם כאלה שלא נפגשנו", מסביר קצין האג"ם ומוסיף כי בהתאם לזאת, הכוחות תרגלו גם פיגועי תופת - סוג טרור שצה"ל לא נתקל בו מאז ימי האינתיפאדה השנייה.

"אחד הדברים שאנחנו לוקחים בחשבון", מדגיש רס"ן חנוני, "הוא שבמקביל לתרחישי טרור כאלה ואחרים, המצב ביהודה ושומרון הוא תמיד רגיש ובכל רגע הוא יכול להתפרץ ולהדרדר לכדי לחימה של ממש. במצב כזה, אלפי הלוחמים שהשתתפו בתרגיל יהיו גם אלה שיצטרכו להגן על הגזרה בשעת חירום, ולכן האימון הוא הזדמנות טובה להתכונן לרגע האמת".

"אני יכול לומר בצורה חד משמעית שכל התרחישים שהלוחמים שלי תרגלו בהצלחה יתרה באימון, גם יתופעלו ברמה הגבוהה ביותר בשעת הצורך", מצהיר רס"ן חנוני ומסיים במסר לתושבי הגזרה: "אנחנו ערוכים ומוכנים מתמיד. נדאג להמשיך כל הזמן להיערך לתרחישי הסלמה בגזרה, במטרה לאפשר לכולם שגרת חיים ללא טרור".