"חזקים ומנוסים הרבה יותר מבעבר". סקירה מיוחדת

החל מהאינתיפאדה הראשונה ועד לרגעים אלו ממש, לוחמי אוגדת יהודה ושומרון פועלים מסביב לשעון וביד רמה נגד הטרור וגלי אלימות מתפרצים - הכל במטרה להגן בכל תנאי ובכל דרך על אזרחי ישראל. לרגל ציון 30 שנה להקמתה, כתבנו שוחח עם קצין המבצעים של אוגדת איו"ש על השינויים בגזרה מאז ועד היום, וגילה כיצד מסכלים מאות אירועי טרור בשנה

04.09.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

השנה היא 1988. מדינת ישראל ניצבת בפני מאבק ביטחוני שלא נתקלה בו בעבר. הפעם, לא היה זה צבא סדיר שעומד מול לוחמי צה"ל. האויב לא לבש מדים, ולא היה חמוש בטנקים ומטוסים שניסו לשעוט אל תוך שטחי המדינה. מדובר היה בטרור העממי הפלסטיני, שהתאפיין בעימותים אלימים ברחובות ובצירים, ובעיקר בפיגועים הקשים, מאחוריהם עמד בין היתר ארגון החמאס שהוקם בתחילת אותה אינתיפאדה. 

במטרה לתת מענה להסלמה הביטחונית ולקטוע את רצף אירועי הטרור, צה"ל הקים אוגדה חדשה, אוגדת יהודה ושומרון, שתהיה אמונה באופן ממוקד על המרחב הנפיץ, ותדאג לפעול ביד רמה כדי למגר את גל האלימות.

השינוי בשטח הורגש באופן מיידי: האוגדה החדשה חולקה לשש החטיבות המרחביות המוכרות בה עד היום, כאשר בכל אחת מהן הונחלו תהליכים ותוכניות מבצעיות ייעודיות. בנוסף, הוגדל משמעותית מספר הכוחות הלוחמים שמאיישים ופועלים מדי לילה בכפרים ובערים הפלסטיניות, והם נותנים מענה הולם לאתגרים בשטח. ככל שניסיון הלחימה באוגדה הצטבר - כך נסיונות הצד השני לפגוע בכוחות הביטחון ובעורף הישראלי דעכו.

אולם סיומה של האינתיפיאדה הראשונה בישרה רק על סופו של קרב בודד במערכה רחבה ועיקשת הרבה יותר, אותה חיילינו מנהלים מדי יום - עד היום, גם ברגעים אלו ממש. "המצב הביטחוני בגזרת יהודה ושומרון נע בגלים עולים ויורדים", מספר רס"ן אלון חנוני, קצין המבצעים האוגדתי.

"לאורך 30 השנים בהן פועלת האוגדה, הגזרה ידעה התפרצויות אלימות רבות, כאשר לכל אחת מהן סיבות שונות. כל הסלמה הביאה איתה מאפיינים ואתגרים חדשים, וההשתנות התמידית בצורת הפעולה של האויב דורשת מאיתנו יכולות למידה והסתגלות מהירות שיאפשרו לנו להתגבר עליו".  

מתופעת המחבל המתאבד ועד המפגע הבודד

אחת מנקודות הקיצון עליהן מדבר רס"ן חנוני הייתה האינתיפאדה השנייה, שפרצה בתחילת המילניום הנוכחי. במהלך אותו עימות, חוליות טרור מאורגנות ביצעו פיגועים גדולים, באמצעות מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים שהתפוצצו במקומות הומי אדם, וגבו קורבנות רבים. 

בעקבות רצף האירועים הקשים יצא צה"ל למבצע "חומת מגן" - מבצע חסר תקדים בשטחי יהודה ושומרון במטרה להשיב את השקט לאזרחי המדינה.

בעשור האחרון היינו עדים להתפרצויות טרור נוספות בגזרה המורכבת. בשנת 2014 עמד חמאס מאחורי חטיפת ורצח שלושת הנערים במרחב חטיבת עציון, אירוע שהוביל למבצע "שובו אחים" ובהמשך ל"צוק איתן". ב-2015 החלו אירועי "גודל השעה", במהלכם צה"ל נתקל לראשונה בטרור "המפגע הבודד" - תופעה בה צעירים וצעירות בחברה הפלסטינית בחרו לצאת מהבית עם סכין או עם הרכב ולבצע פיגוע דקירה או דריסה בלי שום התרעה מראש או סימן מקדים, הן בשל בעיות אישיות או כתוצאה מהסתה, הטפות דתיות והאדרת מחבלים. 

על פי רס"ן חנוני, הפער הגדול בין טרור "המחבל המתאבד" ל"מפגע הבודד" מסמל בצורה המובהקת ביותר את ההשתנויות התכופות שמתרחשות בגזרה, ודורשות מהאוגדה להישאר תמיד ערניים בנוגע למגמות הטרור, כל זאת כדי להכין תמיד את המענה הדרוש עוד לפני שהוא מתפרץ החוצה ופוגש את העורף.

"כשמסתכלים על הטרור בעבר לעומת מה שקורה היום - המצב הוא שונה לחלוטין", מדגיש רס"ן חנוני. "אם בעבר היו פה חוליות מאורגנות וחמושות שחשבנו שעל ידי מעצרם והחרמת האמל"ח שברשותם נעצור את הטרור, גילינו בשנים האחרונות שהאויב יודע למצוא דרכים חדשות לאתגר אותנו".

"מצד אחד, הצלחנו להשתלט על פיגועי התופת הקטלניים שהכרנו בעבר, אך תופעת המפגע הבודד יוצרת מציאות בה כל אדם בגזרה יכול לפתע לשלוף סכין לעבר אזרחים, מבלי שהוא הותיר למודיעין אף עקבות שיאפשרו לנו לסכל את אותו פיגוע מראש. לכן, נדרשנו לחשב מסלול מחדש ולמצוא פתרונות חדשים", הוא מבהיר.

בתגובה, באוגדת איו"ש ביצעו את השינויים הדרושים: כיום ניכר דגש על התפתחות מבחינה טכנולוגית, על שיפור מערך המודיעין ויכולות האיסוף בגזרה, ומעל הכל גובשו דפוסי פעולה חדשים לגמרי שיסייעו באתגרים החדשים. רק בשנה החולפת, התפיסה המבצעית החדשה הביאה לסיכולם המרשים של יותר מ-800 ניסיונות טרור.

"אנחנו לא מסתפקים יותר במעצר המחבלים והאמצעים בהם הם משתמשים", הוא מפרט. "עברנו לתפיסת 'הסיכול המרחיב', במסגרתה אנחנו דואגים להחרים גם כספים המיועדים לטרור, כלי רכב לא חוקיים, וחומרי תעמולה שמודפסים כדי להסית את הציבור הפלסטיני נגד ישראל".

"בנוסף, אנחנו פועלים כל הזמן כדי לחזק את האחיזה שלנו במוקדים המרכזיים בגזרה, ואנחנו משקיעים משאבים רבים ללמד ולהכין כל כוח שמגיע למשימה שמחכה להם באיו"ש", הוא מסביר. "המטרה שלנו היא שגם אם הלוחמים בשטח לא יקבלו התרעה והם ייתקלו במפגע הבודד בזמן אמת - הם יהיו מספיק חדים כדי לנטרל אותו לפני שהוא יוציא לפועל את הפיגוע".

"האויב הבין שיש לו יותר מה להפסיד מאשר להרוויח"

הנתונים מהשנה האחרונה מראים כי צורת הפעולה החדשה שהגדירו באוגדה, אכן השפיעה באופן ניכר על השטח, כאשר לפי דבריו של רס"ן חנוני, בחציון האחרון נרשמה עוד ירידה חדה במספר אירועי הטרור העממי בגזרה.

"אנחנו חזקים ומנוסים היום הרבה יותר מבעבר", הוא אומר ומיד ממשיך: "ההיתקלויות האחרונות של המחבלים איתנו, והעובדה שכל פעם הצלחנו לשים עליהם לבסוף את ידינו, לימדה אותם שיש להם הרבה יותר מה להפסיד מאשר להרוויח בעימות מולנו".

"התוצאות מדברות בעד עצמן: רק לאחרונה עברה שגרירות ארצות הברית לירושלים, במקביל להתעוררות מתח ביטחוני גם ברצועת עזה - שני אירועים שיכלו להצית בקלות גם את גזרתנו, אך הציבור הפלסטיני כבר יודע מה ההשלכות של עימות עם הכוחות, ולכן גם עם הטריגרים הללו, המצב נשאר רגוע באופן יחסי".

אך לצד הנתונים בשטח, רס"ן חנוני מדגיש כי ביהודה ושומרון לא מרשים לעצמם לנוח לרגע: "אף אחד לא משער שנקום מחר בבוקר ופתאום הטרור ייעלם כלא היה, ואיו"ש תהפוך לגזרה רגועה לחלוטין. אנחנו עושים הכל על מנת לשמור על השקט הקיים, ולצד זאת להישאר תמיד ערוכים לכל הסלמה - בכל זמן ובכל מקום".

"יכול להיות שנדע בעתיד עוד גלי הסלמה כאלה ואחרים", מבהיר רס"ן חנוני, "אבל כפי שאפשר להבחין, אותם גלים הופכים לקטנים ומתונים יותר ככל שעוברות השנים, בזכות הניסיון הרב שצברנו במערכה נגד הטרור, ובעיקר בשל היכולת שלנו למצוא פתרונות הולמים במהירות לכל אתגר חדש שנידרש אליו".

"אוגדת איו"ש עשתה את עבודתה נאמנה לאורך 30 השנים האחרונות", הוא מסכם, "ואם מסתכלים מהמקום בו אנחנו עומדים כעת על הלמידה מאתגרי העבר ועל העתיד הנראה לעין - אזרחי המדינה יכולים להיות בטוחים שזו אוגדה עם פלוגות, גדודים וחטיבות שלוחמיהן מקצועיים ביותר ומוכנים למשימה החשובה שלהם - לשמור על ביטחון הציבור הישראלי מפני כל ניסיון לפעולת טרור בתחומי המדינה".