איך מכשירים את הנהגים המבצעיים של יהודה ושומרון?

הם מתמרנים ביום ובלילה במרחבים המאתגרים ביותר בגזרה, קופצים ראשונים לכל זירת אירוע, ועל כתפיהם מונחת האחריות להוביל את הלוחמים לפעילויות ולהחזיר אותם הביתה בשלום. כתבנו הצטרף להכשרת הנהגים המבצעיים בבא"פ לכיש, שמע על השירות המורכב והמאתגר, וראה מקרוב איך מכינים חיילים לתפקיד שדורש לא פחות מ-100% כדי לעמוד במשימה

12.06.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

בצמוד ללוחמים שמדי יום דואגים לשמור על הביטחון בגזרת יהודה ושומרון המאתגרת, פועלים בכל רגע נתון הנהגים המבצעיים - חיילים שמתוקף תפקידם נמצאים בכל עת במרחבים המסוכנים ביותר ומלווים את הכוחות לכל פעילות מבצעית במרחב.
 
"עד כמה אנחנו משמעותיים? טעות הכי קטנה שלנו - וכל המבצע עלול להיכשל", מבהיר רס"ב שמעון זינו, מפקד בית הספר לנהיגה בבסיס האימונים של פיקוד מרכז. "אין הרבה תפקידים בצה"ל שדורשים כל כך הרבה דיוק, מקצועיות, ערנות ויכולת לפעול תחת לחץ כמו של הנהג מבצעי".

על מנת לעמוד בכל האתגרים שטומנת גזרת יהודה ושומרון לנהגים המבצעיים, הם מגיעים לבסיס האימונים של פיקוד המרכז (בא"פ לכיש), רגע לפני שהלוחמים תופסים קו, הם מתרגלים את כל התרחישים בהם יכול להיות שייתקלו במסגרת ההכשרה הייעודית בבית הספר לנהיגה שבבסיס.

"לנהגים ביהודה ושומרון אין רגע דל", מדגיש רס"ב זינו. "לאורך כל שעות היום הם עורכים סיורי ביטחון בגזרה, מוקפצים ראשונים לכל זירת אירוע, ובלילות הם יוצאים לעומק המרחבים הפלסטיניים לביצוע הפעילויות המבצעיות. לבית הספר שלנו יש משימה אחת עיקרית - להכין אותם למשימות באיו"ש ולהבטיח שהם יידעו להביא ולהוציא את הלוחמים מעומק השטח בלי שום פגע".

ראשונים בכל מקום

בבית הספר לנהיגה בראשותו של רס"ב זינו, מתקיימות הכשרות לכלי רכב ממוגנים מסוג "זאב" ו"דויד" הנחשבים לכלים הצבאיים השכיחים ביותר בצירי יהודה ושומרון, ולצד אלו גם הכשרות על כלי רכב קלים כמו "סופה" ו"פאג'רו", המשמשים לרוב את המפקדים הבכירים בגזרה.

בצמוד ללוחמים שמדי יום דואגים לשמור על הביטחון בגזרת יהודה ושומרון המאתגרת, פועלים בכל רגע נתון הנהגים המבצעיים - חיילים שמתוקף תפקידם נמצאים בכל עת במרחבים המסוכנים ביותר ומלווים את הכוחות לכל פעילות מבצעית במרחב.   "עד כמה אנחנו משמעותיים? טעות הכי קטנה שלנו - וכל המבצע עלול להיכשל", מבהיר רס"ב שמעון זינו, מפקד בית הספר לנהיגה בבסיס האימונים של פיקוד מרכז. "אין הרבה תפקידים בצה"ל שדורשים כל כך הרבה דיוק, מקצועיות, ערנות ויכולת לפעול תחת לחץ כמו של הנהג מבצעי".   על מנת לעמוד בכל האתגרים שטומנת גזרת יהודה ושומרון לנהגים המבצעיים, הם מגיעים לבסיס האימונים של פיקוד המרכז (בא"פ לכיש), רגע לפני שהלוחמים תופסים קו, הם מתרגלים את כל התרחישים בהם יכול להיות שייתקלו במסגרת ההכשרה הייעודית בבית הספר לנהיגה שבבסיס.  "לנהגים ביהודה ושומרון אין רגע דל", מדגיש רס"ב זינו. "לאורך כל שעות היום הם עורכים סיורי ביטחון בגזרה, מוקפצים ראשונים לכל זירת אירוע, ובלילות הם יוצאים לעומק המרחבים הפלסטיניים לביצוע הפעילויות המבצעיות. לבית הספר שלנו יש משימה אחת עיקרית - להכין אותם למשימות באיו"ש ולהבטיח שהם יידעו להביא ולהוציא את הלוחמים מעומק השטח בלי שום פגע".  ראשונים בכל מקום  בבית הספר לנהיגה בראשותו של רס"ב זינו, מתקיימות הכשרות לכלי רכב ממוגנים מסוג "זאב" ו"דויד" הנחשבים לכלים הצבאיים השכיחים ביותר בצירי יהודה ושומרון, ולצד אלו גם הכשרות על כלי רכב קלים כמו "סופה" ו"פאג'רו", המשמשים לרוב את המפקדים הבכירים בגזרה.  רס"ב זינו, מפקד בית הספר לנהיגה  עוד יש לציין, כי רוב הנהגים שמגיעים לבית ספר הם אנשי מילואים שמגויסים ביחד עם גדודיהם להחליף את הכוחות הסדירים ביהודה ושומרון, אולם ההתמחות הייחודית של הבסיס בגזרת איו"ש ושטחי הנהיגה המאתגרים שסובבים אותו, מושכת לביה"ס את כלל הנהגים המבצעיים בצה"ל, עוד בתקופת הכשרת היסוד בצאלים.  "מוטלת עלינו האחריות לחתום על כל כוח, עד ללוחם האחרון, כי הוא כשיר מכל הבחינות לעלות לתעסוקה מבצעית באיו"ש", מסביר רס"ב זינו. "אנחנו רוצים שהנהגים שמגיעים אלינו יבצעו אצלנו את כל הטעויות האפשריות בשביל שייצאו לקו המבצעי עם כמה שיותר ביטחון וניסיון. עלינו להבטיח שכל הנהגים מכירים את הרכב עד לפרט האחרון ומוכנים לאתגר שמחכה להם. כי בזמן אמת - הטעות הכי קטנה שלהם עלולה לעלות ביוקר".

 

עוד יש לציין, כי רוב הנהגים שמגיעים לבית ספר הם אנשי מילואים שמגויסים ביחד עם גדודיהם להחליף את הכוחות הסדירים ביהודה ושומרון, אולם ההתמחות הייחודית של הבסיס בגזרת איו"ש ושטחי הנהיגה המאתגרים שסובבים אותו, מושכת לביה"ס את כלל הנהגים המבצעיים בצה"ל, עוד בתקופת הכשרת היסוד בצאלים.

"מוטלת עלינו האחריות לחתום על כל כוח, עד ללוחם האחרון, כי הוא כשיר מכל הבחינות לעלות לתעסוקה מבצעית באיו"ש", מסביר רס"ב זינו. "אנחנו רוצים שהנהגים שמגיעים אלינו יבצעו אצלנו את כל הטעויות האפשריות בשביל שייצאו לקו המבצעי עם כמה שיותר ביטחון וניסיון. עלינו להבטיח שכל הנהגים מכירים את הרכב עד לפרט האחרון ומוכנים לאתגר שמחכה להם. כי בזמן אמת - הטעות הכי קטנה שלהם עלולה לעלות ביוקר".

 

שיעורים, מבחנים ונסיעת מבחן בשטח מאתגר

ההכשרה שעוברים הנהגים בבית ספר כוללת מערכי שיעור מפורטים, במהלכם הם צופים בסרטונים אודות כלי הרכב, ועוברים סקירות על יכולותיהם. לאחר מכן, הם משתתפים בהרצאות, ומשננים את מפרט הרכב ודרכי תפעולו לקראת מבחן הידע, שאמור לוודא שהם בקיאים בחומר ומודעים לאתגרים שבכלים הצבאיים.

"צריך לזכור שהכלים הממוגנים מאוד גדולים וכבדים, ולכן הם גם הרבה יותר רגישים לטעויות נהיגה ומורכבים לתפעול", מחדד רס"ב זינו. "מי שלא יודע להשתמש ברכב כמו שצריך, פשוט מאוד - מתהפך. לצערי, יש גם תאונות קשות, ולכן אנחנו חייבים לדאוג שהנהגים שלנו הם המיומנים ביותר".

"אנחנו חייבים לדאוג שהנהגים שלנו הם המיומנים ביותר"

בתום החלק העיוני, הנהגים יוצאים מהכיתות עם המדריכים, מתרגמים את מה שלמדו בשיעורים פיזית על הרכבים. הם מסובבים את מפתח הרכב, מדליקים את המנוע ומתחילים בנסיעות המבחן בצירים ההרריים שבמרחב הבסיס.

"הנהיגה בבית הספר נראית בדיוק כמו מה שהלוחמים צפויים לפגוש ביהודה ושומרון", מציין רס"ב זינו. "הנהגים יצטרכו להתמודד עם דרכים צרות ועליות חדות ומאתגרות עבור הכלים הכבדים. בנוסף, אנחנו תורמים להם את הכלים שיש בידינו, כדי לסייע להם להתמודד עם תרחישים מורכבים תחת לחץ, כמו נהיגה בתוך הפרת סדר, חסימות צירי תנועה והשלכת אבנים ובקבוקי תבערה במהלך הנסיעה".



"מעל הכל - מוטלת עלינו המשימה להחזיר את הלוחמים הביתה בשלום"

בהדרכות, כך מספרים בבית הספר לנהיגה, שמים דגש רב על כך שבאיו"ש יצטרכו הנהגים לתמרן עם כמה שפחות אמצעי עזר, בשל הסכנות שעלולות לארוב מחוץ לרכב הממוגן: "כשאתה נכנס למעצר בעיר ביהודה ושומרון - סיכוי גדול שתיתקל בהפס"ד בסדר גודל כזה או אחר. כשחושך בחוץ וזורקים עליך אבנים - אתה חייב לדעת לפעול כמה שיותר מהר רק בעזרת מה שאתה קולט מהמראות והחלונות, וכך לחלץ את עצמך ואת הלוחמים שאיתך מתוך המרחב העוין".

לאחר ההתנסות בכלי הרכב ונהיגות המבחן ביום ובלילה, מגיע הרגע בו הם עוזבים את בית הספר ומתחילים רשמית את משימת ההגנה שלהם בגזרה. "כל נהג שיוצא מכאן חייב להיות מוכן במאה אחוז, אחרת הוא עלול להוביל את הכוח שאיתו לאירוע בעייתי במיוחד", מסכם רס"ב זינו. "מעל הכל - מוטלת עלינו המשימה להחזיר את הלוחמים הביתה בשלום, ולכן נמשיך לעשות כל שביכולותינו כדי לעמוד בה".