ארגון מחדש של חטמ"ר בנימין

29.01.18
מערכת אתר צה"ל

לאחר עבודות מטה נרחבות במהלך השנה האחרונה בפיקוד המרכז, אישר היום (שני) הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, תכנית בת שלושה שלבים לארגון מחדש של החטיבה המרחבית בנימין. המטרה: יצירת חטיבה מרחבית אחת שתרכז את עבודות סיכול הטרור במרחבים שצה"ל אמון עליהם בגזרת עוטף ירושלים, מול גופי הביטחון השונים.

בשנה האחרונה עמלו בפיקוד מרכז, באוגדת איו"ש, בחטמ"ר בנימין ובשיתוף ארגוני הביטחון השונים, על ארגון מחדש של החטיבה המרחבית בנימין. הרעיון עלה כחלק מתהליך העבודה והפקת הלקחים מאירועי "גודל השעה" מאוקטובר 2015, שמטרתו לייצר מצב שהאפקטיביות המבצעית של צה"ל טובה יותר במרחב זה.

"כיום אחראים על עוטף ירושלים שני מפקדי חטיבות מרחביות - בנימין בצפון ועציון בדרום, בנוסף לחלוקה בין גופי הביטחון השונים", אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס. "בחטמ"ר בנימין יש אתגר ביטחוני רחב ומאפייני הטרור בו עצימים ולא מאפשרים התעסקות בניהול הידע של העוטף, ולכן השינוי ייצור העצמה של הכלים בתחום סיכול הטרור".

השלב הראשון של השינוי יתחיל בימים הקרובים ויימשך כשנתיים, במסגרתו ישבו גורמים צה"ליים יחד עם גורמי משטרה ושב"כ של עוטף ירושלים ויעבדו יחד, יתנהל קשר הדוק ומתואם שייצור רציפות סיכולית באחריות גוף אחד בעוטף.

השלב השני הוא שינוי גבולות הגזרה כך שהאחריות על אזור העוטף תוטל על מח"ט אחד. השטח בעוטף ששייך לחטמ"ר עציון, כולל השכונות אבו דיס ועיזריה, יועבר לאחריות חטמ"ר בנימין.

השלב השלישי הוא שינוי גבולות הגזרה בין החטמ"רים באיו"ש לאורך השטח. חטמ"ר בנימין יעביר את חלקיו הצפוניים לחטמ"רים שומרון ואפרים. "אנחנו מורידים ממח"ט בנימין את האחריות על עומק הגזרה ומעבירים למח"טים הצפוניים, דבר שייעל את עניין ניהול הידע באזור העוטף", הסביר תא"ל מנליס.

בנוסף, מהקיץ הקרוב יחליף אל"ם שרון אסמן את אל"ם יובל גז וימונה למח"ט בנימין, סא"ל דויד שפירא יקודם וימונה להיות מח״ט עציון וסא״ל שגיב דהן יועלה לדרגת אל״ם וימונה למח״ט שומרון. "אנחנו לא משנים סטטוס על אחריות המעברים ולא לוקחים אחריות על שום אזרח חדש", מדגיש דובר צה"ל. "אנחנו מחלקים מחדש את האחריות ומשנים את הגבולות הקיימים כך שייווצר שיתוף פעולה טוב יותר בין הכוחות הפועלים".