הצטרפנו לפעילות לוחמי כפיר בעקבות הפיגוע סמוך לחוות גלעד

בעקבות פיגוע הירי סמוך לחוות גלעד בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, כוחות צה"ל יצאו לפעילויות במטרה לעצור את חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע, ולהגן על האזרחים מפני כל ניסיון פגיעה נוסף. מהכתר בציר חווארה ביום ועד לפעילות מבצעית בלילה - כתבנו הצטרף ללוחמי גדוד נחשון וראה מקרוב את עבודת הכוחות בשטח

12.01.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

לוחמי גדוד נחשון ספרו כבר 20 שעות של פעילות מבצעית כשחברתי אליהם בציר "חווארה" לאחר פיגוע הירי בחוות גלעד שבגזרתם, בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל. באותה שעה, ארבע אחה"צ, לוחמי הפלוגה התעסקו בביצוע הכתר על העיר שכם והכפרים הסמוכים לחוות גלעד שהוכרז מיד אחרי האירוע, במהלכו הלוחמים חוסמים מספר עורקי תנועה משמעותיים ומבצעים בדיקות על רכבים חשודים במטרה לעלות על עקבות המפגעים.

"הייתי ביישוב איתמר שבגזרת הפלוגה שלנו, כשלפתע דווח על הפיגוע והוקפצנו מהר לנקודה", משחזר את מאורעות אמש מפקד הפלוגה שבצומת, סרן זוהר מויאל, "הגענו לשם עשר דקות אחרי הפיגוע, ראינו את הרכב המחורר והפצוע כבר פונה".

"מיד קיבלנו משימות מיפוי וסריקות בכפרים שבגזרה על מנת לנסות להבין לאן המחבלים ברחו, ולאחר מכן התחלנו בביצוע הכתר כדי לאפשר לכוחות שלנו שליטה טובה יותר בשטח וגם בשביל לשמור טוב יותר על הגזרה ולמנוע ניסיונות פיגוע נוספים".

"לא ננוח עד שנעצור אותם"

תוך כדי שסרן מויאל מתאר לי את כרוניקת האירועים, הוא נדרש לא פעם ללכת לסייע ללוחמיו לבדוק רכבים חשודים ולמנוע התקהלות של מכוניות רבות בצומת. "פיגועים כאלה ישר גורמים להתלקחויות בשטח וליצירת הפרות סדר, זריקות אבנים או ניסיונות נוספים לביצוע פיגועים", הוא מסביר ואף מציין כי גם במהלך הלילה האחרון לוחמיו תפסו, ממש בנקודה בה אנחנו נמצאים, זורקי אבנים ובקת"בים.

"אנחנו נוקטים את כל האמצעים על מנת לתת את ההרגשה לתושבי שומרון שצה"ל נמצא בשטח ושאנחנו מחפשים בכל רגע את המחבלים" מבהיר סרן מויאל ומכריז: "לא ננוח עד שנעצור אותם".

מנגד, גם חשוב לו להדגיש כי על אף הפעילות הרבה של הכוחות והמגוון הרחב של האמצעים שננקטו, צה"ל דואג לשמור כמה שאפשר על שגרת החיים של תושבי הגזרה, ולאפשר את המעבר בצירים החסומים למקרים דחופים כמו אמבולנסים ורופאים, לצד סיפוק דרכים עוקפות בשביל שהפלסטינים יוכלו להגיע להגיע לביתם. רוב תושבי הגזרה לא מעוניינים בהסלמה".

הירח עולה מבעד הרי שומרון והלוחמים ממשיכים במסירות את הפעילות בכיכר. לפתע מהקשר בוקע קול המבשר על חשד לנגיעה בגדר היישוב איתמר, ואנחנו מיד קופצים לנקודה. בתוך הרכב ניתן לשמוע את ההמולה ברשתות הקשר של החטיבה ואת הדריכות הרבה של המפקדים בשטח. לכל אירוע ניתן מענה מהיר ככל האפשר. אין מקום לקחת סיכונים.

לאחר שהנגיעה בגדר התבררה כרכב נוסע שהעיף אבנים על הגדר, או, לחלופין, חיה שהתחככה עם הסורגים הכסופים, אנחנו חוזרים לצומת והמ"פ מבשר ללוחמיו שם שהם ימשיכו לאבטח עד שבע, אז תעבור החסימה למקום אחר ומחר בבוקר הם ישובו לפה. "יכול להיות שעוד ימים ארוכים לפנינו, אבל אנחנו פה בשביל לעשות את העבודה שלנו", מבהיר המ"פ, "נמשיך לאבטח את הצומת ולבצע את המטלות שלנו עד שגורמי המודיעין יצליחו לעלות על עקבות המפגעים - ואז יגיע תורנו ללכת ולהביא אותם".

מהכיכר למעצר

השעון מורה על השעה שמונה. חלפו להן 24 שעות מאז רכב ועליו חמושים חלף על פני מכוניתו של הרב רזיאל שבח ז"ל וגדע את חייו. כעת, אחרי עבודה מאומצת של גורמי הביטחון והמודיעין, קצוות חוטים ראשונים מתחילים להגיע והלוחמים מקבלים את משימותיהם ללילה הקרוב.

"ישר כוח לכל הכוחות. תמשיכו ככה - יש לנו עוד כמה ימים קשים לפנינו", משבח בקשר מפקד הגדוד, סא"ל עומר כהן ומוסיף על הפעילות ההתקפית שמתוכננת הלילה לפלוגת החוד של הגדוד, שתהווה עוד צעד משמעותי במאמץ למציאת המפגעים.

בחצות אני חובר סופית ללוחמי פלוגת החוד של החטיבה המנומרת ושומע את התדרוך האחרון, בסיומו אנחנו עולים על הרכבים ומחכים לפקודה להתחיל בתנועה לכיוון היעד. בעקבות עיכוב של שעתיים, הלוחמים שכבר עלו על הרכבים עם הנשקים, האפודים והקסדות, מנצלים את זמן הדחייה בשביל לעצום לרגע עיניים ולצבור כוחות ללילה הקרוב.

"האיום מספר אחת הלילה זה ירי - תהיו מוכנים"

בשעה שתיים אנחנו כבר על הכביש שמוביל ליעד המבצע. אני נוסע ברכב עם המ"פ, כשהוא עולה בקשר מול יתר הרכבים ונותן פקודות אחרונות. "הכי חשוב שכל הלוחמים יבינו שהאיום מספר אחת הלילה זה ירי. לכן כולם ברגע הפריקה מהרכבים מסתתרים, מחפים ומתצפתים על הבתים במטרה לאתר אויב. תהיו מוכנים". מהצד השני של הקשר עולה קול המדווח: "רות לקודקוד, קיבלתי".

בדרך הנהג והמ"פ מעלים זיכרונות מהפעם הקודמת בה שהו בגזרה, אז בציר הזה ממש, בו אנחנו עשו להם מתפרעים פלסטינים מארב. כעבור 20 דקות של נסיעה סרן גנם עולה שוב בקשר ומדווח על הצוותים להיות מוכנים - אנחנו נכנסים לכפר.

בבת אחת אנחנו עוצרים, הדלתות נפתחות וקופצים החוצה. הכל קורה במהירות. הלוחמים נצמדים מיד לקירות המבנים עם נשקים שלופים, סורקים את השטח דרך הכוונת ומתצפתים לעבר חלונות הבתים הגבוהים שמסביבנו.

לאחר שכולם יצאו מהרכבים, המ"פ פוקד במהירות להתחיל בפשיטה על הבית. צוות דופק על הדלת ומנגד צוות אחר פותח סולם על חומת חצר-הבית, בשביל שאף אחד מהחשודים לא יעלה בדעתו לברוח. עוברות כמה שניות ואנחנו כבר בפנים. לשמחת הלוחמים, החשודים היו בביתם והמעצר התבצע בסדר ומהירות מרשימה מאוד, כזאת שמוכיחה שוב למה חטיבת כפיר כה מזוהה בהתמחותה בלחימה בטרור במתווה יהודה ושומרון.

בתוך 15 דקות בלבד כל הלוחמים כבר עלו על הרכבים ביחד עם החשודים והתחלנו את הדרך חזרה אל הבסיס. מיד עם היציאה מהכפר המ"פ עולה שוב על רשת הקשר ומחמיא לצוותים: "עשיתם עבודה יפה".

עם הפנים למחר

בשער הבסיס עולה מול המ"פ בקשר לוחם מאחד הצמתים ומזכיר לו שצריכים לבוא להחליף את צוותו. סרן גנם לא מתבלבל ומודיע לצוות שעד לפני מספר רגעים היה איתו בכפר הפלסטיני: "אחרי שתעבירו את המקל (העצור) ליעד, תגיעו להחליף את הלוחמים עד השעה 6 בבוקר". עבור הצוות הזה הלילה רק התחיל, וכעת כולם מבינים שהעבודה האדירה שמתבצעת בחטיבה במטרה לאתר את חוליית המחבלים נמשכת בכל שעות היממה.

מרגע החזרה לבסיס, הלוחמים ישר פונים לחדר המועדון שם מחכה להם פריסה עם כל טוב. תמיד אחרי מבצעים מהסוג הזה הלוחמים נוהגים לצחוק ולדבר, לשתף בחוויות ממאורעות הלילה ולשמוח על צליחת המשימה, אך כעת הדיבורים היו דלים מבעבר. על אף שכולם שמחו על הביצוע המהיר והנקי של הפעילות וכי אולי תרמו בצורה משמעותית לפענוח הפיגוע בחוות גלעד, הלוחמים של גדוד נחשון יודעים שהמשימה עוד לא הושלמה: "רק כשנעצור אותם נוכל להוריד את הרגל מהגז".