הצצה למערך הביצוע ששומר על כשירות המוצבים באיו"ש

הם אחראים להקמת 150 מבנים חדשים בשנה, ומסוגלים לשפץ ולשנות מוצב מקצה לקצה בתוך שבועות ספורים. כתבנו שוחח עם מפקד מערך הביצוע של פיקוד המרכז, ושמע איך מרימים את הרף ופועלים בלי הרף לשיפור תנאי השירות ללוחמים בגזרה 

19.07.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

על מנת להילחם בטרור ולשמור על ביטחון האזרחים, לוחמינו פרוסים בשלל מקומות בארץ, בעשרות מוצבים צבאיים, ביניהם בגזרת יהודה ושומרון. מי שמאפשר בין היתר ללוחמים לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר במרחב בגזרה, הוא מערך הביצוע, אותו מפעיל פיקוד המרכז.

מערך הביצוע המיוחד, שהינו היחיד בצה"ל שמפעיל באופן עצמאי מפעל לייצור מבנים, מורכב מכ-70 אזרחים עובדי צה"ל ו-70 חיילים. יחד הם יודעים לתת מענה יצירתי ומקיף לכל יעד אליו יתבקשו להגיע במטרה לשפץ אותו או לבנות אותו מחדש - מרמת המקלחות, דרך המטבח ועד לחדרי המגורים. 

"ביחידה אנחנו מאמינים שאם חייל מקבל יחס טוב - אז הוא יפעל בשטח הרבה יותר מטוב", מבהיר דוד אסבסט, מפקד מערך הביצוע ב-20 שנים האחרונות. "יש לנו סיפוק אדיר מהעבודה שאנחנו מבצעים כאן מדי יום. אנחנו קמים מדי בוקר בתחושה שיש בידינו זכות גדולה לתת שירות לחיילים שביטחון המדינה מונח על כתפיהם, ולהעניק להם מים חמים לרחצה, אוכל טוב וחדר הולם שטוב להיות בו ולישון בו".

מודל קיבוץ

מדיניות שיפוץ המוצבים בפיקוד המרכז נקבעת על ידי קצין הלוגיסטיקה הפיקודי, שמבצע את תיעדוף המוצבים שזקוקים לשיפוץ, ולאחר מכן מורה על מערך הביצוע לצאת לשטח ולהתחיל בעבודה. 

"זה ברור לכולם שאיפה שצריכים אותנו - אנחנו שם", מכריז אסבסט. "לאנשי היחידה יש ידע רב בתחום הבינוי, וזה מאפשר לנו לתת פתרונות יצירתיים ומיטביים לכל מקום אליו אנחנו מגיעים, ככה שלא רק נגיע ונשפץ את המוצב - אלא ניתן לחייל שנמצא בו הרבה מעבר למצופה".

"נגמרו הימים בהם הצבא היה עושה תיקונים קוסמטיים בלבד", מדגיש אסבסט, "אנחנו מגיעים לשטח והופכים את המחנה לחדש".

המודל שסביבו משפצים את המוצבים, כך הוא מסביר, הוא מודל הקיבוץ: "אנחנו בונים פרגולות, מוסיפים שטחים ירוקים, מציבים ספסלים והופכים את שטח המגורים של הלוחמים לבית חם ונעים למחיה". 

150 מבנים בשנה, שלושה שבועות לשיפוץ

כאמור, מערך הביצוע הוא היחיד בצה"ל שמחזיק במפעל לייצור מבנים, בו אנשי היחידה בונים בעצמם את המוצבים החדשים.

"עד היום ייצרנו להערכתי כ-1,000 מבנים, ואנחנו ממשיכים ומייצרים כ-150 נוספים מדי בשנה", מפרט אסבסט. "כל המבנים האלה הולכים לטובת הפלוגות בשטח, ואנחנו מתקינים בהם גם חשמל, מזגנים וכל דבר נוסף בהתאם לצורכי המוצב".


"מהרגע שהתחלנו בביצוע העבודה, ועד לסיום התהליך, מדובר לרוב בפרק זמן של שבועיים עד שלושה שבועות בלבד", מחדד אסבסט. "מוצב תפוח בשומרון הוא האחרון מתוך עשרות מוצבים שכבר שדרגנו, אך הרשימה שעומדת לפנינו עוד ארוכה ואנחנו ממשיכים במהירות לעבר היעד הבא - מוצב בקעות שבחטמ"ר הבקעה".

את הסיפוק העיקרי מהעבודה הקשה שואב מפקד המערך בעיקר מהתגובות בשטח. "ביצענו שיפוץ במוצב מצפה ישי, ואחד החיילים ששירת בו הגיע חזרה לאחר השיפוץ ואמר לנו את הדבר הבא: 'אנחנו חשבנו שבסוף השבוע הזה יוציאו את כולנו לבית מלון, אבל אני רואה שהבית מלון הגיע לפה", הוא נזכר. "אין יותר מחמם את הלב מזה. אני בטוח שנמשיך לספק להם תנאים כאלה ולגרום להם להרגיש שהם מקבלים יחס חם".