לוחם כפיר שנטרל את המחבל שניסה לדקור את חברו משחזר

כשהמחבל הגיח ממכוניתו וניסה לדקור את אחד הלוחמים שאבטח את כיכר החטיבה המרחבית "שומרון", רב"ט עוז לא חשב פעמיים - ברגע שזיהה את סכנת החיים הנשקפת לחברו, הוא שיפר עמדה ונטרל את המחבל מיד

22.01.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

ערב שגרתי בכיכר החטיבה המרחבית שומרון, שהוגדרה זה מכבר כמוקד נפיץ שדרושה בו כוננות גבוהה. לפתע, מגיח מרכב שהתקרב לכיכר מחבל חמוש בסכין. "היינו בזמן פעילות אבטחה שבשגרה וראינו רכב מתקדם לעברנו מכיוון העיר שכם", משחזר רב"ט עוז, הלוחם שנטרל את אותו מחבל ומנע ממנו לבצע את הפיגוע המתוכנן, "תחושת הדריכות והכוננות היא אותה תחושה, כמו תמיד, אבל כשהרכב עצר הבנו שמשהו חריג עומד לקרות".

"המחבל יצא במהירות מהרכב לכיוון המ"כ שעמד ליד הרכב שלו", הוא מספר, "איך שראיתי את זה, אני וחבר שלי לצוות שעמד לידי הבנו שמשהו לא בסדר ושצריך להגיב מיד, הזזתי אותו ואת הלוחמים שעמדו לצידי, לקחתי שני צעדים אחורה, וביצעתי לעברו ירי"

"הייתי מופתע לרגע, זו פעם ראשונה שאני מתמודד עם אירוע כזה, אבל ברגע שהוא יצא מהאוטו ורץ לכיווננו רצו לי המילים בראש - 'המ"כ בסכנת חיים, הוא עומד לדקור אותו'", משחזר רב"ט עוז את הרגעים המתוחים, שחלפו בהרף עין. "ננעלתי על המטרה באותו הרגע וידעתי שאני לא יכול לתת לשום דבר לעצור אותי מלמנוע אותו לבצע את הפיגוע הזה".

רב"ט עוז

הלוחם מספר על השניות שלאחר האירוע ועל הנכונות לסיום המשימה לאורך כל אותם רגעים מותחים: "כולם הבינו מה קרה, היינו באנרגיה מטורפת מול זה וידענו שאסור לנו לעצור", הוא מתאר, "עליתי בקשר והזמנו כוחות לתגבר ולתחקר את האירוע. הלוחמים סביבי פרגנו לי והרגשתי גאווה מטורפת על מה שעשיתי, הבנתי שהצלתי חיים תוך כמה שניות בודדות, ושאם לא הייתי שם, זה יכול היה להיראות לגמרי אחרת".

גם מפקד פלוגת המסלול בה לוחם רב"ט עוז, סרן שי חאזי, מעיד על תפקוד ברמה גבוה של הכוחות בגזרה ועל דריכות שיא, שהביאו לנטרול שני פיגועים בחודש האחרון - בדיוק באותה הנקודה. "ברגע שהבנו שהכיכר היא משימת הפלוגה שלנו, שמנו עליה דגש גדול מאוד", הוא מעיד, "גם האירוע שאירע לפני שלושה וחצי שבועות בו נטרלו לוחמי הפלוגה ניסיון פיגוע דריסה בטרמפיאדה הסמוכה, וגם האירוע של אתמול, מעידים שהלוחמים שלנו דרוכים ושומרים לחלוטין על עיקרון המאמץ בכל משימה מבצעית בגזרה".

"העובדה שהנטרולים הללו מגיעים מהפלוגה היא גאווה גדולה מאוד, אתה מבין שמה שעבדת עליו קשה במשך שמונה חודשים מיושם בשטח", מרחיב רב"ט עוז, "האווירה בפלוגה היא מצוינת כרגע והלוחמים פה מגיבים ברמה הגבוהה ביותר לאירועים כאלו. כך נראים הלוחמים בחטיבת כפיר".

הכוחות נותרים על משמרתם בגזרה הנפיצה למשך שלושה שבועות נוספים, ולא מורידים את הרגל מהגז. "ההתמחות שלנו היא לוחמה בטרור ואנחנו מתרגלים את הלוחמים באופן שיהפוך את ההתמודדות עם התרחישים הללו לאוטומטית עבורם", מדגיש סרן חאזי, "אני לא מופתע כלל שהלוחמים הגיבו היטב, הם מתרגלים וימשיכו לתרגל התמודדות עם תרחישים של פיגועי דריסה ופיגועי דקירה גם בזמן שגרה, וכך ימשיכו להגיב בצורה הטובה ביותר בחירום".

"בגלל שני האירועים שכבר פגשנו אנחנו עדיין מתכוננים כרגע לכל אירוע שיכול לבוא מנגד, ואני סומך על הלוחמים שלי שפרושים בשטח במאה אחוז", מצהיר המ״פ, ״צריך תמיד להזכיר לכוחות בקצה - 'נופתע אבל לא נוכרע'. האירועים הללו יכולים להפתיע כל אחד, אבל כל עוד הלוחם פועל במיידי, הוא לא יוכרע לעולם".

רב״ט עוז מסכם את הצלחתו והצלחת הפלוגה וחוזר לשגרת הבט״ש בשיאו: ״אני רוצה להוציא מכאן מסר לחבריי הלוחמים - לשמור תמיד על דריכות שיא, לרגע לא לרחף או להילחץ, ולזכור תמיד שזה יכול לפגוש אותנו בכל רגע".