זו השיטה המבצעית שנועדה לתפוס מחבלים נמלטים בשומרון

שלוש חטיבות, חוליית מפגעים שנמלטת מזירה לזירה, ותרגיל ראשון מסוגו. בחטמ"רים אפרים, שומרון ומנשה, התנסו בשיטה המבצעית החדשה שנועדה למנוע בריחת מחבלים בין הגזרות: "המטרה היא לדחוק אותם לתוך מסלול מכשולים ללא מוצא". כך התבצע שיתוף הפעולה - שלב אחר שלב 

28.01.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

7 באוקטובר 2018, פיגוע הירי באזור התעשייה ברקן. המחבל אשרף נעלואה, שרצח את קים יחזקאל-לבנגרונד ז"ל וזיו חג'בי ז"ל, נמלט מזירת האירוע בחטמ"ר אפרים דרך חטמ"ר מנשה, בו התקיימו מרב החיפושים, בחזרה לשומרון. לבסוף הוא נתפס וחוסל במחנה הפליטים עסכר שבשכם.

זו רק דוגמה אחת לדפוס הימלטות שנעשה שכיח יותר בחודשים האחרונים, בו מחבל בודד או חוליה, מנסים לברוח דרך החטמ"רים הסמוכים למקום הפיגוע ולהסתתר בהם. לתרחיש הזה בדיוק ביקשו באוגדת איו"ש לתת מענה, באמצעות תפיסת הגנה חדשה שתורגלה לראשונה באימון שעבר דרך כל שלושת חטמ"רי השומרון, והדגים שלב אחר שלב כיצד פתח המילוט של המפגעים מצפון הגזרה הולך וסוגר עליהם.

שלב ראשון - הפיגוע. חטמ"ר אפרים.

נקודת הזינוק של התרגיל הייתה חטמ"ר אפרים, בו התבצע אותו פיגוע ירי בברקן. "תרחיש שאנחנו עשויים להתמודד איתו באיו"ש הוא מספר מחבלים, שמתארגנים על כלי נשק ומבצעים פיגוע של ירי מרכב חולף", מספר סגן עומרי עתיר, קצין הבטיחות החטיבתי, שהוביל את התרגיל בחטמ"ר. "זה התרחיש שעמדנו בפניו, והוא גם המאתגר ביותר והחשוב ביותר להתמודדות. המיטב שכוח יכול לעשות באירוע כזה הוא לחסום כמה שיותר נקודות מעבר, ולנסות לסגור על המחבל מעגל כמה שיותר מהר תוך שמירה על האזרחים וטיפול בפצועים, אם ישנם".

בתרגיל זה, המחבלים הגיעו ברכב לפתח היישוב קרני שומרון והחלו לירות מטווח קצר לעבר שני אזרחים. "הכוחות - פלוגה מסיירת חרוב של חטיבת כפיר, פתחו זמנים וראו האם הם יצליחו לסגור עליהם מעגל ולבצע חסמים לפני שהמחבלים מצליחים לברוח", מסביר הקבט"ח, "על מנת לקיים את התרגיל, התמקדנו בטיפול בפצועי הירי, בזמנים ובהעברת הפקודות - להבין כמה זמן ייקח למפגעים להגיע לנקודת התפיסה שהגדרנו לעצמנו ולהתייצב בנקודה הזו מהר מספיק".

תוך כדי תפעול האירוע המתגלגל, התקבל דיווח על כך שהמכונית החשודה חצתה לחטמ"ר שומרון, ובסיום השלב באפרים, בוצעו חסימות בנקודות החיבור בין הגזרות על מנת שהמפגעים לא יחזרו לתוך הגזרה בה ביצעו את הפיגוע. בנוסף, הועלתה הכוננות ביישובים והאזרחים הונחו לשמור על ערנות. 

"למחבלים אין גבולות גזרה", גורס סגן עתיר, "המחבל יכול לסיים את הפיגוע באפרים ולהמשיך לשומרון, ולכן אנחנו זקוקים באופן קריטי לשיתוף פעולה בין החטיבות ובין החמ"לים, זה מה שימנע את הפיגוע הבא של אותו גורם טרור. עבדנו כאן על ציר חזק של דיווחים משותפים, וקשר הדוק בינינו לבין מוקד הידיעות של חטיבת שומרון, התחנה הבאה אחרינו".


שלב ב' -חיזוק הגזרה. חטמ"ר שומרון.

"אחת הנקודות המורכבות מבחינת הכוחות בגזרתנו היא החיבור בין שומרון למנשה", מעיד מ"פ בגדס"ר צנחנים, שפלוגתו מגנה על אזור קדומים שבשומרון, סרן אמיר פורי, "בנוסף, נמצאת כאן גם העיר הגדולה שכם, שהרבה מחבלים שעושים פיגועים באיו"ש נטמעים בה או בורחים דרכה".

על כן, תרגלה פלוגתו של סרן פורי את העבודה בדיוק בנקודה הזו. "בגלל הדיווח שקיבלנו מחטמ"ר אפרים, וההבנה שהמחבל בורח כעת דרך גזרתנו, אנחנו יודעים שנוכל ללכוד אותו בזמן המנוסה, ופורסים את הכוחות בהתאם", מדגיש סרן פורי.

"אנחנו שולחים את הצוותים לקו התפר - בין צירי התנועה ובכל צוואר בקבוק, שדרכם אנחנו מבינים שהמפגע יברח", הוא מפרט, "בתחילה התמונה המתקבלת היא של מפגע בודד, אבל ככל שאנו מתחדדים אנחנו מבינים שמדובר למעשה בכלל בשני כלי רכב שמעורבים".

הדבר החשוב ביותר ללוחמי הגדס"ר, הפרוסים כעת ב"יעד המבוקש ביותר", בו עוברים המחבלים דרך חטמ"ר שומרון, הוא לבדוק את זמן פריסת הכוחות ותגבור הגזרה. "אנחנו בודקים מתי הרכבים חולפים על פנינו, וכך אנחנו מבינים שהגענו לגזרה מהר מספיק לאחר מכן, לטובת התרגיל כמובן, אנחנו 'מאפשרים' למחבל להמשיך למנשה", מסביר המ"פ, "האקט מאפשר לנו להבין אילו כוחות הצליחו להגיע לנקודת המגע, מי נפרס בזמן ומי לא. במצב אמת המטרה היא לדחוק את המחבל לתוך מסלול מכשולים ללא מוצא".

"למדנו מהתרגיל הזה שצווארי הבקבוק הם אחת מנקודות המפתח של הגזרה שלנו. את שער היציאה והכניסה של המפגע מהחטמ"רים חייבים לנעול חזק, וזה הרבה באחריותנו כנקודת המעבר המרכזית", הוא מדגיש, "בנוסף, הבנו שבמקביל לעבודה בצירים צריך לשלוח כוחות ליישובים כמעשה מאיים שימנע מהמחבל לשוב ולקחת עוד חיים, וזה האקט המרכזי הבא שנתרגל".

"אוגדה שלמה נדרכת בכל אירוע שקורה, לכן העבודה המשותפת - תקשורת בין מפקדים וזרימת המידע האחידה בין החטמ״רים, תהיה מכפיל כוח לטובת ההגנה״, מסכם סרן פורי.

שלב ג' - תפיסת המחבל ומבצעי פיגועי ההשראה. חטמ״ר מנשה.

היעד הראשון של המחבלים במנשה היה הכפר בית ליד. "הפלוגה השכנה לנו קיבלה התרעה מסווגת והתחילה בחיפושים״, מתאר סרן רוי חבושה, מפקד פלוגת שקד בגדוד תבור של חטיבת החילוץ, התופס קו בגזרה. ״גילינו שהחוליה פרקה ציוד מהמכונית, שרפה אותה כדי להעלים ראיות, והסתתרה במעמקי הכפר. משם הדרך אליהם כבר הייתה קצרה והם נתפסו במקום המסתור״.

סוף טוב? חלקית בלבד. כי תמונת המצב שפגשו הכוחות בחטמ״ר מנשה הייתה מורכבת יותר מזו שהתגלתה ברבים מהאירועים האחרונים. המפגעים משומרון הגיעו לחטמ״ר מנשה, ובזמן מאמצי תפיסתם, חוליה מקבילה ביצעה פיגוע השראה נוסף בגזרת אבני חפץ.

פלוגתו של סרן חבושה, שתגברה את הפלוגה שעצרה את החוליה, נאלצה להתמודד עם הגזרה המותססת ועם פיגועי השראה לצד הכוננות. ״עוד דבר שהגדוד שלנו נבדק בו הוא המענה המבצעי שאני יכול לתת לפלוגה השכנה שלי, כשגם אנחנו נמצאים במשימת הגנה״, הוא מעיד, ״המרחבים בגזרתנו גדולים והנסיעות ארוכות, בתוך כל זה צריך לתת מענה בצורה אפקטיבית וללמוד את השטח, גם זה שזר לך, היטב״.

פיגוע ההשראה דימה חדירה של שלושה מחבלים ליישוב, אשר פצעו שני אזרחים ולקחו נוסף כבן ערובה. ״הפלוגה שלי קפצה, נתנה מענה לפצועים וחיפשה את המחבלים שהתחבאו באזור״.

לאחר שסרקו מבנה מבנה, נמצא בן הערובה, ואיתו שלושת המחבלים שנתפסו במקום. ״התרגול הזה חידד את כשירויות הלוחמה בשטח הבנוי שלנו, ובנוסף את יכולת העבודה הממוקדת במרחב גדול״, משתף סרן חבושה, ״אלו שטחים עצומים ומציאת המפגעים הייתה כמו למצוא מחט בערימה של שחת״.

המחבלים נתפסו כולם, גם אלו שהגיעו בעקבות הפיגוע המרכזי על הציר בין החטמ״רים, והלקחים - ברורים. ״תפיסת ההגנה הזו צריכה להיות מתורגלת שוב ושוב עד שתהפוך למושרשת בנו״, מצהיר סרן פורי, ״נעשתה פה עבודה טובה וזה ניכר בתוצאות. שיתוף הפעולה הזה יקשה עד מאוד על מחבל לחמוק מאיתנו״.