תגובה כזו מהירה בגזרה - רק לוחמי הלוט"ר האלה יוכלו לספק

מחדירת מחבלים לאחד מיישובי הבקעה והעמקים ועד לאירוע בני ערובה ומסע הרג - לוחמי "ית"ם העמקים" נמצאים בכוננות תמידית לאורך כל שעות היממה לעלות במהירות על ציוד לחימה ולקפוץ לכל זירת אירוע במטרה להגן על הבית שלהם עצמם. מי הם לוחמי הסיירת המזרחית ביותר במדינה? ומדוע חשובה היחידה בשעת פקודה? הצטרפנו לאימון המיוחד של אלו שיגיעו ראשונים לכל אירוע בגזרת הבקעה והעמקים


12.03.19
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

עברו כבר כמעט שנתיים מאז נפלה ההחלטה בגזרה המזרחית ביותר במדינת ישראל, הלא היא גזרת הבקעה והעמקים, להקים את יחידת התגובה המהירה העונה לשם ית"ם העמקים, במטרה לתת מענה עוצמתי בזמן אמת לכל אירוע טרור שעלול להתרחש בעתיד ביום מן הימים בגזרה.

היחידה, המורכבת כולה ממילואימניקים בוגרי יחידות קרביות המתגוררים בגזרה, דומה בייעודה ללוט"ר אילת ונועדה לתת פתרון מבצעי ייעודי למספר פערים ביטחוניים הקיימים בחטמ"ר הבקעה והעמקים.

הגזרה, הנפרסת מהכינרת ועד לים המלח ולאורך גבול השלום עם ירדן, מצד אחד מתאפיינת כמרחב שקט יחסית, אולם גודלה הרב, בצירוף המרחק בין היישובים, הופך אירוע מתפרץ בה למאתגר פי כמה מבכל מקום אחר.

מודל המבנה של ית"ם העמקים הופך את לוחמיה לכוח זמין, נייד ומהיר בתגובתו בעת התרעה מיידית, זאת גם להיותו מקור מידע משמעותי נוכח העובדה שהלוחמים הם תושבי האזור, יכולת שעלולה להתברר כמכרעת בשעת השין.  

"נסיעה מהקצה הדרומי ועד לקצה הצפוני של הגזרה שלנו יכולה להיארך כמעט שעה, ולכן בצה"ל הבינו שחייבים כאן יחידה שתדע לתת מענה מהיר, חכם ועוצמתי בכל נקודה ונקודה", מבהיר ד', מפקד היחידה.

"צריך להבהיר - הגבול כאן הוא גבול שלום ויש כאן שקט בהתאמה", מוסיף מפקד היחידה ומבהיר באותה נשימה: "אך מול זה, אנחנו ערים לתהליכים שמתרחשים במזרח התיכון והתעוררות האיסלאם הקיצוני בשנים האחרונות, ולכן אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להפקיר את הבתים שלנו לקראת היום שכן יתרחש כאן משהו. מוטלת עלינו האחריות להיות הראשונים והאחרונים במאבק נגד הטרור".



שמונה מחבלים, שני מסעות הרג ואירוע בני ערובה


התרחיש המרכזי לשמו הוקמה היחידה הוא סיכול אירוע חדירת חוליית מחבלים כבדה, כלומר חוליה של שמונה מחבלים ומעלה, מכיוון ירדן לתוך אחד מיישובי הבקעה. "כשהקמנו את היחידה ובחנו את מרכיבי הטרור העולמי, ראינו שרוב אירועי הטרור מתאפיינים במסע ירי ללא הבחנה במרחבים מאוכלסים או לקיחת בני ערובה", מציין ד'.

"לכן, כל מי שמצטרף ליחידה, עובר קורס בין שלושה שבועות שמשלב יכולות קליעה, ירי והסתערות במרחבים פתוחים ובנויים והיתקלויות בטווח קרוב ורחוק, מתוך ההבנה שכשאנחנו נגיע לנקודת האירוע כבר יישמעו בה היריות הראשונות והקרב יתחיל בנשקים שלופים".

מלבד יכולות הירי והקליעה עליהם שמים דגש בקורס, הלוחמים רוכשים גם את מקצוע ניהול המשא ומתן בעת אירוע בני ערובה שנלקחו על ידי מחבלים, ואת היכולת לפרוץ למבנים ונטרול המפגעים במהירות האפשרית בצורה החלקה ביותר.

במהלך השבוע שעבר, קורס ההכשרה האחרון של לוחמי ית"ם הבקעה הגיע לסיומו בתרגיל השתלטות לילי מיוחד במרכז עידן שבמועצה האזורית עמק המעיינות. "הלוחמים הוקפצו למקום במהירות האפשרית, ונדרשו לבצע מצוד אחר שמונה מחבלים שמבצעים שני מסעות הרג ועוד אירוע בני ערובה - כל זה במקביל", מספר ד'.

"המטרה שלנו היא שבזמן אמת נקפיץ את הלוחמים כמה שיותר מהר לנקודת האירוע, כדי להביא לסיומו בהקדם האפשרי", הוא מוסיף. "היחידה הוקמה ככוח מיוחד שינהל את האירוע ראשון וידע לחסל אותו עוד בשלביו הראשונים לפני שהוא מספיק להתפתח לאירוע מורכב הרבה יותר ולמנוע ממנו לגבות מחיר חיי אדם".

  להציל חיים ולשמור על הבית

במהלך האימון, הלוחמים ניהלו משא ומתן עם המחבלים בזירת בני הערובה, כשבמקביל צוותים איגפו את המבנים בהם שהו אנשי חוליית הטרור, פרצו פנימה ונטרלו אותם תוך כדי שהם מאתרים את האזרחים הפצועים ומפנים אותם לטיפול רפואי אצל הגורמים המתאימים.  

"מרגע ההקפצה ועד לסגירת המעגל והווידוא הסופי כי אין עוד מחבלים בזירה, לקח פחות מארבע שעות, שזה זמן מצוין לאירוע כה מורכב הכולל גם ניהול משא ומתן עם בני ערובה", מדגיש ד'. 

"בסוף, המטרה שלנו היא לסיים את האירועים האלה כמה שיותר מהר ומבלי להתפשר על איכות המענה המבצעי - בין אם מדובר בדקות בודדות ובין אם בשעות", מסביר מפקד היחידה ומסכם: "אני תמיד אומר ללוחמים שלי שאנחנו פה כדי להציל חיים ולשמור על הבית. זאת המשימה שמניעה את כל אחד מהלוחמים שלנו בכל אימון וכל אירוע, וחשוב שכל תושב בגזרה ידע זאת. האימונים שאנחנו עושים מוכיחים שהיום היכולת לשמור על הביטחון של תושבי הבקעה והעמקים היא גבוהה יותר מאי פעם".