מעיניי מפקד הכוח - איך נתפסה מחרטת הנשק בחטמ"ר בנימין?

הסמטאות הצרות, שעת הבוקר שהחלה להתקרב, והמציאות הנפיצה בכפר שיכולה הייתה להתלקח בכל רגע - אף אחד מאלו לא עצר את כוחות גדוד "תבור" בדרכם למציאת המחרטה לייצור נשק בכפר ענאתא שבחטמ"ר בנימין. כעת מספר לנו סגן באסל מנסור, המפקד שהוביל את הכוח בשעות המתוחות, על אותו הישג שעומד למנוע פיגועים רבים, ועל סגירת המעגל שעוד מחכה מעבר לפינה

07.04.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

כל לוחם שהיה נכנס למוצב ענתות, בו חיכו כוחות פלוגת "תבל" מגדוד "תבור" להתראה המודיעינית שתקבע איך תיראה הפעילות הלילית שלהם, היה שם לב לתחושת הדריכות הגבוהה מהרגיל באוויר. "כבר באותו הבוקר קיבלנו התראה מהחטמ"ר על מחרטה בעלת יכולות ייצור נשק שנמצאת כבר בשימוש", מספר מפקד הפעילות וסגן מפקד הפלוגה, סגן באסל מנסור.

"ברגע שקיבלנו את המידע" הוא ממשיך, "הבנו שאי אפשר להישאר שאננים אליו, והתחלנו להכין את הכוחות לפעילות, להבין צעד אחר צעד איך אנחנו הולכים לעשות את זה - איך מבודדים את המרחב בזמן החרמת הכלים, תרגולות למקרים של היתקלות בהפס"ד ועוד".

לאחר מספר שעות - ההודעה הסופית מגיעה - המחרטה אכן קיימת. "פעילות למציאת כלים כמו אלו דורשת היערכות נוספת", מסביר המפקד, "אנחנו זקוקים לכלים כבדים להרמת הציוד שצריך להחרים, ולכן גם כוחות החימוש התכוננו מבעוד מועד עם משאיות ומנופים".

"את המידע על מיקום המחרטה קיבלנו, לכן השקענו את מרב המאמצים בקיום הפעילות בבטחה ובשקט", הוא מוסיף, "הכפר ענאתא הוא כפר שעשוי להגיב לפעולות צה"ל בתוכו, וידענו שיש סבירות שיתפתח חיכוך עם התושבים, לכן נכנסנו שני מפקדים - אני ומפקד המחלקה, סגן דניאל גרשגורן, ולאחר מכן הצטרפו אלינו גם צוותי מג"ב לתגבור".

הכוח התחיל תנועה רגלית חשאית של סריקות בתוך הכפר ובחן את מרחב הפעילות, וזו לא הייתה משימה פשוטה בין הבתים והסמטאות הצרות והצפופות. "הבנו שאנחנו הולכים להימצא במשך מספר שעות בתוך הכפר, לכן מיקמנו לוחמים בעמדות הרגישות ובמקומות אסטרטגיים בהם תתאפשר להם שליטה על הציר, על מנת שנוכל לקיים את הפעולה בשקט", אומר סגן מפקד הפלוגה, "רק בזכות כך התנועה הלילית התאפשרה ללא הפרעה".

"בדרך אל האזור בו נמצאת המחרטה, התחיל הכפר להתעורר", נזכר סגן מנסור, "ידענו שבנקודות מסוימות מחכים לנו נערים שעומדים להגיב לבואנו. מה שעשוי להוביל אותם למקום בו תכננו לבצע את פעילות החרמת הכלים לייצור הנשק, וליצור הפרת סדר שתקשה על הכוחות לעבוד. מיד בנינו ציר תנועה אחר ושינינו את התנועה כדי למנוע התלקחות שעשויה הייתה לעכב אותנו".

בנקודת השיא של הפעילות, הלוחמים הגיעו אל המפעל בו נמצאת המחרטה. "התקפלנו רגלית מלב הכפר לפאתיו בצורה שקטה וחשאית, ועלינו שוב על הרכבים - הגיע זמן האמת", מספר מפקד הכוח, "בנקודה חברנו לכוחות מג"ב שסייעו לנו לבודד את השטח, נכנסו לעמדות והיו בהיכון. נכנסנו למפעל יחד עם כלי החימוש והמנופים, והבנו שיש שני מקומות שעלינו לחפש בהם, שתי מחרטות פוטנציאליות".

"התחלנו לסרוק ברחבי המפעל, ולפתע נתקלנו בשני עובדים שנמצאו בו בשעת בוקר מוקדמת", הוא נזכר, "הם התעקשו בתוקף ששימוש המפעל הוא לא לייצור נשק והכחישו הכל - אבל אנחנו ידענו שמשהו רע קורה שם משום שהמודיעין כבר התריע לנו על פעולות ייצור הנשק המתקיימות במקום, ומיד עיכבנו אותם לחקירה". 

העובדים, בנוסף לחיפושים ברחבי המפעל, הובילו את הכוח לאחד האזורים בו נמצאה המחרטה - אוסף של כלים כבדים לייצור נשק. "במשך שעתיים פחות או יותר, עסקנו בהחרמת כל הציוד הן ידנית והן באמצעות המנופים - בעוד נציג המת"ק רשם כל מה שנלקח", מספר מפקד הכוח, "נגלה בפנינו מפעל מא' עד ת' לייצור נשק, עם כל כלי שהורם - הרגשתי שאנחנו מונעים עוד פיגוע, ועוד אחד, ומונעים גישה של כל מי שהיה חפץ בכך לאמל"ח שיכל להמשיך להיווצר כאן".

לאחר ההחרמה המוצלחת יצאו הכוחות מהכפר, כאשר תחושת הדריכות טרם הפעילות הוחלפה בתחושת ניצחון רגעית, לפחות עד הפטרול בבוקר - בו תשוב הדריכות לשחק תפקיד מרכזי. "הייתה אווירה מצוינת בכוח לאחר הפעילות - זה רק נותן עוד אנרגיות ללוחמים ומעלה את המורל, כדי שיצאו לתפוס את כל מי שנסה לפגוע בשגרה היומיומית של תושבי מדינת ישראל. פעילויות כאלו הן בדיוק מה שנותן לנו את הדלק להמשיך ולפעול, לילה ויום", מתגאה סגן מפקד הפלוגה.`

כל לילה מתמודד הכוח עם תפיסת חשודים ומעורבים נוספים בפעולות דומות, וסגן מפקד הפלוגה מספר על ציפיית הכוח לסגירת המעגל הקרבה ובאה על כל אחד מהם בהמשך תפיסת הקו בבנימין והקווים הבאים: "אנחנו רק מחכים להתראה המתאימה וליציאה לכל פעילות, מאתגרת ככל שתהיה, לסגירת כל קצות החוט סביב אותו מפעל", הוא מסכם, "כל מי שהייתה לו נגיעה למחרטה הזו מבצע פעולה כנגד ביטחון ישראל - וזהו תפקידנו, לנטרל מיידית כל איום שכזה".