כך מתמודדים בגבעתי עם טרור מורכב - בעיר מורכבת כמו חברון

כבר חודש שכוחות גדוד "רותם" של חטיבת גבעתי תופסים קו בחטמ"ר יהודה, ומגנים על היישוב היהודי באחת הערים המורכבות מבחינה ביטחונית ביהודה ושומרון - חברון. לאחר תרח"ט שאימן את הכוחות בריבוי אירועים, כמו סיכול פיגוע דקירה באחת מנקודות החיכוך המרכזיות בעיר והתחממות כוללת בגזרת איו"ש - מספר מפקד פלוגת "תומר" בגדוד איך שומרים על היישוב היהודי בעיר המתמודדת עם טרור עממי

31.03.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

"בית השלום'' בחברון, לפני כחודש. מבנה מגורים יהודי בודד בתוך רחוב בו נמצאים בתים פלסטיניים בלבד, המאובטח מסביב לשעון באמצעות כוחות "גדוד העיר". זהו גדוד רותם, שתופס קו בעיר חברון שבחטמ"ר יהודה. הלוחמים שומרים על הבית ומבחינים במחבל אשר רץ לעברם בעודו חמוש בסכין. הם הודפים ומנטרלים אותו במהרה.

"בית השלום הוא שטח חיוני, ואבטחתו מצריכה נוהל קרב תקין וניהול קרב נכון", מדגיש בפנינו סרן מנחם מעוז, מפקד פלוגת "תומר", שחייליה נטרלו את המחבל. "אלה עקרונות שיש ביהודה ושומרון כבר זמן רב. מדובר בגזרה שהדריכות בה היא מילת מפתח. בין אם תרגול מנטלי ובין אם פיזי הכולל קרב מגע - הלוחמים היו שם, במלוא מובן המילה, והמענה היה מהיר ומדויק".

קו התפר בין חברון היהודית לחלקה שנמצא בריבונות פלסטינית, עובר במרכזה של העיר - כך שנוצר מצב בו רחובות מסוימים נמצאים בריבונות יהודית ופלסטינית כאחד. והלוחמים? זו המציאות עימה הם מתמודדים. "מרגע שנכנסנו לקו, חלה התחממות במזג האוויר", מספר סרן מעוז. "בשביל אדם מן השורה, זה ייראה כמו פרט של מה בכך, אבל בשבילנו מדובר במשתנה מרכזי בפעילות המבצעית בגזרה. במצב כזה, מזג האוויר הופך אופטימלי להתקהלויות, הפרות סדר וזריקת אבנים - ואכן שמנו לב לכך בשטח".

"חברון היא עיר המזוהה עם חמאס, והטרור היוצא ממנה מושפע ממניעים אידאולוגיים של הארגון. לכן, כל אירוע רגיש - כדוגמת אירועי הר הבית האחרונים והמתיחות ברצועת עזה - עשוי להלהיט את אלה הנמצאים בה ורוצים ברעתו של היישוב היהודי", מסביר המ"פ. "מיד כשפגש אותנו האירוע ב'בית השלום', הבנו שיש לנו את הכוחות המאומנים ביותר להתמודד עם האתגרים הטמונים בגזרה - ויצאנו לדרך בביטחון".

המ"פ מגדיר את אופיה של חברון כעיר טרור מאורגן ומגובה ברובו לא בכדי. הכוחות בגזרה מעלים דגשים מרכזיים במאפייניו של האויב ובדרך בה יש להתמודד איתו. "לטרור היוצא מחברון 'כובעים' רבים, ומתוך כל 'כובע' כזה נגזר גיבוי מלא הניתן לכל מי שירצה לפגע", הוא מציין. "פיגועים ממניעים כלכליים, דתיים ופוליטיים מאפיינים מחבלים רבים כאן. יכול להיות כי מדובר במפגע בודד, מאורגן, מחבל הנשלח בהכוונה או בחוליה. רובם נובעים מתוך רצון ליצירת התחממות ישירה באזור, אולם יחד עם זאת, מפגעים בודדים הם לרוב סכינאים ללא שיוך לארגון ואינם מעוניינים לייצר התחממות בגזרה", מבהיר סרן מעוז. "התקציבים המאפשרים השגת נשק קלה יכולים להגיע מחמאס, אך גם יש סחר אמל"ח שהוא פלילי".

הכוח מכיר בנפיצות הגזרתית, ובצדק. בתחילת החודש, אומנו הלוחמים בתרחיש הייחוס החטיבתי במהלך תרח"ט - התמודדות עם כמה תרחישי קיצון בו זמנית. "בגזרת חברון התמודדנו עם מספר אירועים בעלי מאפיינים שונים", משתף מפקד פלוגת תומר. "המפקדים תורגלו ביחד עם הלוחמים בקצה בתרחישים כמו אירוע זריקת מטענים המשולב עם ירי, אירוע רב נפגעים ועוד". "כשעלינו להתמודד עם מספר אירועים מבצעיים במקביל, צריך לתמרן בין כל גורמי הגזרה. חבירה של כוחות אזרחיים, רבש"צי היישובים, אמבולנסים אזרחיים, החלפת גזרות בין כוחות בתוך הגדוד ובין הגדודים בחטיבה, וכל זאת תוך התמודדות עם אירועים הפוגשים אותך מימין ומשמאל בכל רגע נתון", הוא מסביר.

"ברגע שיש אירוע בודד בגזרה שלך - המשחק קל, כביכול. כמפקד, עליך לדאוג בזריזות לכמה שיותר כוחות שיטפלו באירוע, יבודדו את הזירה ויכילו את הנפגעים", מוסיף. "כשיש כמה אירועים במקביל, צריך לחשוב יצירתי ולחרוג מאופן הפעולה הקלאסי. הלוחם צריך לדעת שהוא יפעל בנקודה בה הוא לא בהכרח רגיל לפעול, להתמודד מולה ולדעת לתמרן במהירות וביעילות", מדגיש סרן מעוז. "בתרגיל, למשל, חבר אליי גדוד קדם שתופס גם הוא בחטמ"ר יהודה, ועזר לי במשימה בזמן שטיפלתי באירוע רב נפגעים בו לא מעט אנשים מהפלוגה שלי נפצעו. הם תמכו בנו בחילוץ, וידעו גם להקפיץ את אנשיהם למשימותינו".

בחברון המורכבת, בה החיכוך עם האוכלוסייה נמצא משני צדדי המתרס, המ"פ מציין כי הכוח המגן על הגזרה מחויב לקשר מתמיד עם הכוחות האזרחיים השותפים לו. "הממשק בין הצבא לכוחות האזרחיים מתורגל תמיד באופן רחב מאוד", כך מסביר. "בין אם בציר האג"מי-מבצעי, הכולל שיח שוטף וטיפול משותף בתרחישי הקיצון, ובין אם בציר הרפואה, הכולל פינוי וטיפול מיידי בפצועים בשטח. רק אם שני הצירים יפעלו באופן מיטבי בנפרד והאחד עם השני, נביא לתוצאת 0-1 עבורנו אל מול האויב".

"אותה סיטואציה פגשה אותנו גם בשבוע הפיגוע המשולב בצומת אריאל, שהוביל להתחממות שהורגשה באיו"ש ככלל ובגזרתנו בפרט", נזכר סרן מעוז. "סגרנו בחג הפורים וגדוד 12 של גולני הגיע לתגבר אותנו מתוך אותו העיקרון כמו זה שתרגלנו - ריכוז מאמץ ההגנה, האבטחה והאחזקה השברירי, הצמוד והקריטי של חברון", מציין המ"פ.

"הגדוד המתגבר נתן לנו את האפשרות להתמקד בצורה טובה במרחב האבטחה", הוא מציין ומפרט: "פטרולים, מחסומים, צ'ק פוסטים, מעצרים וחיפושי אמל"ח. הלוחמים מבינים ששורר כאן מרקם חיים עדין שצריך לשמר - התושבים סביבנו תמיד והופכים אותנו לחלק מהקהילה, אז זה מאפשר לנו לראות את תוצאות העבודה שלנו יום-יום, כשהילדים הקטנים הולכים לבית הספר".

גם בגזרה מורכבת כמו זו של העיר חברון, מוצאים החיילים את האור בפעולות האבטחה היום-יומיות שלהם, ובדיוק בסופה הזמני של התקופה המתוחה, הם פגשו באירוע מלא באור מסוג אחר לגמרי. "בפורים האחרון, כמו בכל שנה, אבטח גדוד העיר את העדלאידע ביישוב היהודי בחברון. התושבים, האורחים והתיירים שביקרו מרחבי העולם הגיעו לרחובות הצבעוניים - וזה היה מדהים", מספר המ"פ. "אבטחנו את התהלוכה ביחד עם כוחות מג"ב ומשטרה, והיא התקיימה בשקט ובשמחה".

"חוויה כזאת", מסכם סרן מעוז, "מעניקה לנו תחושת אחריות רבה ורצון להוכיח לאלה עליהם אנחנו שומרים - כי הכוחות דרוכים ואיתנים תמיד, ממושמעים מבחינה מבצעית ומוכנים לקבלת פני האויב. אנחנו נגן עליהם, ביום חול או בחג, ובכל מחיר".