השיטה ההתקפית החדשה של גדוד "שחם" במלחמה נגד האמל"ח בחברון

מרגע הגעתם לקו חברון-קריית ארבע והפיכתם באופן רשמי ל"גדוד העיר" לארבעה חודשים, מתמודדים לוחמי ומפקדי גדוד "שחם" של חטיבת הנח"ל עם המשימה המאתגרת שהיא חברון המוסלמית, שכונותיה ה'מעורבבות' ביישוב היהודי בעיר, ובפרט - בעיית אמצעי הלחימה המוחבאים. פגשנו את מפקד הגדוד ושמענו על שיטת הפעולה שמאפשרת "אפקט הפתעה" מול אויב, על הכוח של גדוד שפועל כמקשה אחת בעומק, ועל שגרה מבצעית לצד האיום - שנמצא בטווח הקרוב ביותר

20.01.20
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

את סא"ל עידו בן ענת, מפקד גדוד "שחם" של חטיבת הנח"ל, תפסנו לפני היערכות לעוד פעילות מבצעית לילית במרחב העיר חברון המוסלמית והכפרים הסמוכים לה. רק לפני כמה ימים לוחמיו התמודדו שוב נגד האיום בו הם נאבקים ללא הפסקה, באופן הקרוב ביותר - פיגוע דקירה על 'ציר המתפללים' שבמרחב היישוב היהודי. כעת, מתחילים הוא והמפקדים תחתיו להסיק מסקנות מהאירוע, בו חייל ומ"מ מפילבוקס צמוד גילו ערנות וסגרו את האירוע, בשיתוף כוחות הביטחון, עם מעצר המחבל. 

"התעסוקה המבצעית כאן נותנת נופך מאוד מציאותי למושג 24/7, הגנה - והתקפה", פותח סא"ל בן ענת, "ההגנה היא תמידית כי בסופו של דבר זו המשימה המרכזית שלנו כאן, להגן על תושבי קריית ארבע - חברון. הפעילות ההתקפית שלנו היא פועל יוצא ממשימות ההגנה - אנחנו מסתכלים על תמונת המצב של האויב, ובשיח עם החטיבה אנחנו בוחרים את היעדים ומבצעים למולם התקפה מאוד ממוקדת".

לאחרונה החליטו בגדוד לקחת את ההתקפה הממוקדת צעד קדימה, באחת המערכות החשובות בגזרת חברון - כנגד האמל"ח המוחבא בכל שטחי חברון המוסלמית והכפרים הסמוכים לה, המהווים את כלל מרחב האבטחה של ההתיישבות היהודית בחברון וקריית ארבע בו צריכים הלוחמים לפעול. מתוך כך, התקיים בשבוע שעבר מבצע גדודי במתכונת חדשה אותה יזם הגדוד, ונועד לתפוס את כלי הנשק ובעליהם בצורה תחבולנית ומתוחכמת.

"בסופו של דבר צריך לשים את זה על השולחן, יריות נשמעות משטח חברון כל הזמן", מסביר סא"ל בן ענת, "היום זה ירי בחתונה, מחר זה ריב חמולות, ומחרתיים הסעת ילדים ביישוב היהודי עלולה להיות על הכוונת. זו מלחמה נגד כמות האמל"ח שנמצאת במקום הזה. אחת התובנות שגילינו בתוך סריקות האמל"ח הרבות שביצענו מאז כניסתנו לקו, היא שהסוחרים יודעים מתי הצבא מגיע וזה מסייע להם להחביא את כלי הנשק. לכן החלטנו לשנות את צורת הפעולה שלנו".

במקום הכניסה הרכובה בשעות הלילה, המוכרת לתושבי העיר, נכנס לחברון סד"כ משמעותי משלל פלוגות הגדוד, ביחד עם כוחות משטרה, עוקץ, גששים, שב"כ ויחידות מיוחדות נוספות - באופן רגלי, ובשעות הקרובות יותר לאור הבוקר. "הגענו למסקנה ש'הגן בגזרתך' חייב לבטא גם יוזמה מבצעית, לא רק לתפוס עמדות ולדאוג שהכול בסדר, אלא להראות רצון אמיתי להביא הישגים מבצעיים, גם אם זה אומר לחרוג מהנורמות המקובלות", מדגיש המג"ד, "נכנסנו 'כנגד הערכות האויב', באופן שלא היה צפוי לו, והתחלנו לעבוד על היעדים שלנו באור ראשון". 

"אפקט ההפתעה שחיפשנו מתבטא בכך שאנחנו מגיעים לחשוד כשהוא לא מצפה לכך. בשעות מסוימות הוא דרוך, ואז אומר 'אף אחד לא הגיע אליי עד עכשיו, אפשר ללכת לישון', אנחנו רוצים להפר את ההרגל הזה", הוא מוסיף, "באחת מסריקות האמל"ח שלנו לפני חודש מצאנו במכשיר טלפון סרטון של כלי הרכב שלנו מגיעים קילומטר וחצי משם, וכך הבנו שאותו חשוד התכונן והעביר את הנשק שלו למקום אחר בכפר, זה הצריך כיוון חדש".

הלוחמים נכנסים לבתים במוטיבציה גבוהה דווקא בגלל השעה הלא צפויה. "הגענו לבית שע"פ המידע שברשותנו נמצא בו נשק M16, כשאנחנו רוצים לסרוק את הרכב של החשוד", משחזר סא"ל בן ענת, "הוא טוען שאין לו רכב, ואנחנו מחליטים לסרוק את הבית. תוך זמן קצר מוצאים מפתחות מכונית בתוך אחת המגירות, מאתרים אותה מחוץ לבית, מוציאים את השמיכות מהבגאז' ומגלים את אותו נשק שחיפשנו, עם תחמושת של 150 כדורים - מוכן לפעולה. השגנו את מבוקשנו - גם ברמת ההישג המבצעי, וגם בגלל שפעלנו בדיוק ברמת העיקשות שנדרשנו אליה". 

מדובר במבצע גדודי מורכב -  עשרות לוחמים נעים על ציר מרכזי בעיר באור יום וצריכים לעשות זאת ברוגע, ללא נסיגה, בתנועה מבצעית מסודרת. הכול על מנת שהחשודים המסתתרים בכפר יבינו שלא מדובר בעוד חיפוש אמל"ח פשוט. כשהשמש זורחת במלואה, בידיהם של הלוחמים נמצאים כבר אותו M16 מצויד בתחמושת, אקדח, ורובה ציד. "ברור שמדובר היה בכניסה מאתגרת, יציאה באור יום וכו', אבל עשינו את התרגולות המתאימות, 'הצטיידנו' בכוח רוחבי להתמודדות עם הפס"דים ובכוחות מג"ב, תצפיות, רחפנים וכוחות רפואה לצידנו - מיצינו את כלל היכולות שלנו וכך עמדנו במשימה".

"השקט היחסי כאן עלול להטעות", מספר המג"ד על שגרת הביטחון השוטף בגזרה, שמלבד המאבק באמל"ח כוללת עוד הרבה אחריות, "אי אפשר לצפות כאן תמיד את ההתפתחויות והן יכולות לקרות מהרגע להרגע, בעיקר בגלל המרחק המצומצם כל כך בין אוכלוסייה יהודית לפלסטינית. אין כאן גבול ברור, והמרחק בין שתי הקבוצות כאן הוא זעום עד לא קיים. גם אדם שגר כאן 20 שנה יכול לקום ולהחליט שהוא רוצה לבצע פיגוע כי משהו פתאום קרה ושינה את מצבו".

"עבודה השוטפת שלנו יש למציאות הזו יתרון, היא הופכת את המשימה להכי מוחשית שאפשר", אומר המג"ד ומיד מסביר, "אירוע כאן צריך להסתיים תוך 7 שניות. הלוחמים מכירים את המורכבות - גם למתיישבים וגם לפלסטינים, כי הם חיים כאן, ומבינים את תפקידם במרקם החיים של המקום הזה. ברור להם מאוד שהם אלו שיקבעו את התוצאה בכל מצב חריג, והם מצטיידים בערנות וחשדנות בהתאם".

האירוע הממחיש באופן ברור את דבריו של המג"ד הוא פיגוע הדקירה שאירע ביום שבת האחרון במרחב היישוב היהודי בחברון, בו נפצע משה גרינבלט בן ה-22. "תוצאות האירוע לא היו לטובתנו, אין ספק, אבל המענה שהלוחמים בשטח נתנו, בשילוב כלל המעטפת של החטיבה ושל כוחות הביטחון, סייעו לסגור את המעגל, לעצור את המחבל תוך דקות, וגם ללמוד מכך להמשך", מעיד סא"ל בן ענת.

"המ"מ והלוחם שהלכו לכיוון מערת המכפלה כדי להתפלל ראו יהודי ופלסטיני מתווכחים באופן אלים, ולא חשבו פעמיים לפני שרצו אליהם כדי להבין מה קרה ולהפריד ביניהם", הוא משחזר, "מאיר לפיד, אותו אזרח שנאבק עם המחבל לאחר שזה ביצע את זממו, הבהיר להם מיד את המצב והם השכיבו את המחבל על הרצפה, אזקו אותו, דיווחו מיד בקשר, הזעיקו את כוחות הביטחון, החטיבה, והטיפול הרפואי עבור הפצוע. בסופו של דבר - כך בדיוק אני מצפה מהלוחמים שלי להתנהל, ובמובן הזה אני חושב שזו יכולה להיות אבן בוחן מצוינת עבורם להמשך הקו"

עם שיטת הפעולה החדשה, ההתנהלות המבצעית הנכונה והפנים קדימה להמשך הקו, המג"ד מצהיר ומסכם, "אנחנו מבינים שהמבצע האחרון שערכנו התנהל בשיטה נכונה ואנחנו נמשיך להשתמש בה כל זמן שיתאפשר לנו. זו אמירה חשובה להתיישבות - הדאגה שלכם מפריעה לנו, ומעבר להגנה אנחנו ניזום התקפית לצד המודיעין המוכוון שלנו. אני אגיד למפקדים שלי את ה'מה', הם יגידו את ה'איך', וכך נשיג את מה שנחוץ לנו כדי לשמור על שגרת החיים התקינה ביישובים. המתח המבצעי יישמר - וההישגים בתחום יהיו בהתאם, זה יהיה סימון וי הכרחי עבורנו בחודשים האלו כדי לדעת שעשינו את המשימה שלשמה הגענו לכאן".