גדוד ההגנה המרחבית של חטיבת שומרון נבחר לגדוד המצטיין של איו"ש

22.09.20
מערכת את"צ

לצד גדודי החי״ר שתופסים קו בחטיבות ובגזרות השונות, ביהודה ושומרון קיימים מספר גדודי הגנה מרחבית שאמונים גם הם על הביטחון באזור. בשונה מגדודי החי״ר שמתחלפים כל מספר חודשים, גדודי ההגמ״ר מיועדים כל אחד להגנה על הגזרה אליה הם שייכים והם מורכבים מהתושבים המקומיים - כך יוצא שאלו למעשה מגנים על ביתם ועל משפחתם.

אחד מגדודי ההגמ״ר באוגדת יהודה ושומרון הוא גדוד ההגנה המרחבית של חטיבת שומרון, שלכבוד ראש השנה נבחר על ידי מפקד האוגדה, תא״ל יניב אללוף, למצטיין על פועלו.

גדודי ההגמ"ר מספקים הגנה שוטפת על המרחבים ואף מענה מבצעי מהיר בעת התרעה. לוחמי הגדוד מחולקים למחלקות, כשלכל יישוב יש מחלקה משלו שנועדה לספק הגנה בחירום- מפעילות בתוך היישוב, ועד לביצוע פטרולים במרחב האבטחה החיצוני של היישוב ואף מארבים.

בשמונה השנים האחרונות, מי שהוביל את גדוד ההגנה המרחבית של חטיבת ״שומרון״ הוא סא״ל (מיל׳) יהודה ליבמן, שבימים אלו מסיים את תפקידו. על ההצטיינות והובלת הגדוד בשנים אלו הוא מספר: ״הגדוד מורכב ברובו מתושבים מגזרת החטמ״ר שמגנים על ביתם ועל משפחתם, כך שלכל אחד מאנשי המילואים יש מוטיבציה גבוהה מאוד לביצוע המשימה וזה המאפיין המשמעותי ביותר של הגדוד. בשמונה השנים האחרונות הגדוד מיצב את עצמו והפך למסגרת ארגונית חזקה, זאת באמצעות אימונים עם גדודי המילואים הנוספים של החטיבה ואף אימון מילואים ייחודי שהתקיים לגדוד כולו".

הוא ממשיך: "אני מסיים את תפקידי בתחושה טובה שזהו הזמן הנכון להעביר את הפיקוד, כאשר אני משאיר גדוד שאני מאמין מאוד ביכולותיו ובייחודו ואני לוקח איתי חוויות וזכרונות שילוו אותי הלאה. ההון האנושי ממנו מורכב הגדוד הוא דבר מדהים ואני בטוח שהאנשים ימשיכו לפעול להגנה על השומרון, על ביתם, מתוך אמונה בחשיבות שיתוף הפעולה שבין ההתיישבות לצבא ורצון לקחת חלק במשימה המשותפת ולהבטיח שקט לתושבים״.

מי שעתיד להיכנס לתפקיד מפקד הגדוד, הוא רס״ן (מיל׳) מנחם פרוכטר שהתחיל כמ״מ בגדוד והתקדם בו עד לתפקיד המג״ד. גם הוא מציין את חשיבות ההגנה על הבית: ״התפקיד בגדוד הוא ההגדרה המדויקת של הגנה על הבית והמשפחה ולכך הגדוד ערוך בכל רגע. אני נכנס לתפקיד מפקד הגדוד באמונה גדולה ביכולות אנשי המילואים, חלק גדול מהמשרתים יכולים בשלב זה להוציא פטור אך רוצים להישאר בגדוד כי מבינים את חשיבות משימתם. בשנים האחרונות הסגל הפיקודי השקיע מאמצים רבים כדי שהגדוד יגיע לרמה המבצעית בה נמצא כיום ויש התרגשות גדולה להיות מצטייני מפקדי האוגדה, הצטיינות שהגיעה לאחר עבודה קשה בה לקחו חלק חיילי הגדוד והמפקדים״.