איך נראים האימונים בלש"בייה הכי חדשה בצה"ל?

יותר קטנה מהמאל"א, אבל ממש לא פחות חשובה - הלש"בייה החדשה ביותר בצה"ל מאפשרת אימונים משותפים של רק"ם וחי"ר לצד ירי רטוב. תפסנו לשיחה את מי שמכיר את "רותם" הכי טוב, רס"ן אלי אבלס, קצין הבטיחות האוגדתי במל"י

26.07.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

"אם אתה לא חייב, אתה לא נכנס" - במשך שנים זה היה משפט מפתח בלימוד תורת הלחימה בצה"ל. היום, המפקדים הבכירים מבינים שהמערכה הבאה תתפרס גם על שטח בנוי, ולכן עלה הצורך בזירות אימונים חדשות ומתקדמות. כאלה שיבחנו את האיומים המצפים ללוחמים בשטח בזמן אמת.

"כחלק מפרויקט רחב להגדלת שטחי האימונים בלוחמה בשטח בנוי (לש"ב), התחלנו בבנייה של לש"ביית 'רותם' בצאלים", מספר רס"ן אלי אבלס, קצין הבטיחות האוגדתי (קבט"א) במרכז לאימוני יבשה (מל"י), "באפריל האחרון, אחרי שנתיים, ערכנו את התרגיל הראשון בשטחה". 

המתקן עצמו מכיל 150 מבנים ושלוש מנהרות תת-קרקעיות, והשטח הנרחב מאפשר לסד"כ גדודי להתאמן בו בהרכב מלא.

בשונה מלש"ביות אחרות, ב"רותם" אפילו נגמ"ש ורק"ם (רכב קרבי משוריין) יכולים לתרגל. "בנינו את הלש"בייה הזו כך שכוחות מגוונים - חי"ר, שריון והנדסה - ימצאו בה אתגרים מתאימים", מפרט רס"ן אבלס.

המתקן לא מדמה זירה אחת מסוימת, אלא כולל אתגרים ומכשולים המאפיינים את הזירות הדרומית והצפונית כאחד. "הדבר העיקרי והחשוב ביותר הוא ליצור גיוון בתרגילים, כך שהמפקדים והלוחמים בקצה יתמודדו עם מורכבות חדשה בכל אימון ואימון", מתאר קבט"א מל"י.

"המתחם עצמו בנוי על צלע הר", מוסיף רס"ן אבלס, "ובזכות הגובה שלו הוא מדמה מצבי אמת בצורה המיטבית ומאפשר ניתוח נוח יותר של התרגילים בו". יתרון נוסף במיקום הלש"בייה הוא האפשרות לקיים תרגילים עם ירי שחוצה את גבולות המתקן עצמו, ואפילו תרגול רטוב מתוך טנק.

"כבר הרבה שנים לא הייתה השקעה כזאת בבניית תשתיות אימונים נוספות של לחימה בשטח בנוי", מסכם רס"ן אבלס, "לש"ביית "רותם" מהווה בשורה גדולה לגרף האימונים בצה"ל, ותהיה עוד אבן דרך בהפיכת הלוחמים לכשירים הרבה יותר למערכה הבאה".